• Anonym (Okidoki)

Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

• Svar på tråden Får ingen julklapp
  • Anonym (Natalie)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-07 20:05:23 följande:

Vi ger inte heller julklappar till vuxna. Tycker att julklappshysterin är vansinnig. Det viktiga är att man är tillsammans. Tycker att du resonerar som ett litet barn, TS. Skärp dig!

Jo, jag håller med. När man blir äldre blir ju julklappar så mycket mindre viktigt. Jag och min ursprungsfamilj byter egentligen inte julklappar alls längre. Vi brukar ge nån liten symbolisk gåva som lite te, choklad eller ett par mysiga sockar. Något billigt och enkelt. Det skulle aldrig falla mina föräldrar in att ge mig en dyr telefon eller samma mängd presenter som jag fick när jag var tonåring och bodde hemma. Den perioden är liksom förbi. 

Personligen tycker jag att när man är kring 20-25 kan det vara en lite knepig ålder just för att man inte känner sig väldigt "vuxen" men man är inget barn. Man har inte sin egen familj än men man är inte heller en del av sin ursprungsfamilj på samma sätt som förr. Det kan kännas lite avigt. 
  • Anonym (Skärp dig själv)
    Anonym (Skärpning) skrev 2022-11-08 16:27:38 följande:
    Nej! När DU ger presenter gör du det för att du blir glad av det. Det är verkligen inte alla som fungerar så. Många känner oerhörd stress av julklappsköp.
    Nej, det argumentet köps ej!

En som man tycker om är värd lite tid och "lite stress" sen behöver det inte vara någon stor sak direkt. Man kan fixa något hemma eller kolla dyws. Eller något för en liten peng. Det är omtanken som räknas.

Sen verkar inte pappan få stress av det i och med att han köper massor till hans son. Konstigt att TS inte ens fick som honom när hon va 18. 

Och stress av julklappar, fast jag sa att jag inte pratar om julklappar bara. Låt oss anta nu att pappan veeeeeerkligen känner stress och måste strunta i dottern för att det liksom är en "deadline" fine men ge henne presenter vanliga dagar? När han är ute på stan och liksom ser något fint och tänker det där kan vara till min dotter, att liksom hon finns i hans tankar. 

Då hade TS inte känt sig bortprioterad och förstått att hennes pappa får stress av deadline datum och inte brytt sig lika mycket. 

Nej, jag tror det handlar om för lite omtanke från faderns sida! 
  • Grusibrallan1

Vi ger inte julklappar till vuxna (iaf inte till de som flyttat hemifrån) så i vår familj så hade detta varit normalt. Istället kör vi vuxna ett julklappsspel. Men då har vi en bra relation i övrigt och det gör mig inte något Att jag inte får paket. Jag är äldst sånna syskon fortsatte att få efter att jag hade slutat med det. Inget konstigt med det. 

TS ta inte åt dig hon som sa att du ska skärpa dig. 

Grusibrallan1 skrev 2022-11-08 17:48:46 följande:
    Får ingen julklapp

Vi ger inte julklappar till vuxna (iaf inte till de som flyttat hemifrån) så i vår familj så hade detta varit normalt. Istället kör vi vuxna ett julklappsspel. Men då har vi en bra relation i övrigt och det gör mig inte något Att jag inte får paket. Jag är äldst sånna syskon fortsatte att få efter att jag hade slutat med det. Inget konstigt med det. 

Hennes bror är 18, dvs myndig dvs juridiskt vuxen. Så att aaaaa
  • Anonym (Boli)
    Anonym (Okidoki) skrev 2022-11-06 22:55:09 följande:
    Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

Skulle inte bry mig alls.

Varför gör du det?
  • Anonym (Boli)
    Anonym (Skärp dig själv) skrev 2022-11-08 17:44:01 följande:
    Nej, det argumentet köps ej!

En som man tycker om är värd lite tid och "lite stress" sen behöver det inte vara någon stor sak direkt. Man kan fixa något hemma eller kolla dyws. Eller något för en liten peng. Det är omtanken som räknas.

Sen verkar inte pappan få stress av det i och med att han köper massor till hans son. Konstigt att TS inte ens fick som honom när hon va 18. 

Och stress av julklappar, fast jag sa att jag inte pratar om julklappar bara. Låt oss anta nu att pappan veeeeeerkligen känner stress och måste strunta i dottern för att det liksom är en "deadline" fine men ge henne presenter vanliga dagar? När han är ute på stan och liksom ser något fint och tänker det där kan vara till min dotter, att liksom hon finns i hans tankar. 

Då hade TS inte känt sig bortprioterad och förstått att hennes pappa får stress av deadline datum och inte brytt sig lika mycket. 

Nej, jag tror det handlar om för lite omtanke från faderns sida! 
    Tvivlar inte heller på att pappan är dålig. Ny tjej etc. Hela situationen luktar tt han inte bryr sig om familjen.

Men nu är läget så. Att ge honom makten att kunna såra en är helt fel. Man ska inte bli sårad. Man ska gå vidare starkare. 

Sen så är hon teoretiskt sätt värd mer presenter eftersom att hon är en student, och studenter brukar ha knapp ekonomi så när de får presenter kan de bli glada av det men också omtanken som visar "du är viktig och vi tänker fortfarande på dig trots att du flyttat ut". 

Brordern har ju inga utgifter direkt och om han jobbar så sparas hans pengar mer så han kan bara köpa åt sig själv egentligen. Sen är han myndig. Så varför ösar de på honom som om han vore en 13 åring som tjatar om telefon från sina föräldrar. I hans ålder köpte jag telefon för mina egna pengar. 

TS, jag förstår dig,  ❤ 

Vet du vad jag tycker att du ska göra TS. 

Köp en present och ge den åt din pappa och säg att du älskar honom. 

Så lär han känna skuldkänslor.

Sen vill jag att du ska vara stark och snäll hela tiden och tänka på att det finns alltid mycket värre än din situation. När du fortsätter att vara snäll eller kanske ger den lyckan du önskade få åt någon fattig/ svältande så lovar jag dig att du kommer få gånger 10 mer. Det kan vara att donera lite pengar åt en välgörenhetsprganisation. Och kom ihåg, du är inte mindre värd även om du kan behandlas som det och du är inspirerande som tog ansvar så tidigt. ❤🤗

• Anonym (D)

Svärföräldrarna gör så att de ger lika mycket totalt till respektive son med familj. I vårt fall innebär det att våra barn får mest, medan jag och maken får något litet mer symboliskt. Samma sak för en av svågrarna, medan den tredje sonen som är själv får en större present själv. Han är dessutom student, så han är den som har störst nytta av presenten.

Vi brukar ge svärföräldrarna upplevelser, godsaker, vin och liknande. 

I Ts fall känns det som lillebrorsan får betydligt mer än hon fick i samma ålder, vilket givetvis känns orättvist. Dessutom blir det ju urtrist att hon inte kan få  åtminstone några mindre presenter valda med omtanke utan bara ska sitta och se på när en bortskämt 18-åring får massvis med presenter. 

Svar på tråden Får ingen julklapp