• Anonym (Trådstartare)

Inte råd att bli sjukskriven

Jag har ett stort behov av att bli sjukskriven 100% från mitt jobb pga depression.

Min psykolog och läkare rek det varje gång jag har samtal med dem men måste hela tiden säga att det inte riktigt fungerar ekonomiskt just nu..

Vad jag har läst mig till så kan man aldrig få mer än 80% av sin nuvarande lön i ersättning, då är det ersättning från Försäkringskassan och Afa ihop.
    Jag privat sjuk och olycksfallsförsäkring hos Folksam men vet ännu inte om min diagnos täcks där. Jag har skickat frågan till dem och väntar på svar
    Som det är nu så går vi varje månad +-0 när alla räkningar är betalda och pengar insatta på matkontot. Ibland blir det lite minus.
    Vi har några lån och det finns verkligen ingenting som det går att spara in på nu eller saker att sälja, och de lånen kan inte läggas om då vi nyligen har gjort det.

Hur sjutton ska jag kunna sjukskriva mig??
    Kan inte på något sätt få närmare 100% av lönen i sjukersättning?

Någon som är eller har varit i liknande sits? Hur har ni gjort?

Tack på förhand:)

• Svar på tråden Inte råd att bli sjukskriven
  • Anonym (Hundis)
    Anonym (Inte rik) skrev 2022-12-11 17:22:30 följande:

Det märks att ni är ekonomiskt priviligierade. Det är ingen som väljer att ha små marginaler. Har man en liten inkomst har man inte råd med pizza tv abonnemang och allt ni tycker ts ska skära ner på, det är tips för de med bra ekonomi. 

Jag håller med. Å andra sidan säger sig TS ha flera stora lån. Det får man inte om man har låg inkomst. Jag förstår inte ens vad som kan vara så viktigt att äga att man tar flera stora lån. Det är något med TS (iofs mkt kortfattade) berättelse jag inte riktigt får ihop. 
  • Anonym (Inte rik)
    Anonym (Korvören) skrev 2022-12-11 17:35:40 följande:
    Jag är sjukpensionär och har drygt 10000 i månaden före skatt. Så, jo, jag vet vad jag pratar om. Det finns ett bra ordstäv- att rätta mun efter matsäcken. Går det knappt runt månad efter månad måste man antingen öka inkomsten eller minska utgifterna. Kunde jag leva på utspädd nyponsoppa en hel sommar så kan även ts spara pengar på nånting. Eller jobba mer, eller flytta eller vad som nu krävs. Nånstans har man faktiskt tagit ett val. Att bo där man bor, ha det jobb man har, köpt de saker man köpt, äta det man gjort, tagit de lån man tagit. Och går det då åt skogen får man fatta andra beslut.
    Det går inte om man tjänar väldigt lite. Du måste gått ner mycket i vikt den sommaren och drabbats av näringsbrist.  
  • Anonvm
    Anonym (Inte rik) skrev 2022-12-11 17:22:30 följande:
    Anonym (Korvören) skrev 2022-12-11 16:36:11 följande:

Det är därför man behöver en buffert. När man måste sjukskriva sig eller får andra oväntade utgifter eller minskad inkomst. Men nu är det som det är. Ni får gå igenom hela ekonomin en gång till. Varje korvöre ska räknas. Min erfarenhet är att det går i princip alltid dra ner på utgifterna om man bara måste. Jag hade bekanta som en månad hade räkningar på 21000 och en inkomst på 14000. Du fattar att de nästan slet sitt hår. Vi satt tillsammans en kväll och gick igenom allt och fick faktiskt ihop det. Uppskov med några räkningar, delbetalningar på andra, nån utgift mindre. Man får se över allt. Medlemsavgifter, abonnemang, klubbar, uteätande, godis, snacks, kläder- allt. Köpa så mycket svinnmat man bara kan. Resten på secondhandaffärer och då bara det man absolut måste ha. Gå eller cykla dit man ska. Byta elleverantör. Säga upp tv:n. Laga egen mat. Skippa all lyx i form av pizzan på helgen och sånt. Då får man till slut en buffert.

Hälsan går egentligen före allt annat. Tar man inte hand om sig brakar kropp eller psyke eller båda ihop till slut. Och det är ju inget värt. Så gör allt du bara kan för att kunna sjukskriva dig. Ingen tackar dig när du kört slut på dig.

Det märks att ni är ekonomiskt priviligierade. Det är ingen som väljer att ha små marginaler. Har man en liten inkomst har man inte råd med pizza tv abonnemang och allt ni tycker ts ska skära ner på, det är tips för de med bra ekonomi. 

Detta grundresonemang har inget att göra med storleken på ens inkomst.

Jag känner personligen flera par som med de flestas måttstock har ordentliga inkomster som har satt sig själv i skiten rejält genom att under många års tid nu ha vant sig vid att det ramlar in 500.000-1.000.000 extra på kontot med några års mellanrum genom att värdera om huset och höja belåningen....

Något annat jag ser i min omgivning är folk med relativt låg inkomst som envisas med att bo i nyproduktion extremt centralt, de skulle lätt kunna få en dubbelt så stor lägenhet för halva kostnaden om de bara kunde acceptera att inte hela livet fanns på gångavstånd.... Jag vet flera med nettolöner under 20 som betalar över 10 i hyra, vilket är fullständigt vanvettigt i min värld.

Grundregeln som jag själv lever efter är att runt 1/3 av inkomsten till boende, 1/3 till resterande löpande levnadskostnader och så sista 1/3 och alla extrainkomster som jag skrev tidigare är fri att spendera hur man behagar.
  • Anonym (Inte rik)
    Anonvm skrev 2022-12-11 19:27:13 följande:
    Detta grundresonemang har inget att göra med storleken på ens inkomst.

Jag känner personligen flera par som med de flestas måttstock har ordentliga inkomster som har satt sig själv i skiten rejält genom att under många års tid nu ha vant sig vid att det ramlar in 500.000-1.000.000 extra på kontot med några års mellanrum genom att värdera om huset och höja belåningen....

Något annat jag ser i min omgivning är folk med relativt låg inkomst som envisas med att bo i nyproduktion extremt centralt, de skulle lätt kunna få en dubbelt så stor lägenhet för halva kostnaden om de bara kunde acceptera att inte hela livet fanns på gångavstånd.... Jag vet flera med nettolöner under 20 som betalar över 10 i hyra, vilket är fullständigt vanvettigt i min värld.

Grundregeln som jag själv lever efter är att runt 1/3 av inkomsten till boende, 1/3 till resterande löpande levnadskostnader och så sista 1/3 och alla extrainkomster som jag skrev tidigare är fri att spendera hur man behagar.

Som jag säger du pratar om extremt priviligierade människor. 1 million, herregud! Jag får ut 9000 efter skatt.

Är du säker på att de inte bor där för att de inte får något annat? I vissa städer är det skitsvårt att få lägenhet och man får inte byta första året. 

Tjänar man lite brukar det inte gå att hitta en lägenhet för 1/3 av ens inkomst, de billigaste lägenheterna brukar kosta runt 4000 i månaden. 

• Anonvm
    Anonym (Inte rik) skrev 2022-12-11 20:51:41 följande:
     I vissa städer är det skitsvårt att få lägenhet och man får inte byta första året. 

Tjänar man lite brukar det inte gå att hitta en lägenhet för 1/3 av ens inkomst, de billigaste lägenheterna brukar kosta runt 4000 i månaden. 

Om man har svårt att hitta en lägenhet att hyra till en kostnad man har råd med i staden där man letar så kanske man måste inse att man måste kolla i andra stöder med "sämre" läge och lägre hyror?

Vadå "får inte byta"? Vi lever i ett fritt land, vem bestämmer att någon inte får flytta?

Har du så låg inkomst så lär du ju få större delen av din boendekostnad betald av staten?
  • Anonym (Esse)
    Anonvm skrev 2022-12-11 21:10:10 följande:
    Om man har svårt att hitta en lägenhet att hyra till en kostnad man har råd med i staden där man letar så kanske man måste inse att man måste kolla i andra stöder med "sämre" läge och lägre hyror?

Vadå "får inte byta"? Vi lever i ett fritt land, vem bestämmer att någon inte får flytta?

Har du så låg inkomst så lär du ju få större delen av din boendekostnad betald av staten?
    Med dagens lägenhetsbrist får man ibland ta vad man får. Jag tror personen menade att man inte får byta hos samma hyresvärd förrän ett år har gått.
    Många ställen kräver flera års kötid också.

Det är inte bara att flytta till en ny stad heller om det handlar om var man jobbar, har sin familj och sina vänner.

Jag prioriterar högre hyra i ett bättre område än en lägre hyra i ett dåligt område. Jag har barn och vill att de ska vara trygga när de går ut.
  • Anonym (V)

Konstigt att rekommendera sjukskrivning vid depression. Är väl bra att komma ut . Om man blir sjukskriven blir det ju lätt att man blir isolerad hemma

• Anonym (Inte rik)
    Anonvm skrev 2022-12-11 21:10:10 följande:

Det är hyresvärden som bestämmer, det är för att förhindra att kontrakt säljs. Ett fritt land betyder inte att man får bestämma över andras egendom (man äger inte hyresrätten) 

Jag får inget bostadsbidrag eller liknande. 9000 netto är min totala inkomst. Jag ska alltså ha en hyra på 3300 enligt dig, det kostar mer att hyra ett rum. 
  • Anonym (Inte rik)

3000 menar jag såklart. 

• Tow2Mater

Din partner eller/och äldre barn (om de är tillräckligt gamla) får jobba extra.

Svar på tråden Inte råd att bli sjukskriven