• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Anonym (R)

Fast det kanske bara är för att jag är svensk som näsan inte gjorde så mycket ondare än öronen. Vi har tydligen tunnare näsborrar...

OskyldigSolig

• Gullvivor
    Anonym (R) skrev 2022-11-21 16:02:00 följande:
    Bra att du funderar på att vänta. Jättebra verkligen: )

Men måste ändå ändra i min frågeställning tidigare och fråga dig igen (du får förlåta att jag drygar lite, det är med glimten i ögat). Om det hade varit din man som hade smygtagit hål i näsan på dig då?
    Hade det varit okej då?

Det är inte jättestor skillnad på smärta i öronen eller näsan. En aning absolut.
    Det jag försöker få fram är att det handlar om ett kanske oönskat övergrepp som du varken är beredd på eller samtyckt till, vilket din dotter inte heller kan göra. Så faktiskt en ganska rimlig jämförelse.
    Tycker ändå inte det är en rimlig jämförelse då en vuxen är en vuxen medan ett barn är ett barn, och det är ju de vuxna som avgör om barn ska ha hål i öronen eller inte. Även för lite äldre barn också, det görs ju aldrig utan föräldrarnas tillåtelse. 

Har du tagit din näspiercing/öronpiercing med pistol eller nål? 
  • Anonym (Men...)

Vad är det du vill med tråden?? Du frågar om det är en dålig idé, men vill inte få annat än nej på den frågan...Du vill bara ha medhåll, får du inte det så blir du sur, väldigt omoget. Och det är faktiskt en jäkligt dålig idé! Låt henne bestämma själv.
    Förresten så tar de jag har varit hos med min dotter inte hål innan barnet fyllt sju år, oavsett om föräldern är med, det finns en anledning till det!

• Anonym (Men...)
    Anonym (R) skrev 2022-11-21 16:02:00 följande:
    Bra att du funderar på att vänta. Jättebra verkligen: )

Men måste ändå ändra i min frågeställning tidigare och fråga dig igen (du får förlåta att jag drygar lite, det är med glimten i ögat). Om det hade varit din man som hade smygtagit hål i näsan på dig då?
    Hade det varit okej då?

Det är inte jättestor skillnad på smärta i öronen eller näsan. En aning absolut.
    Det jag försöker få fram är att det handlar om ett kanske oönskat övergrepp som du varken är beredd på eller samtyckt till, vilket din dotter inte heller kan göra. Så faktiskt en ganska rimlig jämförelse.
    Haha, jättekul om mannen smygtagit hål på mamman! Jättebra jämförelse! : )
  • Gullvivor
    Anonym (Men...) skrev 2022-11-21 17:53:30 följande:

Vad är det du vill med tråden?? Du frågar om det är en dålig idé, men vill inte få annat än nej på den frågan...Du vill bara ha medhåll, får du inte det så blir du sur, väldigt omoget. Och det är faktiskt en jäkligt dålig idé! Låt henne bestämma själv.
    Förresten så tar de jag har varit hos med min dotter inte hål innan barnet fyllt sju år, oavsett om föräldern är med, det finns en anledning till det!

Jag ställde frågan till föräldrar som har den erfarenheten.. självklart ställde jag inte frågan allmänt om vad folk tycker, svaret är ju rätt uppenbart att majoriteten är emot. 

Tråkigt dock att du uppfattar det som att jag är sur, för det är jag inte. 
  • Anonym
    Gullvivor skrev 2022-11-21 15:35:54 följande:
    Det blir liksom inte mer sant för att du tjatar om det, men grattis för att du fick ett svar från mig nu när du försökte skriva anonymt.
    Nej, jag var inte ogift och mina föräldrar hade ingenting med saken att göra eftersom det är något man kommer överens om med sin man och inte med sina föräldrar. Har du fler irrelevanta frågor? 

Uppenbarligen har jag testat båda, därför jag skrev att det inte var jämförbart. 

Nu verkar det som att jag får vänta tills hon blir äldre, men hon kommer garanterat fråga efter hål då när hon ser alla andra ha det. Tror inte det är särskilt vanligt att säga nej till hål i öronen, är ju en väldigt vanlig piercing. 
    Vad menar du med "när du försökte skriva anonymt"?
    Vem tror du att jag är?
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-21 15:21:27 följande:
    Det här är verkligen så dumt.. för det första är det jag som är föräldern och avgör om mitt barn ska ha öronpiercing eller inte, mina barn bestämmer inte över mig då jag är vuxen. För det andra går det öht inte att jämföra en näspiercing med öronpiercing (örsnibb), det är en stor skillnad när det gäller smärtan. 

Hursomhelst, har hittills inte fått något svar som gör mig mindre tveksam så är nog fortfarande orolig över infektion pga åldern, så jag tror nog att jag väntar ändå. Men om någon med en 1-åring som har hål i öronen läser detta och skulle vilja svara så läser jag gärna.
    Det handlar om att du här något utan ditt barns godkännande.
    Därför kan det jämföras med att ditt barn (eller någon annan för den delen) skulle ta hål i näsan på dig när du sover.
    Så varför inte vänta tills barnet är stort nog at själv få bestämma om du anser dig själv ha rätten att få bestämma över din kropp?
  • molly50
    molly50 skrev 2022-11-21 19:23:48 följande:
    Det handlar om att du här något utan ditt barns godkännande.
    Därför kan det jämföras med att ditt barn (eller någon annan för den delen) skulle ta hål i näsan på dig när du sover.
    Så varför inte vänta tills barnet är stort nog at själv få bestämma om du anser dig själv ha rätten att få bestämma över din kropp?
    *Att du gör något utan ditt barns godkännande.
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 15:21:27 följande:
    Det här är verkligen så dumt.. för det första är det jag som är föräldern och avgör om mitt barn ska ha öronpiercing eller inte, mina barn bestämmer inte över mig då jag är vuxen. För det andra går det öht inte att jämföra en näspiercing med öronpiercing (örsnibb), det är en stor skillnad när det gäller smärtan. 

Hursomhelst, har hittills inte fått något svar som gör mig mindre tveksam så är nog fortfarande orolig över infektion pga åldern, så jag tror nog att jag väntar ändå. Men om någon med en 1-åring som har hål i öronen läser detta och skulle vilja svara så läser jag gärna.
    Det som är så dumt här är dina svar. Tror du att du är Gud över dina barn eller?
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 17:02:27 följande:
    Tycker ändå inte det är en rimlig jämförelse då en vuxen är en vuxen medan ett barn är ett barn, och det är ju de vuxna som avgör om barn ska ha hål i öronen eller inte. Även för lite äldre barn också, det görs ju aldrig utan föräldrarnas tillåtelse. 

Har du tagit din näspiercing/öronpiercing med pistol eller nål? 
    Det är de vuxna som bestämmer om barnen ska få ta hål i öronen när de frågar. Det är inte de vuxnas roll att göra hål i barnens öron utan att de önskat det.

SER DU INTE SKILLNADEN?
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?