• Anonym (Färger)

Färgblindhet hos barn

Jag misstänker att vår treåring är färgblind. Han har inga problem med färger, förutom rött och grönt, där han gissar hej vilt. 

Behöver man ?göra? nåt? Ska man prata med BVC eller ögonläkare?

• Svar på tråden Färgblindhet hos barn
  • Anonym (vad)
    EpicF skrev 2022-12-28 14:38:46 följande:
    Finns olika tycker av hjälpmedel man kan få vid förgblindhet. Och ja, i många fall är det bra att få diagnos på papper för framtiden. Kan underlätta i många fall. 

Men det är upp till ts och den andre föräldern att bestämma för sitt barn. 
    Vad är det för hjälpmedel då menar du?
  • Anonym (Stina)

Min son hade liknande problem i den åldern - sa alltid fel på rött och grönt. MEN när jag testade att lägga två gröna saker och två röda saker bredvid varandra på bordet och bad honom para ihop de med samma färg så kunde han. Så jag tror det var R:et i orden som ställde till det. 

Senare i tonåren konstaterades han faktiskt ha en viss färgblindhet men inte röd-grön, lustigt nog. Han har svårt att se skillnad på blåa nyanser snarare. Grått, blått och lila är typ samma färg. Men det är ju en mildare form av färgblindhet. 

• EpicF

Anonym (vad): Jag är inte arbetsterapeut, utan sjuksköterska. Helt olika yrken. Så den frågan får en arbetsterapeut svara på. 

• Anonym (vad)
    EpicF skrev 2022-12-28 14:57:44 följande:

Anonym (vad): Jag är inte arbetsterapeut, utan sjuksköterska. Helt olika yrken. Så den frågan får en arbetsterapeut svara på. 

Ok, så du påstår att det finns hjälpmedel att få utan att veta att det stämmer? 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (vad) skrev 2022-12-28 14:31:47 följande:
    Vad är det för hjälpmedel man kan få? Och varför skulle det vara viktigt att få diagnos att man är färgblind? Det enda är väl att utesluta att det beror på skada på synnerven, men om det är vanlig färgblindhet så finns inget att göra.

Jag fattar inte riktigt vad du menar. Det är meningslöst att få en diagnos på att man faktiskt har färgblindhet men det kan vara bra för att utesluta en skada. Du säger ju emot dig själv? 

Sen fattar jag inte heller om du menar att föräldrar ska diagnosticera sina barn hemma istället för hos en optiker eller läkare? Man bara bestämmer sig för att barnet är färgblint och så kör man på det? 

Jag ser den här typen av nästan maniskt ifrågasättande som
    typiskt för familjeliv. Man bara MÅSTE ifrågasätta, gärna med en dryg ton som att folk är
    dumma i huvudet som ens tänker tanken på att ställa frågan. Snart kommer säkert också ett annat svar som säger att TS är en vidrig förälder som inte är på akuten med sitt barn nu för det kan faktiskt vara X sjukdom och hur kan man fråga på familjeliv. Sen är bråket igång. 

Kära signaturen vad. 1177 säger att man ska kolla upp om man misstänker färgblindhet hos sitt barn. Anser du att du vet bättre? 

• EpicF

Anonym (vad): Jag skrev att det finns många olika typer av hjälpmedel för bla färgbildhet. Ex speciella glasögon. Mer exakt vad för hjälpmedel det finns som passa ts barn, om denne nu är färgbild får en arbetsterapeut svara. En arbetsterapeut som jobbar med detta dagligen. 

• Anonym (Färger)
    EnAnonumius skrev 2022-12-28 14:02:25 följande:

Till TS:
    EpicF är den som har vettigast svar.. Det är vettigt att träffa en riktig ögonläkare så du kan få det bekräftat att han är röd-grön blind, och få de rätta hjälpmedlerna för att hantera detta...

Tack! Vi ska snart på treårskoll hos BVC, så jag ska prata med dem då. 
  • Anonym (-)

Självklart ska man lyfta olika saker med vården... Men misstanke om färgblind är väl något som man i första hand lyfter på BVC... 

• Anonym (X)

Färgblindhet sitter på x kromosomen, så mamman måste bära på anlaget, dvs morfar behöver vara färgblind. Sen är det klart, d

Färgblindhet kan uppstå utan arvsanlag men den sannolikheten är mycket liten.
    Glasögon för färgblindhet verkar inte vara så bra. Hjälpmedel som säger vilken färg ett objekt har finns, men det är mest för dem med total färgblindhet 
    Ca 8% av pojkar har en färgdefelt och vanligast är röd/grön. En färgdefekt kan vara ett hinder för vissa jobb, annars inget jättestort problem i vardagslivet.
  • Anonym (X)

Det blev konstigt... Det skulle stå

Sen är det klart att färgblindhet kan uppstå utan arvsanlag men den sannolikheten är mycket liten.

Svar på tråden Färgblindhet hos barn