• Anonym (Trådstartare)

Inte råd att bli sjukskriven

Jag har ett stort behov av att bli sjukskriven 100% från mitt jobb pga depression.

Min psykolog och läkare rek det varje gång jag har samtal med dem men måste hela tiden säga att det inte riktigt fungerar ekonomiskt just nu..

Vad jag har läst mig till så kan man aldrig få mer än 80% av sin nuvarande lön i ersättning, då är det ersättning från Försäkringskassan och Afa ihop.
    Jag privat sjuk och olycksfallsförsäkring hos Folksam men vet ännu inte om min diagnos täcks där. Jag har skickat frågan till dem och väntar på svar
    Som det är nu så går vi varje månad +-0 när alla räkningar är betalda och pengar insatta på matkontot. Ibland blir det lite minus.
    Vi har några lån och det finns verkligen ingenting som det går att spara in på nu eller saker att sälja, och de lånen kan inte läggas om då vi nyligen har gjort det.

Hur sjutton ska jag kunna sjukskriva mig??
    Kan inte på något sätt få närmare 100% av lönen i sjukersättning?

Någon som är eller har varit i liknande sits? Hur har ni gjort?

Tack på förhand:)

• Svar på tråden Inte råd att bli sjukskriven
  • Anonym (Mini)
    Anonym (V) skrev 2022-12-11 21:59:02 följande:

Konstigt att rekommendera sjukskrivning vid depression. Är väl bra att komma ut . Om man blir sjukskriven blir det ju lätt att man blir isolerad hemma

Beror ju helt på hur svår depression man har. Men eftersom ts fortfarande ändå tar sig till arbete är den lätt / måttlig/medelsvår
    Inte svår.
    Däremot kan det bli värre och man blir helt förlamad tankemässigt och fysiskt så hoppas Ts kan ordna det bättre för sig snart. 

Sedan håller jag med, beror ju lite på vad depressionen grundar sig i, arbetsplatsproblem. Eller problem i privata hemmasfären eller kanske en kombination. Annan sjukdom osv. 
    Ibland kan det ju snarare vara hemmet, familj aktiviteter man behöver sjukskriva sig ifrån så att säga. Inte arbetet som är problemet. 
  • enola

Du får 80% av lönen från fk plus ytterligare 10% från Afa. Din försäkring bör innehålla inkomstbortfall. Har för mig att det ger ersättning från fjärde månaden som sjukskriven men minns inte säkert.

• Anonym (op)
    enola skrev 2022-12-12 13:47:24 följande:

Du får 80% av lönen från fk plus ytterligare 10% från Afa. Din försäkring bör innehålla inkomstbortfall. Har för mig att det ger ersättning från fjärde månaden som sjukskriven men minns inte säkert.

Detta gäller troligtvis TS, beroende på vilken försäkring det är du har. De brukar börja gälla efter 3 månader som sjukskriven. Man kan få ut på dem i alla fall i ca 9 månader eller så, minns inte riktigt. 
  • Anonym (brist på empati råder överallt)
    Anonvm skrev 2022-12-11 21:10:10 följande:
    Om man har svårt att hitta en lägenhet att hyra till en kostnad man har råd med i staden där man letar så kanske man måste inse att man måste kolla i andra stöder med "sämre" läge och lägre hyror?

Vadå "får inte byta"? Vi lever i ett fritt land, vem bestämmer att någon inte får flytta?

Har du så låg inkomst så lär du ju få större delen av din boendekostnad betald av staten?
    Vilka skitråd från skitnödiga människor som uppenbarligen aldrig varit i nöd själv!

Om man har ett jobb och bostad i en stad och blir sjukskriven, kan man inte bara byta stad och säga upp sig hur som helst allra minst som sjuk. Du får karens på flera månader på A-kassan om du säger upp dig.  Sedan står du förmodligen 3 månaders uppsägning  och dubbelhyra på lägenheten förmodligen + arbetslös i nya staden med karens och ingen inkomst en tid om du inte får nytt jobb illa kvickt. Vilka skitråd som knappast gör någon friskare...

Lite verklighetsförankring och empati vore klädsamt. Sjuka människor är ju sjuka och med nedsatt förmåga om du inte visste det annars hade de ju kunnat gå till sitt arbete.
    Anonvm skrev 2022-12-11 21:10:10 följande:
    Om man har svårt att hitta en lägenhet att hyra till en kostnad man har råd med i staden där man letar så kanske man måste inse att man måste kolla i andra stöder med "sämre" läge och lägre hyror?

Vadå "får inte byta"? Vi lever i ett fritt land, vem bestämmer att någon inte får flytta?

