• Anonym (fundersam)

    ADHD kombinerad medelsvår

    Hej allihop!

    Fick precis diagnosen och har googlat runt för att se vad det innebär men blir inte så mycket klokare utav det haha. 

    Tänkte se om det är någon annan här som har kombinerat och vad ni gör för att handskas med det. 

    Jag hittar mycket om ADD och ADHD men nästan inget om kombinerat. 

    Vet inte riktigt vad jag ska göra med denna info lol

    Har ett möte bokat med läkaren om två veckor men ville gärna få lite svar nu. 

  • Svar på tråden ADHD kombinerad medelsvår
  • AndreaBD
    Anonym (Julia) skrev 2022-11-30 22:04:33 följande:
    Det är olika saker så vart i världen man bor ändrar inte på det. 
    Oavsett så har ADD varit det vanliga i USA, och ADHD det vanliga i Sverige. Man har inte ens försökt avgöra om hyperaktivitet finns med, framför allt när det gäller vuxna. Eftersom hyperaktiveten ofta försvinner i puberteten så går det ju inte att avgöra säkert om nån blir diagnosticerad som vuxen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-11-30 19:24:04 följande:

    Skulle inte förvåna mig om diagnosen ersätts av något annat sen. Något kroppsligt. 


    Det verkar ändå dröja. Många gånger har man trott att man har kommit på något nu... och sedan ... nej. Det är komplicerat. 
  • AndreaBD
    Anonym (e) skrev 2022-11-30 19:46:30 följande:

    Så enkelt tror jag rakt inte att det är. Mycket kan sitta på insidan, jag är impulsiv men mer inåt än plötsligt hoppar upp i luften typ


    Inte för att det spelar någon roll när huvudiagnosen är ADHD för alla dessa. Råden är inte annorlunda. Bara att ta de råd som passar en själv.


     


    Ja, det är ju därför läkare inte ens vill skilja på det. Man kan tycka att allt är samma sak, eller så kan man också tycka att det finns ännu fler olika typer. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2022-12-01 10:34:14 följande:
    Det var ett intressant sätt att se på det, men man kan säkert se det så. Min erfarenhet - jag jobbar med såna ungdomar också och har egna barn med diagnos - är att det finns två olika uppfattningar om vad ADD är :

    1. ADHD utan hyperaktivet
    2. koncentrationsproblem och ganska stora problem med att få tillräckligt gjort, mycket låg energi, hypoaktivtet, ofta ganska svåra perceptionsstörningar, ofta oflexibla. Liknar egentligen Asperger ganska mycket. 

    Jag skulle tro så här: Man kan säkert dela upp ADD/ADHD i minst två grupper, antagligen i många fler. Någon i USA hade delat upp i fem grupper. Jag tycker snarare man skulle kunna slå ihop all NPF och beskriva dem individuella symtomen, eftersom det skiljer sig så mycket. 
    Nummer två är inte ADHD typ 1 utan personer som borde få en autism- och PANSutredning. När det blir rätt får dessa en autism- eller PANDAS/PANSdiagnos som vuxna när de olyckligt harvat runt i systemet med en "ADD" plus, plus, plus en hel hög psykiska "pålagringsdiagnoser" som svåra depressioner eller rakt av felaktiga diagnoser.

    Man delar upp ADHD i tre typer i DSM5 (USA), samt tre graderingar. ICD (WHO) har ett par till som t ex beteckningen "ospec". 

    Det finns oerhörda skillnader mellan NPF-diagnoser. Det skulle bli väldigt ospecificerat och missvisande. Det blir ju tillbaka till "MBD-träsket". Så gör vi ju inte med andra tillstånd och störningar som t ex psykossjukdomar. Ökad kunskap, mer precisa definitioner. 
    AndreaBD skrev 2022-12-01 10:41:25 följande:
    Ja, det är ju därför läkare inte ens vill skilja på det. Man kan tycka att allt är samma sak, eller så kan man också tycka att det finns ännu fler olika typer. 

    Vad då "inte ens skilja på det"? Varför läser ni inte bara diagnosmanualerna, det gör ju läkarna? Där står exakt vilka typer man "bestämt sig för"? (Vilket ni har rätt i, inte är statiskt för framtiden) 
  • Anonym (123)
    pyssel skrev 2022-11-30 23:39:19 följande:
    Hej, jag kan förtydliga lite. Kombinerad innebär att du har tydliga och tillräckligt många symptom både i "AD" och "HD" i din ADHD. De andra typerna betyder att man har företrädesvis "AD" eller "HD" i sin ADHD. Man skulle kunna illustrera tyngdpunkten i den samlade symptombilden såhär:

    ADHD

    ADHD

    ADHD
    Dessa finns sedan som lindrig, medelsvår eller svår.

