• Anonym (Förundrad)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Snälla hjälp mig att förstå detta.

Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

• Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • Anonym (Fd familjehem till en släkting)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-11 20:14:39 följande:

Detsamma gäller ofta som funkismamma. Folk verkar tro man är en annan typ av människa som klarar mkt mer för ens barn får funktionsvariatio..

Funkismamma betyder väl ändå att man själv har en funktionsnedsättning. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Fd familjehem till en släkting) skrev 2023-01-12 03:55:26 följande:
    Nej, mamma till en funkis. Eller? Nu blev jag osäker..
  • Anonym (R)
    Anonym (Fd familjehem till en släkting) skrev 2023-01-12 03:55:26 följande:
    Tvillingmamma, du är mamma till tvillingar.
    Hockeymorsa, du är mamma till barn som spelar hockey och deras intresse har blivit ditt.
    Bonusmamma, du är plastmamma till ett bonusbarn.
    Alkismorsa, du är en mamma som är alkoholist själv och har inte barn som är alkisar (men du kallar dig inte så själv).
    MILF, du är en mamma som blir kallad så av utomstående yngre grabbar som finner dig snygg.

Är man en mamma med funktionsnedsättning själv förstår jag inte varför man skulle vilja kalla sig funkismamma, det vore ju att signalera till omvärlden (tyvärr) att man är en mamma med stora utmaningar i vardagen. Finns risk att vissa skulle tro att man är en sämre mamma fast att så inte alls är fallet.
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (R) skrev 2023-01-12 00:57:14 följande:
    Hade inte du tyckt att någon som väljer att jobba i äldreomsorgen eller på förskola dygnet runt till låg lön vore fantastisk?
    Nej. Det skulle aldrig hålla i längden. I tjänst på en förskola eller ett äldreboende kan man inte umgås med egna barn, släktingar och vänner. Inte sköta ett eget hem eller ha någon fritid.
    Jobba dygnet runt på det sättet till låg lön skulle inte fungera.
  • Anonym (R)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-12 06:04:22 följande:
    Nej. Det skulle aldrig hålla i längden. I tjänst på en förskola eller ett äldreboende kan man inte umgås med egna barn, släktingar och vänner. Inte sköta ett eget hem eller ha någon fritid.
    Jobba dygnet runt på det sättet till låg lön skulle inte fungera.
    Kanske var en dålig jämförelse. Men att jobba som uska med äldre som du har i ditt eget hem dygnet runt kanske är mer att jämföra?

Jag hade tyckt att den som valt det själv, till låg lön, vore helt fantastisk och förtjänar mycket beröm.
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (R) skrev 2023-01-12 06:10:27 följande:
    Kanske var en dålig jämförelse. Men att jobba som uska med äldre som du har i ditt eget hem dygnet runt kanske är mer att jämföra?

Jag hade tyckt att den som valt det själv, till låg lön, vore helt fantastisk och förtjänar mycket beröm.
    Absolut. Förstår
  • Anonym (Förundrad)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-10 19:42:43 följande:
    Familjehemsföräldrar som dyrkas

Snälla hjälp mig att förstå detta.

Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

Ja absolut är det ett stort intrång i ett barns liv. 

Sedan är det nog väldigt olika hur mycket det yttrar sig och hur stödet behöver se ut.
  • Anonym (Förundrad)
    andiie skrev 2023-01-11 20:53:51 följande:
    Men du, du förstår väl själv att nästan alla barn som familjehemsplaceras har trauman, ptsd etc.. Är du medveten om att de barn som placeras är de som lidit enormt allvarliga brister i hemmet. Soc tar inte vilket barn som helst. Räcker liksom inte med några knytnävsslag. Vi snackar allvarliga situationer.
    Ja absolut är det ett stort intrång i ett barns liv.

Sedan är det nog väldigt olika från fall till fall hur stödet behöver se ut.
  • Anonym (Funkismammann)

Funkismamma började anvåndas först av mammor till barn med funktionsnedsättning och sedan har personer med egen diagnis också börjat använda det.

t. Ex instagram konto funkismamma bytte namn till det när hennes barn först fick diagnos. Då hade inte hon egen diagnos alls. senare skaffade hon egen diagnos också. Funkismamma skriver ändå mest om sina barns diagnoser och inte sina egna på det kontot. Så tolkar det som att det används för sitt föräldraskap.

många vuxna tycker inte om o identifierar sig med ordet funkis alls för det låter som barn.

Förresten det nu skriver om att man nästan inte får betalt som familjehem? De jag känner som är familjehem får en hel månadslön för detta, men på er låter det som man gör det gratis? Många kan välja att vara bara familjehem och inte ha nått annat jobb så jag förstår inte?

• Anonym (Förundrad)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 09:56:54 följande:

Funkismamma började anvåndas först av mammor till barn med funktionsnedsättning och sedan har personer med egen diagnis också börjat använda det.

t. Ex instagram konto funkismamma bytte namn till det när hennes barn först fick diagnos. Då hade inte hon egen diagnos alls. senare skaffade hon egen diagnos också. Funkismamma skriver ändå mest om sina barns diagnoser och inte sina egna på det kontot. Så tolkar det som att det används för sitt föräldraskap.

många vuxna tycker inte om o identifierar sig med ordet funkis alls för det låter som barn.

Förresten det nu skriver om att man nästan inte får betalt som familjehem? De jag känner som är familjehem får en hel månadslön för detta, men på er låter det som man gör det gratis? Många kan välja att vara bara familjehem och inte ha nått annat jobb så jag förstår inte?

Som jag förstått det får man såklart betalt men att lönen är låg i förhållande till den tid "man är i tjänst" jämfört med andra arbeten.

Rätta mig gärna om jag förstått fel. Jag har lärt mig massor på det som skrivits.
Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas