Anonym (.......) skrev 2023-01-11 13:59:00 följande:
För att förstå en borderline så läs hur Kvinna...skriver. Det är såhär borderliners ser sig själva, som att de är offer som blir överkörda och Måste därför stå upp för sig själva (vilket är hur de rättfärdigar sin psykiska misshandel).
Just Kvinna... kanske är som hon beskriver, det vet vi ju inte. Men generell tummregel är att borderliners är helt sjuka jävlar, manipulativa som fan (har varit tillsammans med en, tog mig nästan ett år att bli normal igen efter hur förstörd jag var).
Och en sak till, borderliners har ett extra stort behov av att andra ska ha en enligt dem själva "sanningsenlig" bild av dem, dvs att de är extremt måna om att framstås på ett sätt som gynnar dem (manipulation).
För det första har jag inte borderline sedan många år tillbaka. Men jag ser att du har träffat någon som eventuellt hade psykisk ohälsa, eventuellt att ni bara var fel för varandra.
Jag ser inte, och har aldrig sett mig själv som något offer. Vet inte vad du fick det ifrån? Jag har däremot till skillnad från många människor en enorm självinsikt, något som fler människor borde söka efter.
Manipulation är inte ett kriterium för borderline, väldigt få (om ens någon?) Är manipulativ och narcissism går inte in i borderline. Det finns inga som helst likheter - tvärtom. Narcissister har en övertro på sin egen förmåga, en grandios självbild och tror att de är bättre än alla andra. Borderline är exakt det motsatta, borderline människor lider av ett självhat, tomhet och har svårt att förstå vem de är.