• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 08:26:39 följande:
    Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.

Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt. 

Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.

Eh? Har du kollat runt på vuxna kvinnor i Sverige ser du att hål i öronen är vanligt. Men här görs det när man är gammal nog att välja själv.

Och tro mig, BVC reagerar. De noterar saker. Särskilt om du som mamma skulle både ha flera nyfödda med piercing och en omskuren son. Men de noterar mer än du tror.

Och detta med tjockleken kan du fetglömma. Det är en trådhypotes som är fel. Du kan ju ta ett samtal till 1177 och fråga om du inte tror det.

• EpicF
    Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.

Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt. 

Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.
    Nej, att ta hål i öronen småbarn är inte vanligt i Sverige. Att ta hål i öronen som tonåring är däremot vanligare. 

Du har ingen aning om hur mycket smärta ditt barn känner vid håltagning. Och dessutom vet du heller inte om ditt barn vill ha hål i öronen. 

Varför inte vänta tills hon kan bestämma själv? 
  • Anonym (L)

Nej, småbarn ska inte ha hål i öronen! Och INGEN borde göra hål i någon kroppsdel med pistol. Min dotter fick vänta tills hon var 10 vi kunde gå till en seriös piercare som gjorde det ordentligt med kanyl. Då hade hon tjatat i 2 år om det.

• Deeru

Låt barnet ta hål i öronen när den är tillräckligt gammal för att bestämma det själv. Så jävla hemskt att ta hål i öronen på så små barn! Urs.

• FuckGoggleAskMe

Enligt denna artikeln har bebisen ont i en till två dagar. Det är en eller två dagar för länge. 

https://preferredmedgroup.com/is-my-baby-too-young-to-get-their-ears-pierced/

• Anonym (R)

Hur vore det om ts barn, när hon blir äldre, smyger sig på ts mitt i natten och tar hål i näsan på dig som en del av ett tiktok-prank?

Hade du, ts, tyckt att det vore helt okej trots att du aldrig uttryckt en önskan om att vara piercad i näsvingen och självfallet skulle bli chockad av den plötsliga smärtan i näsan? 

• Gullvivor
    Anonym (R) skrev 2022-11-21 15:05:12 följande:

Hur vore det om ts barn, när hon blir äldre, smyger sig på ts mitt i natten och tar hål i näsan på dig som en del av ett tiktok-prank?

Hade du, ts, tyckt att det vore helt okej trots att du aldrig uttryckt en önskan om att vara piercad i näsvingen och självfallet skulle bli chockad av den plötsliga smärtan i näsan? 

Det här är verkligen så dumt.. för det första är det jag som är föräldern och avgör om mitt barn ska ha öronpiercing eller inte, mina barn bestämmer inte över mig då jag är vuxen. För det andra går det öht inte att jämföra en näspiercing med öronpiercing (örsnibb), det är en stor skillnad när det gäller smärtan. 

Hursomhelst, har hittills inte fått något svar som gör mig mindre tveksam så är nog fortfarande orolig över infektion pga åldern, så jag tror nog att jag väntar ändå. Men om någon med en 1-åring som har hål i öronen läser detta och skulle vilja svara så läser jag gärna.
  • Anonym
    Gullvivor skrev 2022-11-21 15:21:27 följande:
    Det här är verkligen så dumt.. för det första är det jag som är föräldern och avgör om mitt barn ska ha öronpiercing eller inte, mina barn bestämmer inte över mig då jag är vuxen. För det andra går det öht inte att jämföra en näspiercing med öronpiercing (örsnibb), det är en stor skillnad när det gäller smärtan. 

Hursomhelst, har hittills inte fått något svar som gör mig mindre tveksam så är nog fortfarande orolig över infektion pga åldern, så jag tror nog att jag väntar ändå. Men om någon med en 1-åring som har hål i öronen läser detta och skulle vilja svara så läser jag gärna.
    Fast du var ett ogift barn när du blev gravid med ditt äldre barn. Hade du tillåtelse av dina föräldrar till det?

Har du hål i näsan eftersom du vet vilket som gör mest ont?

Är du emot "stopp min kropp" när det gäller övriga kroppsdelar också? För jag vågar lova att din dotter hade sagt nej om haft någon talan, det stackars barnet.
  • Gullvivor
    Anonym skrev 2022-11-21 15:24:54 följande:
    Fast du var ett ogift barn när du blev gravid med ditt äldre barn. Hade du tillåtelse av dina föräldrar till det?

Har du hål i näsan eftersom du vet vilket som gör mest ont?

Är du emot "stopp min kropp" när det gäller övriga kroppsdelar också? För jag vågar lova att din dotter hade sagt nej om haft någon talan, det stackars barnet.
    Det blir liksom inte mer sant för att du tjatar om det, men grattis för att du fick ett svar från mig nu när du försökte skriva anonymt.
    Nej, jag var inte ogift och mina föräldrar hade ingenting med saken att göra eftersom det är något man kommer överens om med sin man och inte med sina föräldrar. Har du fler irrelevanta frågor? 

Uppenbarligen har jag testat båda, därför jag skrev att det inte var jämförbart. 

Nu verkar det som att jag får vänta tills hon blir äldre, men hon kommer garanterat fråga efter hål då när hon ser alla andra ha det. Tror inte det är särskilt vanligt att säga nej till hål i öronen, är ju en väldigt vanlig piercing. 
  • Anonym (R)
    Gullvivor skrev 2022-11-21 15:21:27 följande:

Bra att du funderar på att vänta. Jättebra verkligen: )

Men måste ändå ändra i min frågeställning tidigare och fråga dig igen (du får förlåta att jag drygar lite, det är med glimten i ögat). Om det hade varit din man som hade smygtagit hål i näsan på dig då?
    Hade det varit okej då?

Det är inte jättestor skillnad på smärta i öronen eller näsan. En aning absolut.
    Det jag försöker få fram är att det handlar om ett kanske oönskat övergrepp som du varken är beredd på eller samtyckt till, vilket din dotter inte heller kan göra. Så faktiskt en ganska rimlig jämförelse.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?