• Anonym (PT)

Borderline tjej

Jag är väldigt sugen på en borderline tjej, den tysta typen som inte skriker. Hon är sugen på mig. Men jag vet inte om hon kan vara en kk eftersom hon är väldigt känslig och går inte i behandling. 

Känslomässigt är jag avtrubbad men jag vet inte om jag vågar inleda en relation pga rädslan att hon kan hitta på vadsomhelst längre fram. Ska jag fly? Jag vill inte vara hennes personliga assistent och vill inte hamna i blåsväder.

• Svar på tråden Borderline tjej
  • Anonym (allmänt)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2023-01-11 15:16:13 följande:
    De som är farliga och förstör ens liv är män med ADHD. Men i fortsättningen kommer jag undvika dessa män.
    Jag har levt hela min uppväxt med en kvinna med borderline. Och jag tänker aldrig utsätta mig för något liknande igen. Visst, jag överlevde rent fysiskt, men borderline jobbar ju mer med psykisk misshandel så där fick jag min beskärda del.

Hon har definitivt förstört mitt liv till stor del och jag skulle varna vem som helst alltid för att ge sig in i nåt som helst samröre med någon med borderline. Undvika dem som pesten är det enda som fungerar, ger man dem lillfingret så käkar de upp fan allt. 
  • Anonym (Bordis.)
    Anonym (allmänt) skrev 2023-01-11 15:24:21 följande:
    Jag har levt hela min uppväxt med en kvinna med borderline. Och jag tänker aldrig utsätta mig för något liknande igen. Visst, jag överlevde rent fysiskt, men borderline jobbar ju mer med psykisk misshandel så där fick jag min beskärda del.

Hon har definitivt förstört mitt liv till stor del och jag skulle varna vem som helst alltid för att ge sig in i nåt som helst samröre med någon med borderline. Undvika dem som pesten är det enda som fungerar, ger man dem lillfingret så käkar de upp fan allt. 
    Källa på det...? Vart får du diagnosen i från? Ingen läkare har satt den på din person eftersom den termen på diagnosen inte heter så och aldrig används som någon diagnos någonsin. Hur vet du att du själv var oskyldig att "få ditt liv förstört"? Någon självreflektion? Varför skulle just du förtjäna bättre - du kanske var ett svin själv som fick straff för dina olämpliga beteenden och var tvungen att, vad du kallar "få ditt liv förstört" för att äntligen kunna rycka upp dig och bli en bättre människa?

Hur vet du att personen inte hade t ex antisocial personlighetsstörning, narcissistisk personlighetsstörning eller t ex autism utan förmåga till mentalisering? Personen kanske bara var sig själv och det passade inte just dig med din personlighet? Källa på att din person hade "borderline"? ×-D

Det där kanske är en efterkonstruktion av dig för att du inte klarar av att se din egen skit i ekvationen.

En sak till - nästa gång du upplever ditt liv blir förstört av en annan person - flytta på dig från personen! Just saying. 
  • Anonym (allmänt)
    Anonym (Bordis.) skrev 2023-01-11 15:50:17 följande:
    Källa på det...? Vart får du diagnosen i från? Ingen läkare har satt den på din person eftersom den termen på diagnosen inte heter så och aldrig används som någon diagnos någonsin. Hur vet du att du själv var oskyldig att "få ditt liv förstört"? Någon självreflektion? Varför skulle just du förtjäna bättre - du kanske var ett svin själv som fick straff för dina olämpliga beteenden och var tvungen att, vad du kallar "få ditt liv förstört" för att äntligen kunna rycka upp dig och bli en bättre människa?

Hur vet du att personen inte hade t ex antisocial personlighetsstörning, narcissistisk personlighetsstörning eller t ex autism utan förmåga till mentalisering? Personen kanske bara var sig själv och det passade inte just dig med din personlighet? Källa på att din person hade "borderline"? ×-D

Det där kanske är en efterkonstruktion av dig för att du inte klarar av att se din egen skit i ekvationen.

En sak till - nästa gång du upplever ditt liv blir förstört av en annan person - flytta på dig från personen! Just saying. 
    Källa på vadå? 

Jag vet vad diagnosen heller och att man i dagligt tal kallar det borderline. Dessutom var det länge sedan denna kvinna fick sin diagnos så det kan ha kallats borderline på den tiden.

Dina övriga kommentarer om att jag skulle förtjänat psykisk misshandel under min uppväxt får stå för dig. Jag vet bara att varje dag jag slipper denna kvinna i mitt liv är en bra dag. Och att alla som ger sig in i relationer med personer med borderline riskerar att fara allvarligt illa.

Och det är just det jag råder alla till som träffar någon med borderline: flytta på dig och undvik den personen till varje jävla pris! Inget gott kommer någonsin att komma ur en relation med en sådan person! Just saying. 
  • Anonym (Rafi)

Det finns ingen hejd på vad en person med borderline kan hitta på:
    fysiskt våld
    falska anklagelser om precis vad som helst
    lögner om precis vad som helst till dina nära och kära

?och nej det finns inget botemedel.