    Detta enligt DSM-5. (ICD-10, men även 11, listar några varianter till). 
    Bra förklarat. 

    På de utbildningar jag gått sedan mitt barn fick diagnosen add i somras har man börjat gå ifrån att säga att h är hyperaktivitet och att det egentligen är bättre att säga aktivitetsregleringssvårigheter. För det är ju egentligen det som det handlar om. Hjärnan spelar pingpong och det är svårt att lägga lagom mängd energi på saker, det blir för mycket eller för lite. 

    Med det tankesättet så får man också bättre in att även de med add har problem med aktivitetsregleringen, men att det inte yttrar sig på samma sätt.
  • Anonym (123)
    Anonym (fundersam) skrev 2022-11-30 19:08:32 följande:
    Enligt provsvaret så finns det två kategorier av frågor. Om man har nått minst 5 utav varje kategori så blir man kombinerad. Annars blir man antingen ADD eller ADHD. Så jag har en kombination av båda sorterna. Är helt enkelt knas XD

    Tack för tipset!
    Alltså, det är ju det som är det vanligaste. Att man har kombinerad form. Vilket jag visserligen till viss del kan bero på att man inte fångar upp de med add utan att de lätt går under radarn. Deras problem är deras egna medan de med hyperaktivitet syns mer för andra och därför fångas upp bättre av omgivningen. 
  • Anonym (Julia)
    AndreaBD skrev 2022-12-01 10:34:14 följande:
    Det var ett intressant sätt att se på det, men man kan säkert se det så. Min erfarenhet - jag jobbar med såna ungdomar också och har egna barn med diagnos - är att det finns två olika uppfattningar om vad ADD är :

    1. ADHD utan hyperaktivet
    2. koncentrationsproblem och ganska stora problem med att få tillräckligt gjort, mycket låg energi, hypoaktivtet, ofta ganska svåra perceptionsstörningar, ofta oflexibla. Liknar egentligen Asperger ganska mycket. 

    Jag skulle tro så här: Man kan säkert dela upp ADD/ADHD i minst två grupper, antagligen i många fler. Någon i USA hade delat upp i fem grupper. Jag tycker snarare man skulle kunna slå ihop all NPF och beskriva dem individuella symtomen, eftersom det skiljer sig så mycket. 
    Du menar alla ADHD liknande diagnoser? För det är stor skillnad på Tourettes och autism. 
  • Anonym (Julia)
    AndreaBD skrev 2022-12-01 10:34:14 följande:
    Det var ett intressant sätt att se på det, men man kan säkert se det så. Min erfarenhet - jag jobbar med såna ungdomar också och har egna barn med diagnos - är att det finns två olika uppfattningar om vad ADD är :

    1. ADHD utan hyperaktivet
    2. koncentrationsproblem och ganska stora problem med att få tillräckligt gjort, mycket låg energi, hypoaktivtet, ofta ganska svåra perceptionsstörningar, ofta oflexibla. Liknar egentligen Asperger ganska mycket. 

    Jag skulle tro så här: Man kan säkert dela upp ADD/ADHD i minst två grupper, antagligen i många fler. Någon i USA hade delat upp i fem grupper. Jag tycker snarare man skulle kunna slå ihop all NPF och beskriva dem individuella symtomen, eftersom det skiljer sig så mycket. 
    Du menar alla ADHD liknande diagnoser? För det är stor skillnad på Tourettes och autism. 
  • Anonym (Julia)
    AndreaBD skrev 2022-12-01 10:37:44 följande:
    Oavsett så har ADD varit det vanliga i USA, och ADHD det vanliga i Sverige. Man har inte ens försökt avgöra om hyperaktivitet finns med, framför allt när det gäller vuxna. Eftersom hyperaktiveten ofta försvinner i puberteten så går det ju inte att avgöra säkert om nån blir diagnosticerad som vuxen. 
    Det är inte min erfarenhet 
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2022-12-01 17:33:48 följande:
    Nummer två är inte ADHD typ 1 utan personer som borde få en autism- och PANSutredning. När det blir rätt får dessa en autism- eller PANDAS/PANSdiagnos som vuxna när de olyckligt harvat runt i systemet med en "ADD" plus, plus, plus en hel hög psykiska "pålagringsdiagnoser" som svåra depressioner eller rakt av felaktiga diagnoser.

