Färgblindhet hos barn
Jag misstänker att vår treåring är färgblind. Han har inga problem med färger, förutom rött och grönt, där han gissar hej vilt.
Behöver man ?göra? nåt? Ska man prata med BVC eller ögonläkare?
Jag misstänker att vår treåring är färgblind. Han har inga problem med färger, förutom rött och grönt, där han gissar hej vilt.
Behöver man ?göra? nåt? Ska man prata med BVC eller ögonläkare?
Till TS:
EpicF är den som har vettigast svar.. Det är vettigt att träffa en riktig ögonläkare så du kan få det bekräftat att han är röd-grön blind, och få de rätta hjälpmedlerna för att hantera detta...
Citronella: Du har fel i allt. Man har rättigheter som färgblind. Och det finns också hjälpmedel.
Alla rättigheter behöver inte innebära diagnoser inom LSS.
Trafikljusen sitter alltid i samma ordning så det spelar ingen roll om man är färgblind. Givetvis ska ts ta reda på om barnet är färgblind ändå men det behövs ingen läkare för det.
En 3- åring kan inte bli elektriker
Glasögonen är inget samhället står för.
Citronella: Du har fel i allt. Man har rättigheter som färgblind. Och det finns också hjälpmedel.
Alla rättigheter behöver inte innebära diagnoser inom LSS.
Färgblindhet sitter på x kromosomen, så mamman måste bära på anlaget, dvs morfar behöver vara färgblind. Sen är det klart, d
Precis.
Lägger till att graden av färgblindhet ärvs inte. En kille i min släkt har mild färgblindhet, vid viss belysning ser lila ut som blått och han blandar ihop gula och gröna nyonfärger.
Hans morfar ser inte skillnad på grönt, rött och brunt samt har också problem med lila och blått i viss belysning. Väldigt färgblind.
Ingen av dem har haft problem med detta i vardagen eller behöver något hjälpmedel. En lindrigt färgblind kompis hade problem att hitta kontroller vid orientering och kunde inte bli stridspilot. Det var allt.
Sen tror jag att TSs son är för ung för att man ska veta.