• Anonym (Kvinna ...)
    Anonym (Rafi) skrev 2023-01-11 16:15:50 följande:

Det finns ingen hejd på vad en person med borderline kan hitta på:
    fysiskt våld
    falska anklagelser om precis vad som helst
    lögner om precis vad som helst till dina nära och kära

?och nej det finns inget botemedel.

Jo, till skillnad mot npf exempelvis adhd som är obotlig hjärnskada så kan de flesta bli "friska" från borderline med rätt hjälp och hårt jobb.
  • Anonym (Kvinna ...)

Ca 55 % av landets allra farligaste fängelsekunder har adhd. Det ÄR dessa människor man ska akta sig för, borderline personer är ofta impulsiva och destruktiva men inte farliga på samma sätt. Möjligen de som får raseriutbrott och kastar saker (så var aldrig jag), men det är harmlöst jämfört med adhd personer som mördar.

• Anonym (Fly)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2023-01-11 16:35:23 följande:

Ca 55 % av landets allra farligaste fängelsekunder har adhd. Det ÄR dessa människor man ska akta sig för, borderline personer är ofta impulsiva och destruktiva men inte farliga på samma sätt. Möjligen de som får raseriutbrott och kastar saker (så var aldrig jag), men det är harmlöst jämfört med adhd personer som mördar.

De flesta med ADHD sitter inte i fängelse. Jag har ADHD och autism och är inte ett dugg våldsam varesig fysiskt eller psykiskt. 
  • Anonym (.......)
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2023-01-11 14:36:44 följande:
    För det första har jag inte borderline sedan många år tillbaka. Men jag ser att du har träffat någon som eventuellt hade psykisk ohälsa, eventuellt att ni bara var fel för varandra.

Jag ser inte, och har aldrig sett mig själv som något offer. Vet inte vad du fick det ifrån? Jag har däremot till skillnad från många människor en enorm självinsikt, något som fler människor borde söka efter.

Manipulation är inte ett kriterium för borderline, väldigt få (om ens någon?) Är manipulativ och narcissism går inte in i borderline. Det finns inga som helst likheter - tvärtom. Narcissister har en övertro på sin egen förmåga, en grandios självbild och tror att de är bättre än alla andra. Borderline är exakt det motsatta, borderline människor lider av ett självhat, tomhet och har svårt att förstå vem de är. 

Både borderline och narcissister har exakt det där självhatet, tomheten och svårt att förstå vilka de är. Narcissister täcker över den delen av sig själva med en grandios bild av deras förmågor "Jag kan göra vadsomhelst, jag är bäst osv osv", men detta är bara en täckmantel. Borderliners projicerar istället ut denna tomhet på sin omgivning och/eller sig själva, dvs anklagar allt som de kommer över som om det var just detta som var orsaken till den där tomheten. Narcissister har problem med sin mentaliseringsförmåga, och likaså borderliners. Borderliners gör vadsomhelst för att bli trygga, även tillfälligt trygga, och denna tillfälliga trygghet kan man sekundvis känna av när man känner att man har Kontroll över sin omgivning, sin partner, nära och kära. Narcissister tenderar att ha samma kontrollbehov, men främst för att framställa sig som grandiosa. Borderliners brukar ha liknande, men där rör det sig om en panikkänsla i grunden. 

Det är egentligen värre att vara med någon som har borderline och narcissistiska tendenser än att bara vara med en narcissist. För med borderlinern så utför den personen i fråga allt som om dens eget liv stod på spel (pga tidigare trauman), medan den rena narcissisten endast gör det för att glänsa, dvs inte med samma panik bakom. 

Det finns säkert ett mörkertal med borderliners som inte är utåtagerande, dvs inte skadar någon annan än sig själva, men med det sagt så har borderliners extremt svårt med mentaliseringsförmågan, och de brukar ofta se sig själva som överempatiska, vill alla i sin omgivning det bästa, har mer kärlek än den normale att ge osv osv, men i själva verket så är det psykisk misshandel de utsätter sin omgivning för. Allt pga en enorm rädsla av att möta alla jobbiga känslor som finns kvar från barndomen. 

• Anonym (Bordis.)
    Anonym (allmänt) skrev 2023-01-11 16:02:58 följande:
    Källa på vadå? 

Jag vet vad diagnosen heller och att man i dagligt tal kallar det borderline. Dessutom var det länge sedan denna kvinna fick sin diagnos så det kan ha kallats borderline på den tiden.

Dina övriga kommentarer om att jag skulle förtjänat psykisk misshandel under min uppväxt får stå för dig. Jag vet bara att varje dag jag slipper denna kvinna i mitt liv är en bra dag. Och att alla som ger sig in i relationer med personer med borderline riskerar att fara allvarligt illa.

Och det är just det jag råder alla till som träffar någon med borderline: flytta på dig och undvik den personen till varje jävla pris! Inget gott kommer någonsin att komma ur en relation med en sådan person! Just saying. 
    Källa på att den du talar om har diagnosen "borderline" ställd av en legitimerad läkare.

Det är ju bara du som själv hittar på. 
Svar på tråden Borderline tjej