• Anonym (Okidoki)

Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

• Svar på tråden Får ingen julklapp
  • Anonym (Hmm..,,)

Mitt ex hade två barn. Den äldre sonen som hade flyttat hemifrån som 17 åring fick inte julklappar när han blivit vuxen (typ 18-20), den 6 år yngre som bodde hemma fortfarande fick julklappar. Inget konstigt alls anser jag eftersom det var rätt stor åldersskillnad.

• Anonym (Hmmmm)

Ja som sagt du är vuxen?.tycker de gör helt rätt som slutar med julklappar till dig. 

• September1518
    Anonym (Prata med din pappa) skrev 2022-11-07 06:43:06 följande:

Men kan du inte prata med din pappa? Han kanske ar medveten om din knapra ekonomi och darfor vill "hjalpa" dig genom att saga att de inte vill ha nagon julklapp (sa att du slipper slosa pengar pa dem)? De kanske tanker ge dig (som overraskning) men vill inte att du ska slosa pengar pa dem (som du hade gjort om du vetat om att du skulle fa julkapp av dem)? Eller sa vill de snala in pa julklappar for att spara till nagot storre (trots att du sager att de har god ekonomi)? Det later anda konstigt att saga till sitt barn att den inte kommer att fa nagon julklapp. Som foralder vill man ju anda ge och gladja sina barn tycker man, men sa ar ju inte alla. Om du pratar med honom och talar om att julen ar din favorithogtid och att du sett fram emot att fira den med dem, men att du kanner att det kommer att kannas jattekonstigt om du sitter dar utan paket nar din bror kommer att kunna oppna paket efter paket. Sag att du kanner dig utanfor nar det blir sa och att det gor dig ledsen. Du kan ju aven namna det du namnt i traden om dyra presenter till din bror jamfort med dig och hur det sett ut under aren. Det kanske blir en ogonoppnare for din pappa? Sag att du vill ha en bra relation, men att det kanns som att du oftast blir forbisedd och att du vill forbattra relationen och kunna ha en trevlig jul tillsammans och kanna dig lika omtyckt som din bror.

Detta svar tycker jag är superbra! Helt rätt. Ärlighet och öppenhet varar längst, särskilt inom en förhoppningsvis livslång relation som familjen. Prata med honom, var ärlig, utgå bara från dig själv och dina känslor och vad du känner. Utan att vara anklagande. Försök använda dig av giraffspråket. Du har all rätt till dina känslor och det är endast de du bör utgå ifrån, din pappa har egentligen inte gjort något fel, däremot har det sårat dig och det behöver du förmedla och komma med förslag på en lösning du hoppas kan passa för alla. Men din pappa och hans tjej måste veta hur du känner för att eventuellt kunna göra en förändring. Var ödmjuk när du tar upp det Solig
  • Egon den stora

Barn skall givetvis behandlas lika,  annars blir det bara osämja.  
    Gäller det bara just julklappar så var det länge sedan jag fick det av föräldrarna. Alla är ju vuxna så vi ger inte varandra  
    Men i ditt fall så är det väl mer som spökar än bara klapparna? 

• Mrs Moneybags

Jag kan förstå det ur en synvinkel, men samtidigt säger du att de har gjort skillnad på er hela uppväxten. Då är det inte okej!

Det man får göra ibland som vuxen är att ge sig själv det man önskar sig. Lägg undan pengar i god tid nästa år till julen och köp dig själv små och stora klappar som gör dig glad. 

• Anonym (fun)
    Anonym (Okidoki) skrev 2022-11-06 22:55:09 följande:
    Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

Fundera över om det handlar om själva julklappen eller om det känns som att din pappa fasar ut dig ur hans omsorg och omtanke. För om det är julklappen i sig så kan jag absolut förstå att man slutar köpa till vuxna barn. Fast jag skulle nog ge lite längre än till 24 år, skulle kanske ge tills barnet hade stabil vuxen-ekonomi, slutat plugga etc.

Handlar det om att du känner dig undanskuffad och att din pappa slutar bry sig om dig så är det ju något helt annat. Och då är ju frågan om du kan ta upp dina känslor med din pappa eller om det känns som att han inte skulle förstå eller vilja lyssna? Om du känner att han inte vill lyssna och förstå dina känslor så kanske du ska fundera på att odla andra relationer istället och eventuellt fira julen med andra personer som bryr sig mer om dig. 
  • LFF

Oj vad många det är som inte ger julklappar till de vuxna. Vart drar ni gränsen för vuxen då? 

Nu är vi visserligen en väldigt liten familj men vi ger något i vart fall även till varandra. Så sambon får något av mig/barnen, jag får något av honom plus från min mamma. Jag och barnen ger till min mamma och hennes sambo. Barnen får självklart från alla oss vuxna men de är lågstadiebarn så det är långt kvar till de är vuxna. Även pappa brukar skicka saker (bor utomlands) till mig och barnen. När mina morföräldrar levde fick även de julklappar. 