    Man delar upp ADHD i tre typer i DSM5 (USA), samt tre graderingar. ICD (WHO) har ett par till som t ex beteckningen "ospec". 

    Det finns oerhörda skillnader mellan NPF-diagnoser. Det skulle bli väldigt ospecificerat och missvisande. Det blir ju tillbaka till "MBD-träsket". Så gör vi ju inte med andra tillstånd och störningar som t ex psykossjukdomar. Ökad kunskap, mer precisa definitioner. 
    AndreaBD skrev 2022-12-01 10:41:25 följande:
    Ja, det är ju därför läkare inte ens vill skilja på det. Man kan tycka att allt är samma sak, eller så kan man också tycka att det finns ännu fler olika typer. 

    Vad då "inte ens skilja på det"? Varför läser ni inte bara diagnosmanualerna, det gör ju läkarna? Där står exakt vilka typer man "bestämt sig för"? (Vilket ni har rätt i, inte är statiskt för framtiden) 
    Kanske borde personerna få en autismutredning. Jo, det finns ett mönster där, många har ju omdiagnosticerats, och det brukar bli autism till slut.  PANS/PANDAS har jag inte så bra koll. 

    Jag har inte så bra koll på hur det uppdelas idag. Men jag vidhåller att det vore en bra idé att se NPF som ett tillstånd och sedan specifiera inom det. Dvs lägga till hur det yttrar sig just hos den personen. Just eftersom det varierar så himla mycket. Jag tycker skillnaderna inom samma diagnos är ibland större än dem mellan olika diagnoser, och när det är så, då uppfyller de inte riktigt syftet. 

    När en läkare en gång säger att man har ADD och en annan gång att man har ADHD - då skulle jag tycka att han inte skiljer på det? 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2022-12-01 18:44:30 följande:
    Kanske borde personerna få en autismutredning. Jo, det finns ett mönster där, många har ju omdiagnosticerats, och det brukar bli autism till slut.  PANS/PANDAS har jag inte så bra koll. 

    Jag har inte så bra koll på hur det uppdelas idag. Men jag vidhåller att det vore en bra idé att se NPF som ett tillstånd och sedan specifiera inom det. Dvs lägga till hur det yttrar sig just hos den personen. Just eftersom det varierar så himla mycket. Jag tycker skillnaderna inom samma diagnos är ibland större än dem mellan olika diagnoser, och när det är så, då uppfyller de inte riktigt syftet. 

    När en läkare en gång säger att man har ADD och en annan gång att man har ADHD - då skulle jag tycka att han inte skiljer på det? 
    Om du läser igenom samtliga neuropsykiatriska diagnosers symptombilder borde du rimligen komma till en annan slutsats. NPF är ett paraplybegrepp för flera tillstånd med i sin tur flera undergrupper. Precis och differentierad diagnostik där det är möjligt trodde jag var eftersträvansvärt. Blir ju mkt tveksamt att få till adekvat medicinering annars om man rör sig i ett fält av flera tillstånd som nu ska reduceras till ett. Varför vill du tillbaka till MBD-tiden? 

    Om en läkare ena gången säger ADHD och då menar ADHD typ 1, och en annan gång säger ADD till en och samma person menar hen givetvis att personen har typ 1 när hen säger ADD, dvs samma sak.

    Om en läkare ena gången säger ADHD till en person med kombinerad typ eller typ 2 och andra gången säger ADD har hen uttryckt sig felaktigt
  • pyssel
    Anonym (Anonym tjej123) skrev 2022-12-01 20:05:09 följande:

    Jag har medelsvår till svår adhd men inte kombinerad. Jag tror att kombinerad form är som ADHD fast mindre hyperaktiv? Du borde nog kunna gå efter fakta om ADHD men tänka på att du inte har lika mycket av hyperaktivitet som de pratar om.


    Kombinerad typ betyder just att man har både och = Ouppmärksam + Hyper. Det du menar är ADHD typ 1, alltså inte kombinerad utan företrädesvis ouppmärksam form. 
Svar på tråden ADHD kombinerad medelsvår