• Anonym (XxX)

Borderline..fly?

Träffar en tjej som jag misstänker har borderline. Ska jag undvika henne som pesten?

• Svar på tråden Borderline..fly?
  • Anonym (T)

Frågan är vad tS själv lider av då han startat massa trådar om det här, endel märkliga. 

• Anonym (XxX)

Trots att jag dras starkt till henne så är jag inte säker på att jag vill leka psykolog hela tiden. Jag är usel på kommunikation och orkar inte med jobbiga typer. Nu vet jag inte om hon är en bra person i grund och botten  men med tanke på att hon kan inte kommunicera själv vad det är som är fel med henne så är det nog bästa att dra vidare.

• Zachariasmanta
    Anonym (XxX) skrev 2022-11-17 06:54:49 följande:
    Borderline..fly?

Träffar en tjej som jag misstänker har borderline. Ska jag undvika henne som pesten?

Helt seriöst, undvik henne som pesten.

Läs flashbacks tråd om borderline-tjejer, eller erfar det själv, men du kommer ångra ditt val som fan om du väljer att gå in i en relation med en sådan.

Hur lockande hon än är. Hur attraherad du än känner dig av henne. Hur ämnade det än känns att ni är för varann. Hur rätt det än känns. Det. Är. Inte. Värt. Det.

Nu är resten upp till dig.

• Anonym (Spring)

Spring så fort du kan och blockera överallt. De flesta med psykisk ohälsa fungerar i relationer just borderline är ett undantag diagnosen handlar om att ha problem med relationer att psykiskt misshandla sin partner ingår i diagnoskriterierna. 

• Anonym (@)
    Anonym (Spring) skrev 2022-11-19 09:22:49 följande:

Spring så fort du kan och blockera överallt. De flesta med psykisk ohälsa fungerar i relationer just borderline är ett undantag diagnosen handlar om att ha problem med relationer att psykiskt misshandla sin partner ingår i diagnoskriterierna. 

Att psykiskt misshandla sin partner ingår inte i diagnoskriterierna för borderline. Däremot stämmer det att de flesta med borderline har svårt med nära relationer.
  • Anonym (Spring)
    Anonym (@) skrev 2022-11-19 09:32:33 följande:
    Att psykiskt misshandla sin partner ingår inte i diagnoskriterierna för borderline. Däremot stämmer det att de flesta med borderline har svårt med nära relationer.
    Tyvärr gör de det men det är såklart inte formulerat på det sättet. De med borderline är konstant rädda för att bli övergivna, känner inte lagom mycket och utmålar andra som änglar eller djävlar detta i en relation blir till misshandel som kan ta sig i olika uttryck exempelvis genom att hota med att ta livet av sig om partnern inte gör som man vill, kontrollera partnerns minsta rörelse och bryta ihop om partnern är fem minuter sen från jobbet. 
  • Anonym (@)
    Anonym (Spring) skrev 2022-11-19 10:24:42 följande:
    Tyvärr gör de det men det är såklart inte formulerat på det sättet. De med borderline är konstant rädda för att bli övergivna, känner inte lagom mycket och utmålar andra som änglar eller djävlar detta i en relation blir till misshandel som kan ta sig i olika uttryck exempelvis genom att hota med att ta livet av sig om partnern inte gör som man vill, kontrollera partnerns minsta rörelse och bryta ihop om partnern är fem minuter sen från jobbet. 
    De beteenden du beskriver är vanliga vid borderline, men det blir fortfarande fel att hävda att psykisk partnermisshandel är ett diagnoskriterium för borderline.
  • Anonym (Spring för livet)

Träffade en tjej för 10 år sedan som sa att hon hade borderline. En hemsk resa i mitt liv. Träffade en kvinna 2017 som inte flaggat med någon diagnos. Men stod ut med psykisk misshandel i 4 år. Jag vet inte om det var just borderline hon lider av. Men en stund kunde hon vara jättegullig för att i nästa vara hemsk. Anklagade mig för det ena efter det andra,  brist på empati,  blev arg för ingenting,  hade aldrig fel, massa saker.  Slutade bry mig om henne för över 1.5 år sedan men lider av det jag fått utstå än idag och gått på åtskilliga psykologbeök. Fly medan du kan!

• Zachariasmanta
    Anonym (@) skrev 2022-11-19 12:39:38 följande:
    De beteenden du beskriver är vanliga vid borderline, men det blir fortfarande fel att hävda att psykisk partnermisshandel är ett diagnoskriterium för borderline.

Det är sant att det inte är ett officiellt kriterium, men däremot är psykisk misshandel en direkt konsekvens. Iaf det jag misstänker iom att den enorma rädslan att bli övergiven tar över och ALLT blir ens partners fel och den med borderline känner sig berättigad att skälla och göra alla möjliga sjuka saker just för att dennes partner har "behandlat den med borderline illa", fast det kan gälla helt vardagliga saker. 

Tyvärr är det så att partnern till någon med borderline lär sig inlärd hjälplöshet. Ett helt fruktansvärt tillstånd.

Psykisk misshandel går ju inte att definiera lika tydligt som fysisk misshandel. Så enklare att definiera det som stormiga relationer.

• Anonym (Fakta före teorier)

Ta reda på om det stämmer först.

Tyvärr kastar många killar den här diagnosen rakt i ansiktet på tjejer när kommunikationen melllan dem inte har funkat

Svar på tråden Borderline..fly?