Anonym (Kvinna ...) skrev 2023-01-11 14:36:44 följande:
För det första har jag inte borderline sedan många år tillbaka. Men jag ser att du har träffat någon som eventuellt hade psykisk ohälsa, eventuellt att ni bara var fel för varandra.
Jag ser inte, och har aldrig sett mig själv som något offer. Vet inte vad du fick det ifrån? Jag har däremot till skillnad från många människor en enorm självinsikt, något som fler människor borde söka efter.
Manipulation är inte ett kriterium för borderline, väldigt få (om ens någon?) Är manipulativ och narcissism går inte in i borderline. Det finns inga som helst likheter - tvärtom. Narcissister har en övertro på sin egen förmåga, en grandios självbild och tror att de är bättre än alla andra. Borderline är exakt det motsatta, borderline människor lider av ett självhat, tomhet och har svårt att förstå vem de är.
Både borderline och narcissister har exakt det där självhatet, tomheten och svårt att förstå vilka de är. Narcissister täcker över den delen av sig själva med en grandios bild av deras förmågor "Jag kan göra vadsomhelst, jag är bäst osv osv", men detta är bara en täckmantel. Borderliners projicerar istället ut denna tomhet på sin omgivning och/eller sig själva, dvs anklagar allt som de kommer över som om det var just detta som var orsaken till den där tomheten. Narcissister har problem med sin mentaliseringsförmåga, och likaså borderliners. Borderliners gör vadsomhelst för att bli trygga, även tillfälligt trygga, och denna tillfälliga trygghet kan man sekundvis känna av när man känner att man har Kontroll över sin omgivning, sin partner, nära och kära. Narcissister tenderar att ha samma kontrollbehov, men främst för att framställa sig som grandiosa. Borderliners brukar ha liknande, men där rör det sig om en panikkänsla i grunden.
Det är egentligen värre att vara med någon som har borderline och narcissistiska tendenser än att bara vara med en narcissist. För med borderlinern så utför den personen i fråga allt som om dens eget liv stod på spel (pga tidigare trauman), medan den rena narcissisten endast gör det för att glänsa, dvs inte med samma panik bakom.
Det finns säkert ett mörkertal med borderliners som inte är utåtagerande, dvs inte skadar någon annan än sig själva, men med det sagt så har borderliners extremt svårt med mentaliseringsförmågan, och de brukar ofta se sig själva som överempatiska, vill alla i sin omgivning det bästa, har mer kärlek än den normale att ge osv osv, men i själva verket så är det psykisk misshandel de utsätter sin omgivning för. Allt pga en enorm rädsla av att möta alla jobbiga känslor som finns kvar från barndomen.