• Hedda04

    Besviken på regeringen

    Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

  • Svar på tråden Besviken på regeringen
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2022-12-12 17:27:32 följande:
    Jag håller med, det som krävs är handling! Jag röstade inte på regeringen men jag är pragmatisk och de hade många bra förslag, allt var inte dåligt. Men det händer ju inget! Ta kärnkraften, de påstod att det är superviktigt att bygga nytt. Men ingen vill bygga utan att det finns en bred energiöverenskommelse, så varför är inte förhandlingar igång med S? Varje dags försening innebär en dags senare byggstart och igångkörning. Intrycket är att det inte är så himla viktigt med ny kärnkraft...

    Det känns som att högeralliansen var totalt oförberedda på regeringsansvar! När Reinfeldts allans tillträdde 2006 var de helt redo och drog igång direkt. Likaså när S vann 2014. Men nu är läget mycket mer kritiskt på många områden men det enda som händer är att man backar från egna förslag.
    Att ändra lagar och direktiv tar tid, man måste igång direkt. Men förslagen från valrörelsen tycks varit tomma ord, inget var konkretiserat för då hade förslagen redan legat på riksdagens bord. Alltfler tvivlar på att regeringen har den kompetens och det driv som krävs för att få till förändringar.
    Gissningsvis är förhandlingarna med S inte igång för att S fortfarande har ett behov av att lajva opposition i frågan.

    S hela maktinnehav har än så länge byggt på tre stycken anti-kärnkraftspartier: C, V och MP. De ska alltså gå emot en av de viktigaste frågorna för sina tre samarbetspartier. De är för övrigt även själva, officiellt, emot kärnkraft. Trots att det var de som lede Sverige under kärnkraftsutbyggnaden en gång i tiden.

    Som jag skrev i en annan tråd. Jag tror S vänder men det kan vara så att det behövs otvetydiga bevis för behovet av denna vändning i form av samhälleliga effekter av tre-fyra månader med ett elpris på 7-8 kronor per kilowatttimme för att de skall kunna ta ett pragmatiskt beslut.

    Regeringen har bjudit in till samtal men kräver att det ska vara samtal om HUR vi ska bygga kärnkraft, inte OM vi ska bygga.
    www.nyteknik.se/energi/kristersson-s-maste-ge-entydigt-besked-om-karnkraften-7041404

    Ställer inte S upp på detta är det meningslöst med samtal - än så länge.

    Socialdmeokraterna svävar på saken och vill inte låsa sig vid ATT det ska byggas ny kärnkraft. Istället vill man ha "breda" samtal.
    omni.se/s-tanker-inte-stotta-buschs-politik-utan-breda-samtal/a/nQ9Vqo

    Regeringen säger att tiden för "breda samtal" är över och att det nu måste börja hända saker och där står vi nu.

    Det regeringen kan göra (och gör, så vitt jag vet) under tiden är att titta på bland annat lagändringar och hanteringen av Vattenfall AB.

    Sedan är jag säker på att M och S har en varsin tjänsteman som träffas och pratar kärnkraft, vid sidan av.

    Dagens regering är förstås inte alls samma som Alliansen.

    Nu hade vi först ingenting för alla skydde SD som pesten. Sedan hade vi de tre partierna i det blå-gula-blocket. Sedan, på slutet så ville Liberalerna klämma sig in också. Det slutade med ett väldigt detaljerat avtal där framförallt L verkar ha svårt att acceptera alla delar fullt ut.

    Det går inte att jämföra hur pass förberedda man varit inför att ta över.
    Blå och gul
  • Padirac
    Trast skrev 2022-12-10 17:54:50 följande:

    Ja, ser man till historien så rör sig politiken cyklist, ganska intressant. Världshistorien rör sig i ett fast mönster med jämna år. Skickliga personer kan säkert sia ganska exakt om framtiden med uträknade signifikansnivåer.

    mina funderingar rör sig närmast till väljarna. Vill dessa väljare ha en (i längden) diktatur? Eller hoppas dom att det inte blir aktuellt? Eller är dom lurade?


    Rapporteras från Brasilien

    www.dn.se/varlden/bolsonaro-antyder-stod-till-anhangare-som-vill-ha-diktatur/

    "– Det är ni som bestämmer vad militären ska göra, sa Bolsonaro i ett tal inför ett hundratal anhängare som samlats utanför presidentresidenset i huvudstaden Brasília.

    Brasiliens president sa att de enda som kan hindra landet från socialdemokratin är militären.


    – Om Gud vill kommer allt att ordna upp sig när rätt tillfälle ges

    ...


    Retoriken visar att han stödjer de tiotusentals högerextremister som samlats utanför den brasilianska militärens högkvarter runtom i landet, och som kräver att militären stänger kongressen och Högsta domstolen – och att diktatur införs i Brasilien.


    – Det är ni som bestämmer min framtid. Det är ni som bestämmer kongressens framtid, sa Bolsonaro.


