Färgblindhet hos barn
Jag misstänker att vår treåring är färgblind. Han har inga problem med färger, förutom rött och grönt, där han gissar hej vilt.
Behöver man ?göra? nåt? Ska man prata med BVC eller ögonläkare?
Jag misstänker att vår treåring är färgblind. Han har inga problem med färger, förutom rött och grönt, där han gissar hej vilt.
Behöver man ?göra? nåt? Ska man prata med BVC eller ögonläkare?
Till TS:
EpicF är den som har vettigast svar.. Det är vettigt att träffa en riktig ögonläkare så du kan få det bekräftat att han är röd-grön blind, och få de rätta hjälpmedlerna för att hantera detta...
Trafikljusen sitter alltid i samma ordning så det spelar ingen roll om man är färgblind. Givetvis ska ts ta reda på om barnet är färgblind ändå men det behövs ingen läkare för det.
En 3- åring kan inte bli elektriker Glasögonen är inget samhället står för.
Anonym (X): Då borde du veta att man absolut kan få bidrag för bla glasögon för färgblinda. Och art glasögonen i många fall fungerar.
Anonym (X): Då borde du veta att man absolut kan få bidrag för bla glasögon för färgblinda. Och art glasögonen i många fall fungerar.
En snabb googling visar att det rekommenderas att optiker testar färgblindhet, inte läkare, och att i alla fall en region i Sverige ger bidrag för speciella glasögon, men verkar inte vanligt.
Anonym (X): Jo, man kan få bidrag för de.
En snabb googling visar att det rekommenderas att optiker testar färgblindhet, inte läkare, och att i alla fall en region i Sverige ger bidrag för speciella glasögon, men verkar inte vanligt.
Jag har stor tilltro till ögonläkare vad det gäller ögonsjukdomar och hur de behandlas men jag har inte stor tilltro till dem vad det gäller vilka hjälpmedel som kan ges. De lämnar över till syncentralen som har koll på hjälpmedel, och med tanke på vilka diskussioner jag haft om olika optiska lösningar med ögonläkare så nej...
Jag har stor tilltro till ögonläkare vad det gäller ögonsjukdomar och hur de behandlas men jag har inte stor tilltro till dem vad det gäller vilka hjälpmedel som kan ges. De lämnar över till syncentralen som har koll på hjälpmedel, och med tanke på vilka diskussioner jag haft om olika optiska lösningar med ögonläkare så nej...
Hej,
båda mina bröder och min son har röd/grön färgblindhet.
Det kan vara bra att få konstaterat av någon inom sjukvården att man har färgblindhet. Båda mina bröder har fått detta konstaterat hos skolsköterskan när de var barn. Min son har inte fått det diagnostiserat men det är ganska uppenbart att han också är färgblind, men vi har valt att inte göra något så länge det inte ställer till några problem. Han är dock själv medveten om problemet och ibland får vi hjälpa honom om han ska färglägga någonting och han exempelvis inte ser skillnad på röd och orange. Varken han eller mina bröder har någonsin gillat att färglägga någonting (trots att alla ritar väldigt bra) så det kan ju vara ett hinder.
Min ena bror hade vissa problem i skolan när läraren skrev med någon särskild färg på whiteborden (röd kanske? minns inte) så när han fick sin "diagnos" så slutade alla lärare att skriva med den färgen på pennan. Han bär dessutom "färgblindhetsglasögon" (jag vet inte vad de heter) vid vissa tillfällen, särskilt om han ska på bio eller göra någon annan upplevelse. Han använder dem i första hand utomhus, där de funkar bättre än inomhus, bortsett från bio. Dessa har han dock köpt själv för att få en bättre upplevelse. Jag vet inte om dessa glasögon går att få utskrivna på recept.