Har du så låg inkomst så lär du ju få större delen av din boendekostnad betald av staten?
    Du ska ju få en lägenhet också. Kraven ofta tre ggr hyran för de flesta i allmännyttan och privata. Inte mycket billigare i andra städer iallafall inte där jobben finns. Du har väldigt dålig koll. Det kan ta flera år att byta en lägenhet och inte alls säkert att du lyckas.
  • Anonym (op)
    Anonym (brist på empati råder överallt) skrev 2022-12-12 14:43:26 följande:
    Du ska ju få en lägenhet också. Kraven ofta tre ggr hyran för de flesta i allmännyttan och privata. Inte mycket billigare i andra städer iallafall inte där jobben finns. Du har väldigt dålig koll. Det kan ta flera år att byta en lägenhet och inte alls säkert att du lyckas.
    Ja, samt att som så deprimerad att läkare rekommenderar sjukskrivning, då klarar man oftast inte av allt vad en flytt och organiserande av en flytt innebär. Man har nog med att klara vardagen.
  • Anonym (Privatanställd)
    enola skrev 2022-12-12 13:47:24 följande:

När försäkringen går in beror på i vilken regi man jobbar.

Jag som privatanställd får dessa 12,5% (beräknat på det FK betalar ut) från dag 15 i sjukskrivningen.
    Och det blir ju tillsammans 90%.

Min vän som är anställd inom regionen får vänta tre månader, som du säger.
    Anonym (op) skrev 2022-12-12 14:14:41 följande:
    Detta gäller troligtvis TS, beroende på vilken försäkring det är du har. De brukar börja gälla efter 3 månader som sjukskriven. Man kan få ut på dem i alla fall i ca 9 månader eller så, minns inte riktigt. 
    Det beror på din anställning, när pengarna börjar betalas ut.
    Privanställda får från dag 15.
  • enola
    Anonym (Privatanställd) skrev 2022-12-12 15:26:53 följande:
    När försäkringen går in beror på i vilken regi man jobbar.

Jag som privatanställd får dessa 12,5% (beräknat på det FK betalar ut) från dag 15 i sjukskrivningen.
    Och det blir ju tillsammans 90%.

Min vän som är anställd inom regionen får vänta tre månader, som du säger.
    Från Afa gäller från 15:e dagen (och ja, 12,5% är det ju, som du skriver) precis som sjukpenning från fk. Sedan kan ts även ha rätt till ersättning genom Folksam efter 90 dagar utöver det andra. Är inte helt säker på hur den försäkringen funkar dock. 
  • Anonym (op)
    enola skrev 2022-12-12 15:45:14 följande:
    Från Afa gäller från 15:e dagen (och ja, 12,5% är det ju, som du skriver) precis som sjukpenning från fk. Sedan kan ts även ha rätt till ersättning genom Folksam efter 90 dagar utöver det andra. Är inte helt säker på hur den försäkringen funkar dock. 
    De bedömer utifrån försäkringskassans bedömning, nekar försäkringskassan sjukpenning nekar även folksam ersättning. Är ett besvärligt faktum, men värt att veta. 
  • Anonvm
    Anonym (Inte rik) skrev 2022-12-11 23:35:31 följande:
    Det är hyresvärden som bestämmer, det är för att förhindra att kontrakt säljs. Ett fritt land betyder inte att man får bestämma över andras egendom (man äger inte hyresrätten) 

Jag får inget bostadsbidrag eller liknande. 9000 netto är min totala inkomst. Jag ska alltså ha en hyra på 3300 enligt dig, det kostar mer att hyra ett rum. 
    Bestämmer hyresvärden att du inte får säga upp din lägenhet och hyra en annan? Med pistol då? I så fall borde du polisanmäla.
    Självklart har du ingen bestämmanderätt över någon annans egendom, men du bestämmer ju över ditt eget agerande.

3000:- får man lätt en relativt centralt belägen liten lägenhet för i landets 4-5 största stad, med gångavstånd till stadskärnan. Min första lägenhet som ja bodde i över 7år hade en avgift på 1435:-, men det var en BRF.
    På Södermalm blir det nog svårare....
  • Friger

Knepigt... Att lägga ekonomiska problem ovanpå depressionen är ju inte heller så bra...

Det ni kan kolla upp om ni inte redan gjort det är om ni kan sluta amortera ett tag?

Det går ju även att jämka skatten på räntorna?

Råd om att man borde vara rik och skulle tänkt sig för innan. Vet inte hur mycket det hjälper TS just nu... Känns mest som översitteri.

Anonvm skrev 2022-12-12 16:15:34 följande:
    Bestämmer hyresvärden att du inte får säga upp din lägenhet och hyra en annan? Med pistol då? I så fall borde du polisanmäla.
    Självklart har du ingen bestämmanderätt över någon annans egendom, men du bestämmer ju över ditt eget agerande.

3000:- får man lätt en relativt centralt belägen liten lägenhet för i landets 4-5 största stad, med gångavstånd till stadskärnan. Min första lägenhet som ja bodde i över 7år hade en avgift på 1435:-, men det var en BRF.
    Jag misstänker att personen i fråga menade att byta lägenhet inom samma bolag. Då finns ofta regler som handlar om bl a när man får byta.