    Högernationalistens tal gör tydligt att han vill upprepa Donald Trumps försök att skapa en antidemokratisk rörelse som sätter maktfördelningsprincipen ur spel. Under det 15 minuter långa talet gratulerade han inte vänsterledaren Lula da Silva till valsegern – Bolsonaro nämnde inte ens Lula da Silva vid namn, än mindre det faktum att vänsterledaren ska sväras in som president vid en ceremoni utanför presidentpalatset i Brasília under nyårsdagen 2023.

    ...


    Bedömare menar att anledningen till att Bolsonaro valde att bryta sin tystnad just nu har att göra med att han försöker spinna på det missnöje som spritt sig i södra halvklotets största land efter att det brasilianska landslaget gjort bort sig i VM i Qatar och åkt ut mot Kroatien på straffar. Utanför militärhögkvarteren i landet tältar tusentals Bolsonaroanhängare och kräver att militären stoppar Lula da Silva från att sväras in som president den första januari 2023.


    En av landets generaler, Joaquim Brandão, har sagt i ett läckt röstmeddelande att han vill stoppa Lula da Silva från att sväras in som president."

  • Tecum
    Flash Gordon skrev 2022-12-12 20:12:44 följande:
    Gissningsvis är förhandlingarna med S inte igång för att S fortfarande har ett behov av att lajva opposition i frågan.

    S hela maktinnehav har än så länge byggt på tre stycken anti-kärnkraftspartier: C, V och MP. De ska alltså gå emot en av de viktigaste frågorna för sina tre samarbetspartier. De är för övrigt även själva, officiellt, emot kärnkraft. Trots att det var de som lede Sverige under kärnkraftsutbyggnaden en gång i tiden.

    Som jag skrev i en annan tråd. Jag tror S vänder men det kan vara så att det behövs otvetydiga bevis för behovet av denna vändning i form av samhälleliga effekter av tre-fyra månader med ett elpris på 7-8 kronor per kilowatttimme för att de skall kunna ta ett pragmatiskt beslut.

    Regeringen har bjudit in till samtal men kräver att det ska vara samtal om HUR vi ska bygga kärnkraft, inte OM vi ska bygga.
    www.nyteknik.se/energi/kristersson-s-maste-ge...

    Ställer inte S upp på detta är det meningslöst med samtal - än så länge.

    Socialdmeokraterna svävar på saken och vill inte låsa sig vid ATT det ska byggas ny kärnkraft. Istället vill man ha "breda" samtal.
    omni.se/s-tanker-inte-stotta-buschs-politik-u...

    Regeringen säger att tiden för "breda samtal" är över och att det nu måste börja hända saker och där står vi nu.

    Det regeringen kan göra (och gör, så vitt jag vet) under tiden är att titta på bland annat lagändringar och hanteringen av Vattenfall AB.

    Sedan är jag säker på att M och S har en varsin tjänsteman som träffas och pratar kärnkraft, vid sidan av.

    Dagens regering är förstås inte alls samma som Alliansen.

    Nu hade vi först ingenting för alla skydde SD som pesten. Sedan hade vi de tre partierna i det blå-gula-blocket. Sedan, på slutet så ville Liberalerna klämma sig in också. Det slutade med ett väldigt detaljerat avtal där framförallt L verkar ha svårt att acceptera alla delar fullt ut.

    Det går inte att jämföra hur pass förberedda man varit inför att ta över.
    Nej det finns ett stort stöd inom S för ny kärnkraft, mest tydligt bland väljarna men även högre upp. Att ändra ståndpunkt är alltid svårt men nu är rätt tid, med elbrist och skenande priser. Plus att det är långt till nästa val och ramaskrin från V och Mp hinner glömmas till dess. Möjligt att det pratas på tjänstemannanivå men det behövs officiella förhandlingar och det är regeringen som måste driva dem. Och som sagt, nu är rätt tid för bägge partierna, de kan visa ansvarstagande. Låt dem kalla det för breda samtal om det känns bättre, huvudsaken är att det händer något.

    Alla fyra högerpartierna var väldigt samkörda under valrörelsen och en av de frågor de var mest överens om var kärnkraften. Då är det bara att köra - om man vill.
  • Padirac
    Tecum skrev 2022-12-13 16:25:52 följande:
    Nej det finns ett stort stöd inom S för ny kärnkraft, mest tydligt bland väljarna men även högre upp. Att ändra ståndpunkt är alltid svårt men nu är rätt tid, med elbrist och skenande priser. Plus att det är långt till nästa val och ramaskrin från V och Mp hinner glömmas till dess. Möjligt att det pratas på tjänstemannanivå men det behövs officiella förhandlingar och det är regeringen som måste driva dem. Och som sagt, nu är rätt tid för bägge partierna, de kan visa ansvarstagande. Låt dem kalla det för breda samtal om det känns bättre, huvudsaken är att det händer något.

    Alla fyra högerpartierna var väldigt samkörda under valrörelsen och en av de frågor de var mest överens om var kärnkraften. Då är det bara att köra - om man vill.
    Det är inte så enkelt, näringslivet vill se en långsiktigt bred överenskommelse, det blir inte mer lockande att investera i kärnkraft nu än efter den senaste ebnnergiöverenskommelsen 2016 baserat på politiken i Sverige.

