• Anonym (Förundrad)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Snälla hjälp mig att förstå detta.

Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

• Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • Anonym (U)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 15:09:07 följande:
    Ja faktiskt! Jag har fått endel nya perspektiv av flera av inläggen. Tack!
    {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-10 20:14:22 följande:

Bli familjehem själv då TS om du inte tycker det är någon biggie. 

Varför skulle jag bli det? Jag har fullt upp med stor familj och arbete. Skulle varken hinna eller orka.
  • Anonym (Funkismammann)

Detsamma gäller ofta som funkismamma. Folk verkar tro man är en annan typ av människa som klarar mkt mer för ens barn får funktionsvariatio..

• Anonym (Smurf)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 19:57:06 följande:
    Varför skulle jag bli det? Jag har fullt upp med stor familj och arbete. Skulle varken hinna eller orka.
    Jag har också fullt upp i livet, även utan familjehemsbarn. Gissa varför man får beröm? För att man hinner och orkar trots det. 

Vi jobbar heltid båda två, har egna barn och familjehemsbarn. Med familjehemsbarn går det åt mera tid. Du ska ha kontakt med barnets socialsekreterare, din kontakt på familjehemsenheten, barnets föräldrar/förälder och andra släktingar. Och du ska bygga en relation med barnet, ge det en trygg tillvaro fast ni inte känt varandra så länge. Man är familjehem 24/7. 
  • andiie
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 12:54:20 följande:
    Det är en annan sak med de barnen som är traumatiserade på olika sätt. Då behövs betydligt mer av både insatser och ekonomisk ersättning mm.
    Men du, du förstår väl själv att nästan alla barn som familjehemsplaceras har trauman, ptsd etc.. Är du medveten om att de barn som placeras är de som lidit enormt allvarliga brister i hemmet. Soc tar inte vilket barn som helst. Räcker liksom inte med några knytnävsslag. Vi snackar allvarliga situationer.
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-01-11 20:46:28 följande:
    Jag har också fullt upp i livet, även utan familjehemsbarn. Gissa varför man får beröm? För att man hinner och orkar trots det. 

Vi jobbar heltid båda två, har egna barn och familjehemsbarn. Med familjehemsbarn går det åt mera tid. Du ska ha kontakt med barnets socialsekreterare, din kontakt på familjehemsenheten, barnets föräldrar/förälder och andra släktingar. Och du ska bygga en relation med barnet, ge det en trygg tillvaro fast ni inte känt varandra så länge. Man är familjehem 24/7. 
    Förstår mycket mer nu när flera förklarat.
    Det är ett väldigt stort ansvar och stora krav både rent praktiskt och känslomässigt. Det påverkar hela familjen och tillvaron. Absolut.
  • Anonym (Q)
    Kockobello skrev 2023-01-10 19:49:55 följande:
    Jag tänker att det mest är folk som inte matchar på arbetsmarknaden som sysslar med sådant, men det är väl en fördom kanske. 
    Det är en fördom. Jag vet människor som varit poliser, jobbat på posten, inom kriminalvården eller på restaurang. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-11 08:42:54 följande:

Men det är väl självvalt för att det är något man vill och tycker om att göra.

Och de behandlar ju barnet precis som sitt eget så stor skillnad är det väl inte vilket barn det är.

Vad de gör? Tar hand om barnets behov såklart samt gör det uppdraget kräver precis som i andra yrken.

Igen - jag tycker deras jobb är bra och viktigt men förstår inte dess proportion jämfört med annat.

Hade inte du tyckt att någon som väljer att jobba i äldreomsorgen eller på förskola dygnet runt till låg lön vore fantastisk?
  • Citronella
    Kockobello skrev 2023-01-10 19:49:55 följande:
    Jag tänker att det mest är folk som inte matchar på arbetsmarknaden som sysslar med sådant, men det är väl en fördom kanske. 
    Man måste ha ordnad ekonomi för att bli familjehem. 
  • Zorrorro

Grejen är väl att ett familjehem ger ett okänt barn trygghet o kärlek. Man jobbar dygnet runt, året runt ( till skillnad mot polis och soc) . Man står kvar när man bokstavligen får stryk. Man väcks mitt i natten av  ett barn med mardrömmar som är fasanfulla minnen av våld o övergrepp.  Och sedan efter flera år då barnet blivit en självklar del av din familj och du älskar det som ditt eget, då kan det plötsligt tas i från dig och du ser de aldrig mer igen. 
    vissa personer som har nedsatt fysisk ork/ förmåga kan fortfarande göra ett bra jobb som ?hemmaförälder? då man genom att bara prata med barnet, fixa mat o läxläsning kan göra en stor skillnad för ett barn. Men då krävs det ofta att man har en partner som är helt fysiskt frisk som kan ta andra delar.  Ofta är lönen inte hög om det är ett barn som inte kräver tyngre insattser utan tex går i skola o är ?fungerande?

om du TS är förälder till ett barn med funktionsvariation så kan det ju vara så att du gör ett stort jobb som du inte får kredd för då det är ditt biologiska barn. Men kanske är det mer mentalt krävande, man är mer ledsen för de problem så ditt barn har och man kan vara ledsen för man inte förväntat sig dessa problem. 

som familjehem så är en sak säker, och det är att det kommer bli jobbigt och man väljer det med öppna armar. Som biologisk förälder så är det inte det man tänker sig och man är nog ännu  mer känslomässigt sårbar då. 

Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas