• Anonym (Färger)

Färgblindhet hos barn

Jag misstänker att vår treåring är färgblind. Han har inga problem med färger, förutom rött och grönt, där han gissar hej vilt. 

Behöver man ?göra? nåt? Ska man prata med BVC eller ögonläkare?

• Svar på tråden Färgblindhet hos barn
  • EnAnonumius
    Citronella skrev 2022-12-28 19:18:14 följande:

EnAnonumius skrev 2022-12-28 14:02:25 följande:

Till TS:
    EpicF är den som har vettigast svar.. Det är vettigt att träffa en riktig ögonläkare så du kan få det bekräftat att han är röd-grön blind, och få de rätta hjälpmedlerna för att hantera detta...

Det finns inga hjälpmedel för färgblindhet. Det läraren kan göra är att inte ge färgkodade scheman mm men det behöver man inte visa papper från läkaren för att få. 
    Där har du fel..
    Det finns hjälpmedel för färgblindhet...
    Det står till och med på den sidan du länkade till för att göra en s.k. färgblindhetstest via nätet..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Citronella skrev 2022-12-28 23:41:41 följande:

Trafikljusen sitter alltid i samma ordning så det spelar ingen roll om man är färgblind. Givetvis ska ts ta reda på om barnet är färgblind ändå men det behövs ingen läkare för det. 

En 3- åring kan inte bli elektriker Glasögonen är inget samhället står för. 

Nej ingen påstår att att en treåring skall bli elektriker.

Men det är jäkligt  märkligt att du hävdar att det inte finns hjälpmedel att få som färgblind fast det står på SAMMA hemsida som du länkade till att de som lagt upp dessa nättester erbjuder just hjälpmedel för färgblinda.

Sedan så anser du att man skall köra med hemdiagnoser också uppe på detta. För att kunna få hjälpmedel så skall man ha läkarutlåtande och bli diagnostiserad av en läkare.

Tack och lov att TS skall nu skaffa tid hos en läkare.
    Om det visar sig att barnet är färgblind kan få den rätta hjälpen och kanske även de rätta hjälpmedlen.

Rätt så dumt råd att säga att det räcker att testa över internet. 🧐
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EpicF

Anonym (X): Då borde du veta att man absolut kan få bidrag för bla glasögon för färgblinda. Och art glasögonen i många fall fungerar. 

• Citronella
    EpicF skrev 2022-12-29 00:12:20 följande:
    Nej, jag pratade inte om vanliga glasögon. Men ja, de kan också få bidrag till.  Så även för specialglasögon. 
    källa tack! Jag tror inte ens de finns att köpa i Sverige. 
  • EpicF
    Citronella skrev 2022-12-29 16:01:53 följande:
    källa tack! Jag tror inte ens de finns att köpa i Sverige. 
    Varför skulle de inte gå att köpa i Sverige? Sist jag var inne i stan såg flera optikernbutiker och det finns en heldel på nätet. 
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2022-12-29 12:24:47 följande:

Anonym (X): Då borde du veta att man absolut kan få bidrag för bla glasögon för färgblinda. Och art glasögonen i många fall fungerar. 

Tittar man på bidrqgsblanken så finns de inte med som alternativ... Sen finns det fortfarande mig veterligen inga vetenskapliga studier som visar att de fungerar!
    Glasögon för färgblinda är ett filterglaw och det får man inte bidrag för. Det står uttryckligen på blanketten för bidrag att man får bidrag för standardglas.
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2022-12-29 18:41:48 följande:
    Tittar man på bidrqgsblanken så finns de inte med som alternativ... Sen finns det fortfarande mig veterligen inga vetenskapliga studier som visar att de fungerar!
    Glasögon för färgblinda är ett filterglaw och det får man inte bidrag för. Det står uttryckligen på blanketten för bidrag att man får bidrag för standardglas.
    Och ändå så får barn och unga bidrag. 
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2022-12-29 18:50:54 följande:
    Och ändå så får barn och unga bidrag. 
    Fast de (glasögon för färgblinda) finns fortfarande inte som alternativ att söka bidrag för. Här i Skåne söker patienterna själva sitt bidrag och då går det inte... Du får gärna motbevisa mig med bevis. 
  • FuckGoggleAskMe

En snabb googling visar att det rekommenderas att optiker testar färgblindhet, inte läkare, och att i alla fall en region i Sverige ger bidrag för speciella glasögon, men verkar inte vanligt. 

• Anonym (Färger)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-12-29 19:16:18 följande:

En snabb googling visar att det rekommenderas att optiker testar färgblindhet, inte läkare, och att i alla fall en region i Sverige ger bidrag för speciella glasögon, men verkar inte vanligt. 