• Anonym (fun)
    LFF skrev 2022-11-08 15:00:13 följande:

Oj vad många det är som inte ger julklappar till de vuxna. Vart drar ni gränsen för vuxen då? 

Nu är vi visserligen en väldigt liten familj men vi ger något i vart fall även till varandra. Så sambon får något av mig/barnen, jag får något av honom plus från min mamma. Jag och barnen ger till min mamma och hennes sambo. Barnen får självklart från alla oss vuxna men de är lågstadiebarn så det är långt kvar till de är vuxna. Även pappa brukar skicka saker (bor utomlands) till mig och barnen. När mina morföräldrar levde fick även de julklappar. 

Jag tror att jag slutade få av mina föräldrar när jag själv fick barn (ca 30 år). Så jag var alltså ganska ordentligt vuxen med god ekonomi etc. Jag kommer troligen att tänka ungefär så med mina barn, eller att de får nåt mer symboliskt när de är vuxna med egen ekonomi. Jag ger inte heller till mina föräldrar sedan dess, men brukar skicka blommogram ifall vi inte firar tillsammans.

Vi vuxna syskon ger inte till varandra.  

Jag och min man ger varandra julklappar, men i perioder när vår ekonomi varit sämre har det varit mindre/billigare gåvor, ibland har det varit en gemensam present typ en spadag eller restaurangbesök till oss två. 

Alla barn som är hemmaboende får klappar av alla (sina föräldrar, mostrar/farbröder, mor- farföräldrar). Vi försöker också att syskonen ska ge varandra och mor/farföräldrarna (ganska symboliska saker) mer för att träna på att ge, tänka ut vad nån kan bli glad för osv. Unga vuxna, dvs flyttat hemifrån men fortfarande kanske pluggar eller har dålig ekonomi får av sina föräldrar och av mor/farföräldrar, men inte av fastrar/morbröder. 
  • Anonym (Skärp dig själv)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-07 20:05:23 följande:

Vi ger inte heller julklappar till vuxna. Tycker att julklappshysterin är vansinnig. Det viktiga är att man är tillsammans. Tycker att du resonerar som ett litet barn, TS. Skärp dig!

När man ger en present till någon så gör mam det för att man tycker om personen. Omtanke. Minnen. Man mår bra och blir glad själv när den personen blir glad. 

INGEN är för gammal för presenter. Inte ens en som är 90+. 

Jag fick många presenter av min kusin och av min mamma. Och av familjevänner. Det som betydde mest var min kusin som gav mig presenter. Sådan snäll person. Jag pratar presenter generellt inte bara högtider. Det var dem där spontana oförväntade och att hon just är min kusin men ändå tänker på mig som har gjort att jag tycker om henne så mycket, trots att hon är 10 år äldre än mig så fanns hon där under min barndom och tonår. 

Men det är nog du som inte är tillräckligt gammal för att förstå det :)

Sen tycker jag att 24 åring är som en 16 och senare tonåring. Och föräldrar bryr sig inte om åldern på sina barn. Och när TS skriver om att hon inte får har det inte att göra med att hon "är barnslig" utan det är en känsla av att omtanke fattas. Dessutom om man resonerar utifrån ålder är ju en 18 årig myndig så hen är inte ett "barn" längre och en 24 åring kan också bo kvar hos sina föräldrar. Känner flera som bor kvar hos sina föräldrar seeeent trots partner. Andra har inte partner men vill inte slösa pengar på lägenhet.

Hon är ju inte direkt 35!
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Skärp dig själv) skrev 2022-11-08 15:57:28 följande:
    När man ger en present till någon så gör mam det för att man tycker om personen. Omtanke. Minnen. Man mår bra och blir glad själv när den personen blir glad. 

INGEN är för gammal för presenter. Inte ens en som är 90+. 

Jag fick många presenter av min kusin och av min mamma. Och av familjevänner. Det som betydde mest var min kusin som gav mig presenter. Sådan snäll person. Jag pratar presenter generellt inte bara högtider. Det var dem där spontana oförväntade och att hon just är min kusin men ändå tänker på mig som har gjort att jag tycker om henne så mycket, trots att hon är 10 år äldre än mig så fanns hon där under min barndom och tonår. 

Men det är nog du som inte är tillräckligt gammal för att förstå det :)

Sen tycker jag att 24 åring är som en 16 och senare tonåring. Och föräldrar bryr sig inte om åldern på sina barn. Och när TS skriver om att hon inte får har det inte att göra med att hon "är barnslig" utan det är en känsla av att omtanke fattas. Dessutom om man resonerar utifrån ålder är ju en 18 årig myndig så hen är inte ett "barn" längre och en 24 åring kan också bo kvar hos sina föräldrar. Känner flera som bor kvar hos sina föräldrar seeeent trots partner. Andra har inte partner men vill inte slösa pengar på lägenhet.

Hon är ju inte direkt 35!
    Nej! När DU ger presenter gör du det för att du blir glad av det. Det är verkligen inte alla som fungerar så. Många känner oerhörd stress av julklappsköp.
Svar på tråden Får ingen julklapp