• Anonym (Förundrad)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Snälla hjälp mig att förstå detta.

Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

• Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 02:23:25 följande:
    Det stör mig inte ett dugg. Jag tycker också att det är bra.

Jag vill bara verkligen förstå varför ett uppdrag man själv valt som går ut på att vara en vanlig reko förälder näst intill likställs med att vara gud fader själv.
    Då har du ju fortfarande inte förstått skillnaden mot en vanlig förälder.
  • Anonym (Oj)

Jag vill bara verkligen förstå varför ett uppdrag man själv valt som går ut på att vara en vanlig reko förälder näst intill likställs med att vara gud fader själv.
    För att det inte är deras barn, de har ingen skyldighet att göra detta.

Skaffar man egna barn är det ens skyldighet att ta hand om dom. Men ingen kan tvinga dig att ta hand om andras barn.

Förstår du verkligen inte skillnaden? Det är lite skrämmande. 
  • Anonym (Förundrad)

Men det är väl självvalt för att det är något man vill och tycker om att göra.

Och de behandlar ju barnet precis som sitt eget så stor skillnad är det väl inte vilket barn det är.

Vad de gör? Tar hand om barnets behov såklart samt gör det uppdraget kräver precis som i andra yrken.

Igen - jag tycker deras jobb är bra och viktigt men förstår inte dess proportion jämfört med annat.

• Anonym (Isabelle)

Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 08:42:54 följande:

Och de behandlar ju barnet precis som sitt eget så stor skillnad är det väl inte vilket barn det är.

Vad de gör? Tar hand om barnets behov såklart samt gör det uppdraget kräver precis som i andra yrken.

Igen - jag tycker deras jobb är bra och viktigt men förstår inte dess proportion jämfört med annat.

Barnen är ju ofta inte bara "vanliga barn" som hamnar i familjehem, många av dem har ju olika trauman på ett eller annat sätt. Ett barn som t.ex. får växa upp med att se mamma eller pappa vara våldsam och regelbundet ta tunga droger kommer ju såklart påverkas av det. Klart det är skillnad att som vuxen finnas där för ett sånt barn, än ett barn vars värsta trauma är att behöva äta broccoli till middag.
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (Isabelle) skrev 2023-01-11 10:22:28 följande:
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 08:42:54 följande:

Barnen är ju ofta inte bara "vanliga barn" som hamnar i familjehem, många av dem har ju olika trauman på ett eller annat sätt. Ett barn som t.ex. får växa upp med att se mamma eller pappa vara våldsam och regelbundet ta tunga droger kommer ju såklart påverkas av det. Klart det är skillnad att som vuxen finnas där för ett sånt barn, än ett barn vars värsta trauma är att behöva äta broccoli till middag.
    Det är en annan sak med de barnen som är traumatiserade på olika sätt. Då behövs betydligt mer av både insatser och ekonomisk ersättning mm.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 12:54:20 följande:
    Det är en annan sak med de barnen som är traumatiserade på olika sätt. Då behövs betydligt mer av både insatser och ekonomisk ersättning mm.
    Alltså ALLA barn som placeras i ssmhällsvård utanför hemmet bär på trauman. Bara att ryckas upp från ursprungshemmet och placeras hos främlingar ÄR skadligt och innebär att särskilda behov skapas, som kräver mer av en förälder. Och som jag sa tidigare i uppdraget innebär det även oftast att hantera bioföräldrar som ska ha umgänge etc etc.
    Jag tänkte säga att du verkar korkad, men det är ju otrevlig men tänker att du verkar ha en otroligt naiv bild av uppdraget och barnen. Du ser kanske söta rosenkindade barnhemsbarn som är evigt tacksamma och lyckliga över att ha blivit räddade från elaka föräldrar. Verkligen är betydligt mer komplex.

och förövrigt är det lite löjligt att nu hävda att du inte alls stör dig.
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 12:54:20 följande:
    Vilka typer av barn tror du hamnar i familjehem? Bara det att inte kunna bo med sina föräldrar längre kan ju vara ett trauma i sig själv.
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (Soc.) skrev 2023-01-11 13:18:14 följande:
    Alltså ALLA barn som placeras i ssmhällsvård utanför hemmet bär på trauman. Bara att ryckas upp från ursprungshemmet och placeras hos främlingar ÄR skadligt och innebär att särskilda behov skapas, som kräver mer av en förälder. Och som jag sa tidigare i uppdraget innebär det även oftast att hantera bioföräldrar som ska ha umgänge etc etc.
    Jag tänkte säga att du verkar korkad, men det är ju otrevlig men tänker att du verkar ha en otroligt naiv bild av uppdraget och barnen. Du ser kanske söta rosenkindade barnhemsbarn som är evigt tacksamma och lyckliga över att ha blivit räddade från elaka föräldrar. Verkligen är betydligt mer komplex.

och förövrigt är det lite löjligt att nu hävda att du inte alls stör dig.
    Det är ju därför jag frågar - för att jag inte förstår. 
    Bättre att fråga och framstå som korkad än att inte fråga och förbli korkad tänker jag.
  • Anonym (U)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 14:44:02 följande:
    Det är ju därför jag frågar - för att jag inte förstår. 
    Bättre att fråga och framstå som korkad än att inte fråga och förbli korkad tänker jag.
    Förstår du bättre nu då?
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (U) skrev 2023-01-11 15:04:24 följande:
    Förstår du bättre nu då?
    Ja faktiskt! Jag har fått endel nya perspektiv av flera av inläggen. Tack!
Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas