• Anonym (Förundrad)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Snälla hjälp mig att förstå detta.

Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

• Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • Anonym (Hjärta dig)

Problemet du ser är att människor ger beröm till de som har familjehem. Kritiken bör då hamna på de som ger berömmet. De som ger berömmet skulle inte orka vara familjehem, och blir glada över att andra orkar. Vilken synd och skam? 

• Anonym (V)
    Anonym (Maja) skrev 2023-01-10 19:58:22 följande:

Att vara familjehem är inte ett yrke. Det är något man gör utöver sitt vanliga jobb. Den ekonomiska ersättning man får är till för barnet.

Nej det stämmer inte. Du har alltid både en omkostnadsdel för barnet och ett arvode. Arvodet är för din insats. Hur stort arvodet är varierar helt med uppdragets omfattning. Innebär kontraktet att t.ex en vuxen ska finnas hemma på heltid kan denne inte ha en vanlig anställning utanför hemmet och har ett arvode av en helt annan kaliber än om du är familjehem men ändå kan gå iväg till ditt kneg när barnet är på förskola/skola/fritids.

Sedan att det finns egenföretagare som både är "förstärkt familjehem" med högt arvode och kan jobba hemifrån, ja det finns, och det finns så klart de som slår mynt av detta. 
  • Studentpappa

Det en funderar över är i vilka sammanhang blir dom överöst med beröm? Varför fläker man ut placerade barn på sociala medier?

Superlativ på nätet brukar för det mesta vara mest tomma ord, det kostar ju inget att ge. I övrigt kan jag mest hålla med om att det är en välgärning att ställa upp som familjehem om man gör det av rätt orsak.

Ride it like you stole it
  • Anonym

Det finns alltid folk som ska romantisera och idealisera. 
    Tyvärr finns även dåliga familjehem 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Maja) skrev 2023-01-10 19:58:22 följande:

Att vara familjehem är inte ett yrke. Det är något man gör utöver sitt vanliga jobb. Den ekonomiska ersättning man får är till för barnet.

Nej. Man får ersättning för barnets kostnader och ett arvode som är ens ?lön?.

ligger i normalfallet nånstans mellan 8-15000 kr.

Men med det sagt så är det ett enormt åtagande som inte är att jämföra med ett jobb som man går hem ifrån kl 17, eller har semester ifrån. Som famhem har du ansvaret dygnet runt 365 dagar om året, ofta i många år. Barn som ofta är traumatiserade, mår dåligt och kräver mer än andra barn. Oftast ska du dessutom hantera bioföräldrar, ordna umgänge med dessa, ha möten med myndigheter, hålla i bupkontakter etc etc. Självklart är detta behjärtansvärt. Inget man blir rik på, men såklart ska de ha en skälig etsättning Utan att skämmas. 

• Anonym (E)

Du fattar nog inte vad de gör. De får inte beröm för att de tar hand om sina EGNA barn utan för att de tar hand om ANDRAS barn, barn som har farit illa i hemmet och behöver den här insatsen.

• Anonym (Baloo)

För mig är det en enorm skillnad mellan att göra ett jobb 8 h om dagen och sen kunna pusta ut hemma, och att ha problemet i sitt hem 24/7.

Just nu har jag en jobbkollega som är effektivt hemlös och bor på vandrarhem tills hen har hittat ny bostad. Orsaken till hemlösheten vill hen inte berätta så den vet jag inte, om det handlar om ekonomi eller konstigt beteende.

Jag kan bjuda hem hen på middag och en kväll i värmen någon gång i veckan men aldrig att jag och familjen hade orkat ha en i princip främmande person boende i vårt hem när det är okänt hur lång tid det tar för personen att hitta ny bostad.

• Anonym (Fd familjehem till en släkting)

Det är inte ett jobb utan mer välgörenhet som man får en mindre slant för. Du kan inte jämföra med barnskötare de tar inte med sin förskolebarnen hem, tar med dem på semester mm Det är inte ditt barn och barnet har ofta stora problem så du kan inte jämföra med de som tar hand om sina egna barn. 

• Anonym (Isabelle)

Fattar inte ens varför det här stör dig? Hur påverkar det dig om andra får beröm och uppmuntran att fortsätta göra något bra för barn som av en eller annan anledning inte kan bo med sina föräldrar?

• Anonym (Förundrad)
    Anonym (Isabelle) skrev 2023-01-11 00:27:10 följande:

Fattar inte ens varför det här stör dig? Hur påverkar det dig om andra får beröm och uppmuntran att fortsätta göra något bra för barn som av en eller annan anledning inte kan bo med sina föräldrar?

Det stör mig inte ett dugg. Jag tycker också att det är bra.

Jag vill bara verkligen förstå varför ett uppdrag man själv valt som går ut på att vara en vanlig reko förälder näst intill likställs med att vara gud fader själv.
Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas