Anonym (Inte rik) skrev 2022-12-11 17:22:30 följande:
Anonym (Korvören) skrev 2022-12-11 16:36:11 följande:
Det är därför man behöver en buffert. När man måste sjukskriva sig eller får andra oväntade utgifter eller minskad inkomst. Men nu är det som det är. Ni får gå igenom hela ekonomin en gång till. Varje korvöre ska räknas. Min erfarenhet är att det går i princip alltid dra ner på utgifterna om man bara måste. Jag hade bekanta som en månad hade räkningar på 21000 och en inkomst på 14000. Du fattar att de nästan slet sitt hår. Vi satt tillsammans en kväll och gick igenom allt och fick faktiskt ihop det. Uppskov med några räkningar, delbetalningar på andra, nån utgift mindre. Man får se över allt. Medlemsavgifter, abonnemang, klubbar, uteätande, godis, snacks, kläder- allt. Köpa så mycket svinnmat man bara kan. Resten på secondhandaffärer och då bara det man absolut måste ha. Gå eller cykla dit man ska. Byta elleverantör. Säga upp tv:n. Laga egen mat. Skippa all lyx i form av pizzan på helgen och sånt. Då får man till slut en buffert.
Hälsan går egentligen före allt annat. Tar man inte hand om sig brakar kropp eller psyke eller båda ihop till slut. Och det är ju inget värt. Så gör allt du bara kan för att kunna sjukskriva dig. Ingen tackar dig när du kört slut på dig.
Det märks att ni är ekonomiskt priviligierade. Det är ingen som väljer att ha små marginaler. Har man en liten inkomst har man inte råd med pizza tv abonnemang och allt ni tycker ts ska skära ner på, det är tips för de med bra ekonomi.
Detta grundresonemang har inget att göra med storleken på ens inkomst.
Jag känner personligen flera par som med de flestas måttstock har ordentliga inkomster som har satt sig själv i skiten rejält genom att under många års tid nu ha vant sig vid att det ramlar in 500.000-1.000.000 extra på kontot med några års mellanrum genom att värdera om huset och höja belåningen....
Något annat jag ser i min omgivning är folk med relativt låg inkomst som envisas med att bo i nyproduktion extremt centralt, de skulle lätt kunna få en dubbelt så stor lägenhet för halva kostnaden om de bara kunde acceptera att inte hela livet fanns på gångavstånd.... Jag vet flera med nettolöner under 20 som betalar över 10 i hyra, vilket är fullständigt vanvettigt i min värld.
Grundregeln som jag själv lever efter är att runt 1/3 av inkomsten till boende, 1/3 till resterande löpande levnadskostnader och så sista 1/3 och alla extrainkomster som jag skrev tidigare är fri att spendera hur man behagar.