    De höga energipriserna lockar säkert, men så länge det inte finns en bred politisk samsyn är det svårt med långsiktiga regler.

    De brunblå verkar mest överens om att de och bara de är överens - oavsett vad andra partier vill
  • Tecum
    Padirac skrev 2022-12-13 17:02:55 följande:
    Det är inte så enkelt, näringslivet vill se en långsiktigt bred överenskommelse, det blir inte mer lockande att investera i kärnkraft nu än efter den senaste ebnnergiöverenskommelsen 2016 baserat på politiken i Sverige.

    De höga energipriserna lockar säkert, men så länge det inte finns en bred politisk samsyn är det svårt med långsiktiga regler.

    De brunblå verkar mest överens om att de och bara de är överens - oavsett vad andra partier vill
    Jag menar givetvis att de ska köra igång förhandlingar med S och näringslivet. Det finns en stor tveksamhet om ekonomin i att bygga ny kärnkraft och det krävs en stabil och bred samsyn för att någon ska våga köra igång. Det får inte finnas risk för en plötslig politisk omsvängning där kraftbolagen står med nya verk som inte får köra. Men passiviteten hos kärnkraftkramarna i nya regeringen gör att iaf jag börjar tvivla på att det någonsin byggs nya verk. Och om inte de driver frågan, vem ska då göra det?
  • Padirac
    Tecum skrev 2022-12-13 17:48:33 följande:
    Jag menar givetvis att de ska köra igång förhandlingar med S och näringslivet. Det finns en stor tveksamhet om ekonomin i att bygga ny kärnkraft och det krävs en stabil och bred samsyn för att någon ska våga köra igång. Det får inte finnas risk för en plötslig politisk omsvängning där kraftbolagen står med nya verk som inte får köra. Men passiviteten hos kärnkraftkramarna i nya regeringen gör att iaf jag börjar tvivla på att det någonsin byggs nya verk. Och om inte de driver frågan, vem ska då göra det?
    Ja, det är väl det enda görbara om regeringen vill komma till skott, men å UK lät det i debatten i söndags att han krävde av andra partier att de förbehållslöst ställde sig bakom Ms politik i fråga om kärnkraften annars var regeringen inte intresserade alls.

    UK verkade mest intresserad av att få ha rätt och att de andra skulle ha fel.   Det är en sorglig syn att det är vår statsminister 

     
  • Tecum
    K Markatta skrev 2022-12-13 18:29:36 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/kristersson-har-kl...

    Kristersson har klarat sig bättre än både Reinfeldt och Löfven

    Varken budgetfiasko eller ministrar som tvingats avgå. Trots kritiken om svikna vallöften har Ulf Kristersson (M) klarat sin första höst som statsminister bättre än både Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven.
    Å andra sidan hade varken Reinfeldt eller Löfven den svekdebatt som UK fått på halsen efter bara några veckor som statsminister.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-12-12 09:53:58 följande:
    Klart man vill ha fler och större sänkningar men det som pågår nu i media och på nätet, exempelvis här, är ju bara ett politisk orkestrerat drev från Socialdemokraterna. 

    Rätt många i min omgivning har röstat på dagens regering. Väldigt få,om ens någon är upprörd över att sänkningen av bensinskatten än så länge är lägre än förväntat.

    Allt sådant drunknar i det faktum att elpriset just nu, i skrivande stund ligger på runt sju kronor per kilowattimme, alla kostnader och avgifter inräknat.

    En kris i taget, det är allt vi mäktar med som människor, och för allas bästa är det bra mycket viktigare att regeringen inte sviker löftet om att pressa fram de förändringar som behövs för att kunna återställa vårt elsystem
    Så socialdemokraterna har ordnat så att folk är missnöjda med att regeringen inte har levererat vad de lovat?

    Det låter rätt avancerat
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2022-12-12 10:02:51 följande:

    Regeringen har ärvt ett moras till situation:

    - för hög invandring som inte kan assimileras in i samhället

    - vårdköer och vårdkvalitet

    - skjutningarna och bomberna. Kriminaliteten.

    - inflation på 9-10% och en arbetslöshet på en 7-8-9 %.

    - ett underfinansierat och anorektiskt försvar när Ryssland går till öppet angrepp på ett grannland

    - bränslepriser som hotar såväl folk som företag. 

    Med mera.

    Alla dessa ovan har vi en eller annan tidpunkt varit det stora samtalsämnet i samhället och media.

    Men just nu är det istället energikrisen och elpriserna som allt handlar om.

    Det som kommer att krävas av denna regering är handling. Ändrade lagar. Ändrade direktiv. Beslut om riktade stöd. Reformer. Massvis ...


    Och när tänkte regeringen börja göra nåt? Tiden går och det händer INGENTING! Det var ju bara att skicka in militären, höja anslagen och sänka priserna. Vad hindrar dem?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Besviken på regeringen