• Anonym (Förundrad)

Familjehemsföräldrar som dyrkas

Snälla hjälp mig att förstå detta.

Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

• Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Förundrad) skrev 2023-01-12 10:30:44 följande:
    Som jag förstått det får man såklart betalt men att lönen är låg i förhållande till den tid "man är i tjänst" jämfört med andra arbeten.

Rätta mig gärna om jag förstått fel. Jag har lärt mig massor på det som skrivits.
    Omkostnadsersättningen blir runt 3500 kr efter skatt. Arvodet (lönen) efter skatt blir runt 5500 kr/månad.

3500 kr/månad räcker inte så långt eftersom det ska täcka mat, kläder, telefon, rum, el, vatten, nöjen, sporter, semester, allt. 

Om man inte vill ha ett familjehemsbarn som går klädd i det billigaste som går att hitta och egna barnet traskar runt i PoP (små barn) eller GAP och Hilfiger (tonåring) så använder man även arvodet för barnet och skjuter till ytterligare egna pengar.
    Samma med sporter och semestrar. 

Och om mina egna ungar har ett sparande för framtiden, så kan jag inte med gott samvete strunta i familjehemsbarnens sparande. Det finns inte med i omkostnadsersättningen, så det blir av mina egna pengar.
  • Citronella
    Anonym (R) skrev 2023-01-12 05:40:32 följande:
    Nej, mamma till en funkis. Eller? Nu blev jag osäker..
    Funkis betyder funktionshindrad, funkismamma är alltså funktionshindrad mamma. Det låter otroligt märkligt att kalla sig själv funktionshindrad när det är barnen som är det. 
  • Citronella
    Anonym (R) skrev 2023-01-12 05:53:26 följande:
    Tvillingmamma, du är mamma till tvillingar.
    Hockeymorsa, du är mamma till barn som spelar hockey och deras intresse har blivit ditt.
    Bonusmamma, du är plastmamma till ett bonusbarn.
    Alkismorsa, du är en mamma som är alkoholist själv och har inte barn som är alkisar (men du kallar dig inte så själv).
    MILF, du är en mamma som blir kallad så av utomstående yngre grabbar som finner dig snygg.

Är man en mamma med funktionsnedsättning själv förstår jag inte varför man skulle vilja kalla sig funkismamma, det vore ju att signalera till omvärlden (tyvärr) att man är en mamma med stora utmaningar i vardagen. Finns risk att vissa skulle tro att man är en sämre mamma fast att så inte alls är fallet.

Man är inte en sämre mamma för att man har en funktionsnedsättning. Det är ingen märkligt att ha ett konto där man berättar om hur det är att vara funktionshindrad och mamma det finns mycket sådana konton på sociala medier. 

Det du tar upp är inte jämförbart. Funkismamma betyder funktionshindrad mamma, varför skulle någon kalla sig funktionshindrad om man inte är det? 

• Anonym (Funkismammann)
    Citronella skrev 2023-01-12 11:16:22 följande:
    Funkis betyder funktionshindrad, funkismamma är alltså funktionshindrad mamma. Det låter otroligt märkligt att kalla sig själv funktionshindrad när det är barnen som är det. 
    Nej det betyder inte funktionshindrad. Funktionshindrad är ingenting man kan vara. Funktionshinder finns i omgivningen, i samhället mm.

Man har en funktionsnedsättning.

Funkis är en förkortning och har ingen tydlig definition pga detta. Många med funktionsnedsättning som är vuxna vill inte  bli kallade funkis utan tycker det låter barnsligt.

varför kallar man sig tvillingmamma när man inte själv är tvilling utan har tvillingar?
  • Anonym (Funkismammann)

Man måste ha väldigt bra ekonomi om 9000 kr EFTER skatt inte räcker till ett barn och måste dessutom ta extra av egna pengar. Jag vet ensamstående mammor som lever totalt på runt 10 efter skatt och ska betala hela familjens omkostnader med hyra och allt vad det är. Skönt med privilegiet att tycka 9000kr efter skatt är lite pengar

• Citronella
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 11:27:26 följande:
    Nej det betyder inte funktionshindrad. Funktionshindrad är ingenting man kan vara. Funktionshinder finns i omgivningen, i samhället mm.

Man har en funktionsnedsättning.

Funkis är en förkortning och har ingen tydlig definition pga detta. Många med funktionsnedsättning som är vuxna vill inte  bli kallade funkis utan tycker det låter barnsligt.

varför kallar man sig tvillingmamma när man inte själv är tvilling utan har tvillingar?

Det finns många som ÄR funktionsnedsatta. Det är en del av deras personlighet och något de identifierar sig med. 

Vad tror du själv funkis är en förkortning för om inte funktionsnedsatt? Det finns nog ingen som kallar sig enbart funkis utan det är ett förled till ett annat ord t.ex funkismamma. 

Tvillingar har inget med funktionsnedsättningar att göra så det är OT. 

• Anonym (Smurf)
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 11:30:48 följande:

Man måste ha väldigt bra ekonomi om 9000 kr EFTER skatt inte räcker till ett barn och måste dessutom ta extra av egna pengar. Jag vet ensamstående mammor som lever totalt på runt 10 efter skatt och ska betala hela familjens omkostnader med hyra och allt vad det är. Skönt med privilegiet att tycka 9000kr efter skatt är lite pengar

Ja, vi har en god ekonomi och gör massor av roliga saker som också kostar massor av pengar. Vi har valet att vända på vartenda öre av 3500 kr och behålla 5500 kr själva och ha ett barn som får leva som Askungen hos oss. Vi väljer dock att behandla samtliga barn rättvist och det kostar, återigen, massor av pengar.

Är det fel? Borde vi behålla 5500 kr, och bara använda 3500 kr/månad för barnets behov?
  • Anonym (R)
    Citronella skrev 2023-01-12 11:16:22 följande:
    Samma sak med hockeymorsa isf. varför kalla sig det om det är barnen som spelar hockey?
  • Citronella
    Anonym (R) skrev 2023-01-12 13:37:43 följande:
    Samma sak med hockeymorsa isf. varför kalla sig det om det är barnen som spelar hockey?
    Hockey är ett intresse, funktionsnedsättning är inget intresse utan något man är eller har det går alltså inte att jämföra. 
  • Citronella
    Anonym (Funkismammann) skrev 2023-01-12 11:30:48 följande:

Omkostnadsersättningen är inte 9000 utan 3000-4000 tror jag. Placerade barn är oftare betydligt dyrare än biologiska eftersom de har andra behov och omkostnader. 

De lever under existensminimum i så fall, tipsa dem om att söka försörjningsstöd. 

Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas