• Anonym (Okidoki)

Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

• Svar på tråden Får ingen julklapp
  • Anonym (Boli)
    Anonym (fun) skrev 2022-11-09 08:57:17 följande:
    Och det är människor som resonerar som du som sen förlorar kontakten med sina vuxna barn och alla andra relationer i sina liv. Tänker minsann inte visa någon omtanke till någon, men oj, vad tomt det blir omkring mig. 
    Du vet inte vad du pratar om. Det är människor som mig som blir starka och som får bra relationer i livet.

För istället för att gnälla över att någon inte ger presenter så fokuserar vi på de givande relationer vi har och ser till att agera bättre själva där.

Man kan bara ändra vad man gör själv. Går man runt och ältar vad andra gör hamnar man fel.
  • Anonym (Skärp dig själv)
    LFF skrev 2022-11-09 10:00:56 följande:
    Från inlägg nr 6 (det senaste från TS): 

"Jag flyttade ofrivilligt hemifrån mycket tidigare än min bror Då jag fick en diagnos som gjorde att mina föräldrar inte ?orkade med mig?. Men har aldrig fått något dyrt sådär Som han får, utan alltid fått klara mig själv ekonomiskt Genom sommarjobb osv. köpt egna vinterjackor, skor osv ända sen tonåren. OM jag fick något så var det alltid det billigaste."

Så TS blev mer eller mindre utkastad eftersom föräldrarna inte "orkade med" henne.
    Ska jag vara ärlig tror jag inte hon hade blivit det om hon var en kille. 
    Anonym (Boli) skrev 2022-11-09 10:01:29 följande:
    Du vet inte vad du pratar om. Det är människor som mig som blir starka och som får bra relationer i livet.

För istället för att gnälla över att någon inte ger presenter så fokuserar vi på de givande relationer vi har och ser till att agera bättre själva där.

Man kan bara ändra vad man gör själv. Går man runt och ältar vad andra gör hamnar man fel.
    Ja, det är sant. Så om TS har kanske vänner eller kusiner som bryr sig mer om henne kan hon fokusera på dem och ge presenter åt dem relationen med dem. 

MEN hon är rätt att reagera. Att hon blir exkluderad för att hon är en tjej + diagnos är elakt. Och andra sidan kan det vara bra så slipper hon att vara med personer som inte tycker om henne.
  • Anonym (fun)
    Anonym (Boli) skrev 2022-11-09 10:01:29 följande:

Jo, jag vet naturligtvis vad jag pratar om. Och en person som dig är den första man väljer bort när man inser att livet är för kort relationer som inte är givande. Och en relation med dig skulle sannerligen inte vara särskilt givande. Och du har helt rätt i att man endast kan ändra på sig själv, samt ändra på den kontakt man har med personer som inte är värt att ha någon relation med. 
  • Ischai

Vad tråkigt det måste kännas för dig. Kan tänka mig att du känner dig ledsen. 
    Hade själv känt så. Beror såklart på senario. Har man inga pengar behöver man inte ge. Men en gåva stor som liten är ju en omtankesgrej. 
    I min familj finns inga barn men vi ger varandra julklappar som om vi alla vore barn. För att det är kul att få och ge. Sen behöver man inte ge dyra julklappar men tanken är den som betyder något. 
    Att få det så iskallt på tal att man inte behöver ge för att man kommer inte få något är tråkigt. 

Psyka dom. Ge dom julklappar och när de säger att du inte behövde så svarar du
    - Att ge är något man gör från hjärtat och är ingen formalitet.

Behöver inte vara något dyrt. Varsin chokladask och varsina sockor eller något.

• Anonym (Boli)
    Anonym (fun) skrev 2022-11-09 10:25:07 följande:
    Jo, jag vet naturligtvis vad jag pratar om. Och en person som dig är den första man väljer bort när man inser att livet är för kort relationer som inte är givande. Och en relation med dig skulle sannerligen inte vara särskilt givande. Och du har helt rätt i att man endast kan ändra på sig själv, samt ändra på den kontakt man har med personer som inte är värt att ha någon relation med. 
    Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om då jag är exakt personen man ska knyta till sig. Därför jag har många livslånga relationer.

Att var partner eller vän med mig är en högvinst.
    Ischai skrev 2022-11-09 10:25:24 följande:
    Får ingen julklapp

Vad tråkigt det måste kännas för dig. Kan tänka mig att du känner dig ledsen. 
    Hade själv känt så. Beror såklart på senario. Har man inga pengar behöver man inte ge. Men en gåva stor som liten är ju en omtankesgrej. 
    I min familj finns inga barn men vi ger varandra julklappar som om vi alla vore barn. För att det är kul att få och ge. Sen behöver man inte ge dyra julklappar men tanken är den som betyder något. 
    Att få det så iskallt på tal att man inte behöver ge för att man kommer inte få något är tråkigt. 

Psyka dom. Ge dom julklappar och när de säger att du inte behövde så svarar du
    - Att ge är något man gör från hjärtat och är ingen formalitet.

Behöver inte vara något dyrt. Varsin chokladask och varsina sockor eller något.

❤❤❤

Jag tänker också omtanke utan högtid relaterat är fint. För att det är mer speciellt. Det är liksom mer omtanke. Present, utflykt, handgjort, begagnat, bok, whatsoever. Jag väljer väljer sådana över högtidspresenter. Men då krävs det ek person som inte är självisk, utan generös och gillar verkligen en annan.

Och det är också synd att man behandlar en tjej på det viset bara för att hon är en tjej och har diagnos. 
  • Anonym (Natalie)
    Anonym (H) skrev 2022-11-08 21:38:30 följande:
    Vad är sammanhanget mellan att ha flyttat hemifrån och julklappar? Båda barnen är vuxna och jag tycker argumentet är konstigt. Ger man inte sina barn för att man vill? Eller är det ett tvång för att de råkar bo hemma? 
    Personligen tycker jag att den stora skillnaden ligger i att föräldrarna fortfarande är försörjningsskyldiga för sonen, förutsatt att han går på gymnasiet. Självklart är ju kanske inte julklappar en grundläggande del i någons försörjning, men för mig är det där skillnaden ligger. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Skärp dig själv) skrev 2022-11-09 09:26:58 följande:
    En lägenhet kan kosta 7000 kr/ månad. Sen mat och räkningar samt andra utgifter. Dessutom mycket tid åt plugg som kan få en att känna sig isolerad. 

Hennes bror har inget av dessa utgifter då han inte betalar varken hyra, mat eller räkningar. 

Tyst med dig tanten
    Ja, räkningar är en del av att vara vuxen? Det är inget konstigt. På samma sätt är det rimligt att spendera mycket tid på plugg när man går på universitetet. Det är liksom därför man är där. De flesta studenter har ju dessutom jobb, antingen på kvällar och helger eller som minst om somrarna för att bygga upp en buffert. Är man 24 är ens ekonomi ens eget ansvar, inte ens föräldrars. 

Är man 24 och anser att man är "teoretiskt sett värd mer julklappar" är det dags att växa upp. 
  • Anonym (Lina)

men fina du! Vet inte om du är en ung tjej som inte vågar prata om detta. Är själv ung men har du frågat varför? Tänker du är ändå 24 år. 

har du kanske en mamma du kan fira jul med? Skit i dom bara, förlåt att jag skriver Så men lägg ingen energi på dem. 

Svar på tråden Får ingen julklapp