• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Gullvivor
    Anonym (why) skrev 2022-11-20 23:26:06 följande:
    Problemet är inte att du yttrar dina åsikter, problemet är dina åsikter och värderingar i sig. 

Kan du inte förklara varför du anser det vara okej/rättfärdigat att göra illa ditt barn för att du tycker något är fint? 
    Finns absolut inga problem med mina åsikter, tycker bara det är självklart att följa lagen i landet man bor i. Precis som utländska som kommer till Sverige ska följa svensk lag, ska även utländska som åker till Qatar följa lagen.

Men varför inte? Det är verkligen en skitsak, antingen gör man det eller så gör man det inte. Inget som behöver diskuteras och ältas.
  • Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 07:25:56 följande:
    Finns absolut inga problem med mina åsikter, tycker bara det är självklart att följa lagen i landet man bor i. Precis som utländska som kommer till Sverige ska följa svensk lag, ska även utländska som åker till Qatar följa lagen.

Men varför inte? Det är verkligen en skitsak, antingen gör man det eller så gör man det inte. Inget som behöver diskuteras och ältas.
    En skitsak att åsamka smärta och rädsla för sitt barn, riskera problem under läkning......
    Tvivelaktigt föräldraskap tycker jag. 

Att det är lagligt betyder inte att det är lämpligt att ta hål i öronen på barn under 12. Någon lag mot just detta har  inte behövts eftersom det inte är vanligt bland svenskar. På spädbarn är det dessutom väldigt ovanligt. 
    Men om det ökar iom andra kulturers inflyttande kanske det ändras, vem vet? 

(Om du har i åtanke att vår bvc/sjukvård har starka åsikter om napp/sova med bäbisen/ryggläge osv så kan du vara 100 % säker på att hål i öronen på spädbarn aldrig kommer accepteras som norm) 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (R) skrev 2022-11-21 02:29:09 följande:

Hål i öronen på en ettåring?!

Är det dags för hårfärgning när ungen är 4 och en navelpiercing vid 10?

Blir det silikonpattar och fillers i läpparna i 13årspresent också?

Att folk inte kan vara nöjda med sina vackra barn så som Gud har skapat dem..

Ingen risk för nån av sakerna då TS är från Mellanöstern och därav troligen muslim. Hon verkar också ha en syn på hur livet ska levas som ligger 1800talet närmare än 2022. 
  • Gullvivor
    Anonym (Blomman) skrev 2022-11-21 08:08:28 följande:
    En skitsak att åsamka smärta och rädsla för sitt barn, riskera problem under läkning......
    Tvivelaktigt föräldraskap tycker jag. 

Att det är lagligt betyder inte att det är lämpligt att ta hål i öronen på barn under 12. Någon lag mot just detta har  inte behövts eftersom det inte är vanligt bland svenskar. På spädbarn är det dessutom väldigt ovanligt. 
    Men om det ökar iom andra kulturers inflyttande kanske det ändras, vem vet? 

(Om du har i åtanke att vår bvc/sjukvård har starka åsikter om napp/sova med bäbisen/ryggläge osv så kan du vara 100 % säker på att hål i öronen på spädbarn aldrig kommer accepteras som norm) 
    Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.

Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt. 

Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.
  • Anonym (Öö)

Ursäkta klarspråket men varför vill man frivilligt hamna i blattefacket?  Ingen normal människa gör hål i sina barn,  så fort någon ser er kommer ni bli utsatta för förutfattade meningar och tankar. 

• Anonym (Blomman)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 08:26:39 följande:
    Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.

Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt. 

Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.
    Varför ska spädbarn har örhängen? Är det något barnet behöver? Ett behov vi missat här?

Du vänder ju det mesta till din fördel hela tiden. Varför tror du det är ovanligt bland svenskar? Det är ju för att vi inte tycker det är ok att göra det. Det är inte så att vi glömmer bort att göra det på spädbarnet.  Vid 11-12 är det vanligt däremot. Då kan barnet börja  önska själv och ha förståelse för skötsel. 

Varför tror du BVC inte sagt något? De tänker, det kan jag lova dig.  Är skadan redan skedd  finns ju inget att göra. Tror du bvc påminner om att nu är det "dags att ta tag i det här" (dina ord tidigare)   Nej precis... 
    Jag tror också de är mer vana numera men inte från svenskar och det är inget som någonsin kommer att föreslås. 

Det där med smärtan och tjocklek kan du glömma. Det är bara fånigt men jag förstår att du genast tog till dig det. Det passar din åsikt som handsken. 
    Det är INTE sant och det är alltså INTE därför vi undviker att göra det på bäbisar och småttingar. 
    Utbilda dig om kroppen, det tycks behövas i flera hänseenden. 
  • Anonym (why)
    Är det så du ser på att göra illa ditt barn? "Varför inte?". Att göra illa sitt barn är alltså helt irrelevant i din tankeverksamhet?

Att du göra illa din oskyldiga försvarslösa bebis ÄR "varför inte" för normala människor. Det är inget som någon förutom psykopater anser vara en "skitsak". 
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 23:01:23 följande:
    För att ena relationen är tillåten medan andra relationen är otillåten och därmed omoralisk. Enligt mig ska man vara gift och därför tycker inte jag att det är något dåligt att det finns länder där detta är olagligt, tvärtom är det positivt att dessa värderingar fortfarande existerar trots allt omoraliskt som finns i världen idag samt hur man normaliserat sedeslöshet. Hur detta nu har med hål i öronen att göra..

Du är ju helt från vettet.

I Sverige är detta inte otillåtet, det vet du va? Enligt din logik är det då inte heller omoraliskt här.

Du anser alltså att ett par som tagit lunchen åt att sladda in nånstans och få ett borgerligt bröllop bevittnat av två vaktmästare är mer moraliska än de som intr gjort det. Tala om att du tillskriver ett papper extremt stor vikt.

Vad i det här papperet i sig är det som du anser är så extremt moraliskt? Det är ju plättlätt att skilja sig ändå. 

Vad är egentligen moral för dig?

• Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-20 23:22:19 följande:
    Då kanske man bör sluta fråga mig om vad jag tycker i var och varannan tråd då majoriteten av mina åsikter är rätt impopulära och "medeltida" här på forumet. Håll er till TS bara. 
    De åsikter du uttrycker är impopulära och medeltida i stora delar av den demokratiska moderna jämställda världen år 2022. Inte bara på FL.
  • Anonym (Suck)

Jo, det finns problem med dina åsikter.

Du skadar dina barn.

Du gör saker som ger dina barn smärta som de inte skulle behöva utstå. Det är något som de allra flesta sunda föräldrar blir arga på. Det är sådant som kommer ge lagändring över tid. Förr i tiden fick man aga sina barn i Sverige. Det får man inte längre. Det du gör nu är en version av det, du ger barn smärta utan att det är något skyddande.

Det är inte olagligt nu men det är fortfarande  ett förbannat otrevligt föräldrabeteende du står för. Därför får du ta att folk säger det åt dig. Normalt funtade föräldar försöker nänligen undvika att deras barn får ont.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?