• Heloma023

Alkohol och planerar barn

Hej. 

ska försöka fatta mig jättekort?

vad anser ni om att dricka alkohol vid speciella tillfällen som bröllopp under tiden man försöker bli gravid? 

min sambo är lite kontrollerande i vår relation och nu har vi fastnat i en diskussion där vi är jätte osams angående alkohol. 

jag ska på möhippa och bröllopp (vi ska dit tsm). 

han anser att det är jättedumt att dricka 1-2 glas vin vid dessa tillfälllen. 

vi dricker aldrig typ, och nu börjar jag känna mig mentalt störd angående detta. Jag kan inte skilja på om han försöker kontrollera mig vid möhippan, observera har han bråkat med mig angående möhippan i 3 mpnader nu, för att vi ska vidare på klubb. Jag går aldeig På klubb för att jag har passerat den åldern Känner jag, detta är ett undantagsfall.

vad anser ni?

• Svar på tråden Alkohol och planerar barn
  • Anonym (Nk)

Verkligen inte ett okej beteende han har, han försöker kontrollera dig det är ingen frågan om saken. det du skriver, att han är omtänksam är just det som kvinnor brukar försvara dessa typer av män med för det är anledningen som ges. 

Om du får mensen innan möhippan så drick vad du vill, du är ju inte gravid, om inte så vet jag inte men klubb ska du såklart med på om du vill det! Det tycker jag är det mest störande i detta att han inte vill att du ska med ut på det utan komma heeeeem till han och göra vadå? 

Du kan ta hand om dig själv på en klubb, säg ifrån om han kommer med kommentarer. 

• Heloma023

Precis, han tycker det är jobbigt att ja ska med på klubb, och har stört sig på det sen det kom på tal. Och fortsatt med halvt spydiga kommentarer om att jag ska på klubb. Tex: 

ah det är inte så att jag går på en KLUBB! och betonar det ordet ganska hårt. Eller i olika sammanhang ska han lyfta fram det, då kan han prata om typ en tredje part, åsikter kring klubbande. Vi har haft tjafs om det i och med att klubb inte existerar i våran relation så varför ska han alltid lägga mig i ett sånt fack gång på gång.

så vi ska alltså ut i storstaden, och vi båda har bott där och nu bor vi i en annan stad ganska nära. vi alla på möhippan ska sova tsm på hotell så det är en övernattning. Alla kvinnor som ska med på möhippan är 30+ mammor och gifta kvinnor. Så ingen är singel eller med det sagt vill jag bara poängtera att det är kvinnor med ansvar och ingen som är singel. Det stör mig mest?. 

jag hade förstått om jag är en person som älskar att festa mycket och varje helg, det hade stört mig om det var tvärtom. Men jag går ALDRIG ut, har hänt några drinkar och då har vi gått tsm, dock aldrig klubb. 

• Heloma023

Glömde tillägga!

han menar då att jag ska splittras frpn gruppen efter middagen och gå till hotellrummet ensam säg vid 11? medan resten av gruppen är ute.

• DVQ

Så här: Har du regelbunden menstruation och ser till att ta ett gravidtest vid förväntad mens kan du dricka bäst du vill medan du försöker bli gravid. 

Det är en myt att alkohol kan skada fostret innan det ens blivit till och det befruktade ägget är inte ens fäst vid livmoderväggen från början.

Jag misstänker att anledningen till att man råds  att avstå helt från alkohol när man försöker bli gravid är för att barnmorskor är oroliga för dem som gör ett gravtest i typ vecka åtta och har druckit fram tills dess. Men de allra flesta är ju generellt väldigt snabba med att testa när man aktivt försöker bli med barn.

Och ja, din man låter väldigt kontrollerande. Det är din kropp och bara din kropp i alla lägen. Han kan inte förbjuda dig att leva som du vill. Jag skulle inte ens vilja skaffa barn med honom.

• callmepreggoornot

Såg mer svar. Helt batshit crazy att ens fundera på barn med någon där det inte kommer att hålla och att utsätta detta till ett barn (kanske tom en dotter) när alla inlägg är mer och mer varningstecken (kan ju vara trådpoängen men ändå värt att poängera)

• Heloma023

Min känsla jag får är att han vill ju helst att jag inte går på möhippan eller ut på klubb. Han säger inte det rakt ut utan det han gör är att han försöker med omvägar Indirekt. Så att jag själv ska göra det valet, att det ej är passande för en gift kvinna att stå på klubb en stund med tjejerna. 

han kommer alltså med argument och i det här fallet riktar han det på alkoholen. han har ett utmärkt tillfälle att använda sig av fertiliteten för den är svår att argumentera emot. För då framstår jag som dubbel eftersom vi sagt att vi ej ska dricka. Däremot har jag sagt att det får endast hända isåfall vid speciella tillfälle . 

det som är mest jobbigt är att jag ska alltså på en möhippa med restriktioner?. Så jag har ju tappat lusten helt egentligen. Men vill inte vika mig.

• Mandarinion

En man som är så svartsjuk att han indirekt vill hindra dig att gå på möhippa med dina väninnor är som andra skrivit ett stort varningstecken. 

Han har inget att göra med om du går på klubb eller inte. Herregud, det är en möhippa, ni är där för att ha skoj, dansa och fira den blivande bruden! Det borde han ju istället stötta! Men det här handlar om hans känslor.

Att han inte är mer orolig över att du då skulle gå själv genom staden till hotellet när de andra fortsätter festa, istället för att hålla samman gruppen säger mer.

Du har ju själv förstått att han använder fertiliteten som en ursäkt, så egentligen behöver vi inte argumentera mer för att han beter sig som en idiot :(

• Anonym (g)

Ingen som helst reflektion på hur han beter sig?

• Anonym (g)

Eller vad folk säger om dom. Stå på dig du, det blir säkert jättebra med barn med alla varningsflaggor.

Svar på tråden Alkohol och planerar barn