Där jag bor måste man bo i ett år innan man får byta med någon annan, alltså direktbyte.

3000 ?? 1989 eller??? Man lever verkligen olika världar. Inte ens ett rum är så billigt som innebpende. Möjligen i Norrlands djupa skogar långt från lokaltrafik och  service.
    Anonym (brist på empati råder överallt) skrev 2022-12-12 16:59:51 följande:
    3000 ?? 1989 eller??? Man lever verkligen olika världar. Inte ens ett rum är så billigt som innebpende. Möjligen i Norrlands djupa skogar långt från lokaltrafik och  service.
    Min son har en etta på 25 kvadrat, den kostar 2700 per månad.
    Halvstor stad, 2 km till centrum

Själv har jag en tvåa på 60 kvadrat som kostar strax under 6000.
    Anonym (brist på empati råder överallt) skrev 2022-12-12 16:59:51 följande:
    1981 flyttade jag in i en nyproduktion, radhus i två plan ca 90 kvadrat. Den betalade vi 1880 för per månad.

2008 hade jag en trea på 75 kvadrat, betalade 4949 i månaden.
  • Anonym (Trådstartare)

Oj jag trodde inte att det skulle bli så många svar och diskutioner om lähenhetshyror osv:)
    Vi sitter i en knivig sits utan möjlighet att lägga om lån igen eller sälja lägenheten för att hitta något billigare tror jag inte på och finns inte psykisk ork till. Vi har en 3a i Västerås strax utanför centrum som kostar i avgift 3300kr och bolån som är kvar är 630.000kr. Den känns inte jättedyr faktiskt.
    Det är dåliga val tidigare tidigare i livet pga oförutsedda händelser som har gjort att man är begravd i flera stora lån nu. Som man bäddar får man ligga...
    Men jag ska se över möjligheten att kunna få in mer pengar på något sätt (inte lån) ev sälja bilen och andra saker samt kolla över försäkringarna vad jag har rätt till.
    Tack för era svar:)

• Anonym (Rådgivning)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2022-12-13 05:27:44 följande:

Oj jag trodde inte att det skulle bli så många svar och diskutioner om lähenhetshyror osv:)
    Vi sitter i en knivig sits utan möjlighet att lägga om lån igen eller sälja lägenheten för att hitta något billigare tror jag inte på och finns inte psykisk ork till. Vi har en 3a i Västerås strax utanför centrum som kostar i avgift 3300kr och bolån som är kvar är 630.000kr. Den känns inte jättedyr faktiskt.
    Det är dåliga val tidigare tidigare i livet pga oförutsedda händelser som har gjort att man är begravd i flera stora lån nu. Som man bäddar får man ligga...
    Men jag ska se över möjligheten att kunna få in mer pengar på något sätt (inte lån) ev sälja bilen och andra saker samt kolla över försäkringarna vad jag har rätt till.
    Tack för era svar:)

Som någon tidigare skrev är det nog bra att ta kontakt med kommunens ekonomiska rådgivare (gratis). Då kan hen få bättre överblick än vad man vill dela med sig av på familjeliv och råda efter era förutsättningar.

Är privatlån ni har ? Är lägenheten lågt belånad ? Isf kan ett tips vara att flytta över privatlånen till ett högre bolån. Kanske inte det bästa läget just nu men privatlån lär ha högre ränta ändå. 

Hur höga utgifter har ni i förhållande till era inkomster (du Kan ange i procent om du inte vill skriva ut siffran). Hur mycket saknas för en sjukskrivning ? 

• Anonym (Inte rik)

Nu trodde du att du var rolig heller hur?! Förstår att meningen var att det skulle låta fyndigt men det lät bara dumt. 

Du kan inte jämföra avgift för en bostadsrätt med en hyresrätt. Hyresrätter är alltid mycket dyrare, du får ingen hyresrätt för 3000. Även om det skulle finnas sådana hyresrätter blir man nekad om man inte har en säker inkomst. Vem tycker du ska stå för flyttkostnaderna? 

Det är inte fri hyressättning i Sverige så Södermalm i Stockholm är inte automatiskt dyrare än Rinkeby. Du glömmer att ta med kötiden, för att få något alls är det minst 10 år som gäller, du får inte ens en lägenhet i Kiruna utan att ha stått i kö det är bostadsbrist överallt. En billigare lägenhet är det ännu längre kötid på. 

• Anonym (Esse)

Du skojar va? Lätt en liten billig lägenhet i stadskärnan?

Du fattar väl att sådana lägenheter är väldigt få och väldigt populära. Det är BRIST på små billiga lägenheter. Jag bor INTE i en av de största städerna och en 1a här kan kosta 3000 men då är den inte i centrum utan utanför.
Svar på tråden Inte råd att bli sjukskriven