Fast optiker tar inte emot barn under åtta år, så man måste ändå ta vägen via ögonkliniken. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Färger) skrev 2022-12-29 19:19:30 följande:
    Fast optiker tar inte emot barn under åtta år, så man måste ändå ta vägen via ögonkliniken. 
    Fast det är optikern som säljer glasögon även till barn under 8 år på recept från ögonläkare/ortoptist och jag tvivlar starkt på att de har koll på sådana glas, de vet ju inte ens att det finns behandlingar för myopi...
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2022-12-29 20:37:18 följande:
    Fast det är optikern som säljer glasögon även till barn under 8 år på recept från ögonläkare/ortoptist och jag tvivlar starkt på att de har koll på sådana glas, de vet ju inte ens att det finns behandlingar för myopi...
    Du verkar ha lite tilltro till ögonläkare.... Många ögonläkare ved om olika behandlingsmetoder för olika synfel, inkl färgblindhet. 
  • Anonym (X)

Jag har stor tilltro till ögonläkare vad det gäller ögonsjukdomar och hur de behandlas men jag har inte stor tilltro till dem vad det gäller vilka hjälpmedel som kan ges. De lämnar över till syncentralen som har koll på hjälpmedel, och med tanke på vilka diskussioner jag haft om olika optiska lösningar med ögonläkare så nej...

EpicF skrev 2022-12-29 20:41:30 följande:
    Du verkar ha lite tilltro till ögonläkare.... Många ögonläkare ved om olika behandlingsmetoder för olika synfel, inkl färgblindhet.
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2022-12-29 21:07:56 följande:

Jag har stor tilltro till ögonläkare vad det gäller ögonsjukdomar och hur de behandlas men jag har inte stor tilltro till dem vad det gäller vilka hjälpmedel som kan ges. De lämnar över till syncentralen som har koll på hjälpmedel, och med tanke på vilka diskussioner jag haft om olika optiska lösningar med ögonläkare så nej...

Ok. De ögonläkare jag träffat, både i jobbet och privat, har haft full koll på olika hjälpmedel. Oavsett om det är vanlig myopi eller förgblindhet. Även andra tillstånd. 
  • Hyllemor

Hej,

båda mina bröder och min son har röd/grön färgblindhet.

Det kan vara bra att få konstaterat av någon inom sjukvården att man har färgblindhet. Båda mina bröder har fått detta konstaterat hos skolsköterskan när de var barn. Min son har inte fått det diagnostiserat men det är ganska uppenbart att han också är färgblind, men vi har valt att inte göra något så länge det inte ställer till några problem. Han är dock själv medveten om problemet och ibland får vi hjälpa honom om han ska färglägga någonting och han exempelvis inte ser skillnad på röd och orange. Varken han eller mina bröder har någonsin gillat att färglägga någonting (trots att alla ritar väldigt bra) så det kan ju vara ett hinder.

Min ena bror hade vissa problem i skolan när läraren skrev med någon särskild färg på whiteborden (röd kanske? minns inte) så när han fick sin "diagnos" så slutade alla lärare att skriva med den färgen på pennan. Han bär dessutom "färgblindhetsglasögon" (jag vet inte vad de heter) vid vissa tillfällen, särskilt om han ska på bio eller göra någon annan upplevelse. Han använder dem i första hand utomhus, där de funkar bättre än inomhus, bortsett från bio. Dessa har han dock köpt själv för att få en bättre upplevelse. Jag vet inte om dessa glasögon går att få utskrivna på recept.

• Fajjer
    EpicF skrev 2022-12-29 12:24:47 följande:

Kan man få glasögon för färgblinda? Hur fungerar dessa glasögon? Skäms
  • Hyllemor
    Fajjer skrev 2022-12-29 22:25:10 följande:
    Kan man få glasögon för färgblinda? Hur fungerar dessa glasögon? Skäms
    Min bror som är färgblind har sådana glasögon. Jag har ingen aning om hur de fungerar. Jag har provat dem men märker ingen större skillnad (för jag är ju inte färgblind), utan snarare är det som att ha ett par solglasögon på sig, men han upplever färger på ett helt annat vis när han har dem på sig. Rött, rosa, lila och gult kan han se med sina glasögon, vilket han inte kan annars. Han vet att rött är rött men han kan inte se skillnad på rosa/lila och han ser inte rött så skarpt som vi andra, utan snarare samma som "brunt" (säger han.) men det är svårt att veta eftersom han inte ser färger som andra. Han målade exempelvis sina väggar gula och trodde att de var vita, innan han köpte sina glasögon. 
  • Anonym (Jo)
    Hyllemor skrev 2022-12-29 22:30:55 följande:
    Min bror som är färgblind har sådana glasögon. Jag har ingen aning om hur de fungerar. Jag har provat dem men märker ingen större skillnad (för jag är ju inte färgblind), utan snarare är det som att ha ett par solglasögon på sig, men han upplever färger på ett helt annat vis när han har dem på sig. Rött, rosa, lila och gult kan han se med sina glasögon, vilket han inte kan annars. Han vet att rött är rött men han kan inte se skillnad på rosa/lila och han ser inte rött så skarpt som vi andra, utan snarare samma som "brunt" (säger han.) men det är svårt att veta eftersom han inte ser färger som andra. Han målade exempelvis sina väggar gula och trodde att de var vita, innan han köpte sina glasögon. 
    Intressant.
Svar på tråden Färgblindhet hos barn