• Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

• Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • Emala

Sen när blev du stolt över att ha hål i öronen?  
    Kanske när du blev lite äldre.   Knappast som liten bebis i alla fall.
    En liten bebis på några veckor känner INGEN glädje eller någon "stolthet" över detta.
    Det är minst lika korkat som att kupera svansar och öron på små hundvalpar,  och säkert samma efterblivna anledningar;  "Det är fint!"  "Alla andra gör ju så!" 
    Det är så jävla äckligt egoistiskt av "mammor" att ta helt onödiga hål i sina bebisars kroppar bara för att de själva tycker att det är "fint" eller "gulligt".
    Någon annan anledning än att de gör det enbart pga att försöka "förbättra" barnets utseende finns helt enkelt inte.   

• Anonym (Zuli)
    EpicF skrev 2022-11-23 01:09:15 följande:
    Varför gjorde du det? Hade din dotter givit sitt samtycke till det? Gav du samtycke till din mamma?
    Orkar inte med moralkärringar som dig. Kommer inte svara på så fåniga kommentarer. Gå och gråt hos regeringen istället om du tycker detta är så fel för vi gör ingenting olagligt. 
  • Anonym (Zuli)
    Emala skrev 2022-11-23 01:39:33 följande:

Sen när blev du stolt över att ha hål i öronen?  
    Kanske när du blev lite äldre.   Knappast som liten bebis i alla fall.
    En liten bebis på några veckor känner INGEN glädje eller någon "stolthet" över detta.
    Det är minst lika korkat som att kupera svansar och öron på små hundvalpar,  och säkert samma efterblivna anledningar;  "Det är fint!"  "Alla andra gör ju så!" 
    Det är så jävla äckligt egoistiskt av "mammor" att ta helt onödiga hål i sina bebisars kroppar bara för att de själva tycker att det är "fint" eller "gulligt".
    Någon annan anledning än att de gör det enbart pga att försöka "förbättra" barnets utseende finns helt enkelt inte.   

Så fort jag blev medveten om örhängena och började på dagis blev jag otroligt stolt. Det fanns inte en enda flicka på mitt dagis som inte var avundsjuk och beundrade mina örhängen. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:05:25 följande:
    Orkar inte med moralkärringar som dig. Kommer inte svara på så fåniga kommentarer. Gå och gråt hos regeringen istället om du tycker detta är så fel för vi gör ingenting olagligt. 
    Stopp min kropp är inget din dotter får info om va?
  • Anonym (Zuli)
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-23 07:10:29 följande:
    Stopp min kropp är inget din dotter får info om va?
    Du är ju tappad om du jämför att få örhängen med att lära sig säga ifrån och berätta om man blir utsatt för sexuella övergrepp. 
  • EpicF

Anonym (Zuli): Tekniskt sätt så är det olagligt eftersom du begår ett övergrepp på din dotters kropp. 

Finns en anledning varför det tydligt lärs ut "stopp min kropp". 

Egentligen så är det grund till orosanmälan pga omsorgssvikt när man gör hål i öronen på sina små spädbarn då man faktiskt begår ett övergrepp. 

• Gullvivor
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 00:25:46 följande:

Jag har inte orkat läsa mer än dom första sidorna i tråden så du har kanske redan gjort hål i öronen på din dotter, eller inte. 

Jag fick hål i öronen som ganska exakt 1 år gammal och min mamma sa att det aldrig var något problem. Några år senare fick jag en allergisk reaktion för vi blev lurade att köpa örhängen som var av fejkguld utomlands. Jag tål bara äkta guld. Så var noga med att kolla så det är rent guld i örhängena och välj sån modell med en platt skruv baktill så de ligger bekvämt och inte går att dra ur och svälja. Själv har jag alltid bara varit tacksam för att jag fick hålen så tidigt. Jag har inget som helst minne av håltagningen och var alltid så stolt över mina fina örhängen som barn. 

Sen fick jag själv en dotter som jag tog hål på som bara två månader gammal. Det gick jättebra. Beställde äkta guldörhängen med platt skruv baktill i förväg som är anpassade för småbarns öron. Finns på utländska hemsidor. Jag köpte även en antiseptisk spray som bara var att spreja morgon och kväll på hålen i nån vecka efteråt. Det blev aldrig nått problem och eftersom hon var så liten så märkte hon inte ens av örhängena. 

Tack för ditt svar! 
    Det kommer såklart bara bli guld när hålen tas, har en 6-åring som haft hålen från att hon var nyfödd och hon får också bara ha guld. Har aldrig märkt av några problem med hålen, å andra sidan är ju spädbarnsåldern perfekt då barnen inte känner av örhängena och inte kan pilla/dra i dem så vet inte hur det är att ta hålen i ettårsåldern. 
  • EpicF

Anonym (Zuli): Stopp min kropp-begrepper handlar inte enbart om sexuella övergrepp utan att man själv bestämmer över sin egen kropp. Med allti ifrån att få en kram till att faktiskt ta hål i öronen eller andra onödiga ingrepp. 

• Gullvivor
    Emala skrev 2022-11-22 23:20:33 följande:

Något som är intressant är att det aldrig någonsin har funnits en mamma som tycks veta ens själv VARFÖR de tar hål i öronen på sina bebisar...
    Jag blev mamma första gången för snart 20 år sen, och då på den tiden var det också aktuellt med håltagning i bebisars öron.
    Men då som nu var det ingen mamma som visste riktigt varför det skulle tas hål i öronen på en bebis som inte själv uppskattar det, utan tvärtom, det finns aldrig något positivt för en bebis att ha hål i öronen.   Men mammorna gjorde det ändå, utan att ens själva veta varför.
    De mammorna som gjorde det hörde inte heller till de skarpaste knivarna i lådan, då som nu.
    Den närmaste förklaringen jag fått var från en mamma som tog hål i öronen på sin fyra månader gamla bebis för att man "gör så" i hennes kultur.   "Man tar hål i öronen på nyfödda flickbebisar för att de är flickor, skulle min dotter inte ha örhängen skulle alla tro att hon är en pojke". 
    (Hon kom från Latinamerika)

Frågan är ju snarare varför man verkar tro att varenda sak man gör måste ha någon stor mening? Som om det kommer förändra världen eller bota alla sjukdomar. Det är fint, barnet kommer ändå be om det så man kan lika gärna göra det tidigt. Det behöver inte vara mer komplicerat.
  • Anonym (Hmm..,,)
    Anonym (Zuli) skrev 2022-11-23 07:07:36 följande:
    Så fort jag blev medveten om örhängena och började på dagis blev jag otroligt stolt. Det fanns inte en enda flicka på mitt dagis som inte var avundsjuk och beundrade mina örhängen. 
    Haha... tvivlar jag mycket starkt på. Men kul för dig att du hade livlig fantasi och inbillade dig det. På mitt barns dagis hade INGET barn örhängen. 
    Inte förrän tidigast i 2a 3e klass hade några få flickor det.
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?