• Anonym (Okidoki)

Får ingen julklapp

hur hade ni känt om en av era föräldrar inte gav er någon julklapp alls? 

idag sa nämligen min pappa och hans tjej att Jag inte behöver tänka på någon julklapp till dom, för att dom inte kommer köpa/ ge något till mig.

det handlar inte om att jag vill ha massa dyra saker, utan att min egna pappa inte vill ge mig en enda Julklapp. 

Förra året fick jag sängkläder av pappa och tjejen, medan min bror fick hur mycket som helst som han hade önskat sig. Jag förstår att jag är äldre osv. men jag känner mig ändå utanför såklart. 

jag Är 24 år och har flyttat hemifrån 
    min bror är 18 och bor hemma.

• Svar på tråden Får ingen julklapp
  • Tobben

Det är tungt när föräldrarna behandlar barn så uppenbart orättvist. Tyvärr får man inte välja sina föräldrar, men man har all rätt i världen att slita engagera sig i dem.
    Blir man behandlad som luft är det bättre att ta avstånd från dem, öven om det är tufft.

• Ess

Vi ger inga julklappar vuxna emellan, tycker det är onödigt att slösa pengar på sånt.
    Så i vår familj hade du inte heller fått nåt.

• Aliona

Du är vuxen nu, så du kan inte jämföra dig med ett yngre syskon som fortfarande bor hemma och som de är försörjningsskyldiga för. Vanligtvis brukar nog vuxna ge varandra något mindre medan man ger mer till barn. Vi gjorde något år så att vi satte ett tak på typ 100 kr till vuxna bara för att ha något att öppna. Kan du inte prata med din pappa och föreslå en mindre summa som ni ger varandra?

• Anonym (En mamma)
    Tobben skrev 2022-11-07 06:45:50 följande:

Det är tungt när föräldrarna behandlar barn så uppenbart orättvist. Tyvärr får man inte välja sina föräldrar, men man har all rätt i världen att slita engagera sig i dem.
    Blir man behandlad som luft är det bättre att ta avstånd från dem, öven om det är tufft.

Håller med, ta lite avstånd och bry dig om de som bryr sig om dig. Min mamma gjorde så mot mig också och min syster som är yngre har alltid fått mer än mig överlag, även som vuxen får hon tex födelsedagspresenter och julklapp men inte jag. I mitt fall var det inte ens lönt att säga något och det har jag aldrig gjort men jag vet och försöker inte bry mig även om det svidit många gånger. 
  • Anonym (Emma)

Det låter ju inte alls okej. Även om du är 24 år så är du fortfarande din pappas dotter?! Jag hade blivit jätteledsen när jag var din ålder, om jag inte fått någon julklapp . Finns din mamma med i bilden? Jag är 40 nu men uppskattar faktiskt fortfarande presenter av mina föräldrar. Hemskt att bli särbehandlad. Har inte upplevt det själv men har en vän där mamman alltid favoriserade hennes yngre bror, med presenter, dyra intressen mm. 

• Moder1

Vi ger inte julklappar till vuxna.
    Så mina vuxna barn får ingen julklapp.
    De yngre får något de behöver.
    Däremot brukar jag göra familjepaket,  kan vara ett familjespel, större pussel eller någon utflykt/upplevelse med familjen.

• Anonym (St. Nikolaus)
    Anonym (Prata med din pappa) skrev 2022-11-07 06:43:06 följande:

Men kan du inte prata med din pappa? Han kanske ar medveten om din knapra ekonomi och darfor vill "hjalpa" dig genom att saga att de inte vill ha nagon julklapp (sa att du slipper slosa pengar pa dem)? De kanske tanker ge dig (som overraskning) men vill inte att du ska slosa pengar pa dem (som du hade gjort om du vetat om att du skulle fa julkapp av dem)? Eller sa vill de snala in pa julklappar for att spara till nagot storre (trots att du sager att de har god ekonomi)? Det later anda konstigt att saga till sitt barn att den inte kommer att fa nagon julklapp. Som foralder vill man ju anda ge och gladja sina barn tycker man, men sa ar ju inte alla. Om du pratar med honom och talar om att julen ar din favorithogtid och att du sett fram emot att fira den med dem, men att du kanner att det kommer att kannas jattekonstigt om du sitter dar utan paket nar din bror kommer att kunna oppna paket efter paket. Sag att du kanner dig utanfor nar det blir sa och att det gor dig ledsen. Du kan ju aven namna det du namnt i traden om dyra presenter till din bror jamfort med dig och hur det sett ut under aren. Det kanske blir en ogonoppnare for din pappa? Sag att du vill ha en bra relation, men att det kanns som att du oftast blir forbisedd och att du vill forbattra relationen och kunna ha en trevlig jul tillsammans och kanna dig lika omtyckt som din bror.

Vilket bra svar! Jag instämmer helt. Tycker du, ts, skall prova att göra som föreslås här! Hoppas att det kan lösa sig och att du och ni får en riktigt fin jul tillsammans! Hjärta 
  • Anonym (J)

Om ingen av er får julklapp så är det väl lite skit samma, men helt sjukt att brorsan fick så mycket förra julen och du bara en klapp. Inte okej!

Mina föräldrar köper bara till barnbarnen. Inget ont i det för min del MEN de köper ofta sånt som barnen inte vill ha/föräldrarna ska köpa till barnet. Som bilbarnstolar, vinterstövlar till tolvåringen, frisörbesök till en treåring etc. Det är liksom inget barnen har önskat sig utan det är för att föräldrarna ska få ekonomisk hjälp.
    Jag som är deltidssjukskriven efter en arbetsplatsolycka (blåljusbranschen) och är lite halvpank får dock ingenting, jag har ju inga barn...

• Anonym (Jul)

I vår familj har vi inte gett julklappar till vuxna. Vi har däremot alltid firat tillsammans så jag tycker vi hade väldigt fina jular även i vuxen ålder.

• Anonym (Skärpning)

Vi ger inte heller julklappar till vuxna. Tycker att julklappshysterin är vansinnig. Det viktiga är att man är tillsammans. Tycker att du resonerar som ett litet barn, TS. Skärp dig!

Svar på tråden Får ingen julklapp