• Heloma023

Alkohol och planerar barn

Hej. 

ska försöka fatta mig jättekort?

vad anser ni om att dricka alkohol vid speciella tillfällen som bröllopp under tiden man försöker bli gravid? 

min sambo är lite kontrollerande i vår relation och nu har vi fastnat i en diskussion där vi är jätte osams angående alkohol. 

jag ska på möhippa och bröllopp (vi ska dit tsm). 

han anser att det är jättedumt att dricka 1-2 glas vin vid dessa tillfälllen. 

vi dricker aldrig typ, och nu börjar jag känna mig mentalt störd angående detta. Jag kan inte skilja på om han försöker kontrollera mig vid möhippan, observera har han bråkat med mig angående möhippan i 3 mpnader nu, för att vi ska vidare på klubb. Jag går aldeig På klubb för att jag har passerat den åldern Känner jag, detta är ett undantagsfall.

vad anser ni?

• Svar på tråden Alkohol och planerar barn
  • Anonym (S)
    Heloma023 skrev 2023-01-14 14:27:24 följande:

Min känsla jag får är att han vill ju helst att jag inte går på möhippan eller ut på klubb. Han säger inte det rakt ut utan det han gör är att han försöker med omvägar Indirekt. Så att jag själv ska göra det valet, att det ej är passande för en gift kvinna att stå på klubb en stund med tjejerna. 

han kommer alltså med argument och i det här fallet riktar han det på alkoholen. han har ett utmärkt tillfälle att använda sig av fertiliteten för den är svår att argumentera emot. För då framstår jag som dubbel eftersom vi sagt att vi ej ska dricka. Däremot har jag sagt att det får endast hända isåfall vid speciella tillfälle . 

det som är mest jobbigt är att jag ska alltså på en möhippa med restriktioner?. Så jag har ju tappat lusten helt egentligen. Men vill inte vika mig.

Hans beteende är väldigt typiskt och även dina reaktioner för det som kallas normaliseringsprocessen.
    Att man slutar göra sånt man brukar, man slutar prata med vissa, slutar med vissa kläder eller går på fester etc...man börjar anpassa sig. För husfridens skull, för att den andres missnöje förstör glädjen och för att man börjar  tvivla på sitt egna omdöme.

Han kan ju inte bestämma vad som är passande för dig. Det gör du.
    Han kan inte bestämma om du ska ha roligt eller ej. Det gör du.
    Om han känner oro eller olust så är det hans känslor som han får hantera. 

Du har val. Lämna inte över dem till honom. Och ta inte ansvar för hans känslor.
  • Heloma023

Anonym (g)

jo absolut. Just därför jag startade tråden, jag blev osäker på om jag har fel i just specifikt denna situation, men genom tråden så känner Jag att jag behöver ge en större bild av relationen. 

jag Tycker han är kontrollerande och har sagt flertal gånger att det måste upphöra annars har vi ingen framtid. Han har tillochmed kontaktat en psykoterapeut, men det känns som det förvärrats med tiden?. 

nu står jag här och vet inte hur jag ska göra, börjar må dåligt?

• Anonym (g)

Klart du mår dåligt om någon kontrollerar dig. Han kommer inte förbättras och du överväger att blanda in ett oskyldigt barn.

• Anonym (Är han verkligen kontrollerande eller bara förståndig?)

Han kanske inte vill att något ska påverka en eventuell graviditet, det betyder inte att han är kontrollerande för det. Visst, det är din kropp men ni är ju två om att bli gravida och skaffa barn. Jag skulle se det mer som att han är förståndig.

Jag skulle inte dricka alkohol under tiden som jag försökte bli gravid, för man vet inte när ägget befruktas och ingen kan veta om och när det kan vara skadligt. Det där om att det inte gör något om man dricker innan man vet om man är gravid är en myt. Studier har visat att alkohol kan påverka redan tidigt och läkare uppmanar att inte dricka från och med ägglossning om man försöker bli gravid. 

• mammabitch
    Anonym (Är han verkligen kontrollerande eller bara förståndig?) skrev 2023-01-14 15:14:08 följande:

Han kanske inte vill att något ska påverka en eventuell graviditet, det betyder inte att han är kontrollerande för det. Visst, det är din kropp men ni är ju två om att bli gravida och skaffa barn. Jag skulle se det mer som att han är förståndig.

Jag skulle inte dricka alkohol under tiden som jag försökte bli gravid, för man vet inte när ägget befruktas och ingen kan veta om och när det kan vara skadligt. Det där om att det inte gör något om man dricker innan man vet om man är gravid är en myt. Studier har visat att alkohol kan påverka redan tidigt och läkare uppmanar att inte dricka från och med ägglossning om man försöker bli gravid. 

Länka gärna till en sådan studie som visar att ett eller två glas alkohol under tidig graviditet ger obotliga skador på fostret!
  • Drottningen1970
    Heloma023 skrev 2023-01-14 11:09:19 följande:

Anonym (bea)

han är ej narcissist, han är omtänksam och har empati. :/ så det kan uteslutas.

till er andra: 

han har barn sedan tidigare, och är en bra förälder. han tar sitt ansvar och sköter sina dagar han har barnen. På så sätt litar jag på att jag kan lämna mitt barn. 

Jag har satt ner foten, han brukade kommentera mina kläder också. När jag har u ringning etc trots att jag klär mig vårdat. 

Jobbig situation alltså, jag vill verkligen ha barn då vi båda är 30+ och 35+

min äggreserv är dålig och därav svårt att bli gravida?

Ser du verkligen inte de enorma varningstecknen. Även om han är en bra förälder till tidigare barn är detta inte en man som du ska vara i en relation med.
  • Drottningen1970
    Heloma023 skrev 2023-01-14 13:41:23 följande:

Precis, han tycker det är jobbigt att ja ska med på klubb, och har stört sig på det sen det kom på tal. Och fortsatt med halvt spydiga kommentarer om att jag ska på klubb. Tex: 

ah det är inte så att jag går på en KLUBB! och betonar det ordet ganska hårt. Eller i olika sammanhang ska han lyfta fram det, då kan han prata om typ en tredje part, åsikter kring klubbande. Vi har haft tjafs om det i och med att klubb inte existerar i våran relation så varför ska han alltid lägga mig i ett sånt fack gång på gång.

så vi ska alltså ut i storstaden, och vi båda har bott där och nu bor vi i en annan stad ganska nära. vi alla på möhippan ska sova tsm på hotell så det är en övernattning. Alla kvinnor som ska med på möhippan är 30+ mammor och gifta kvinnor. Så ingen är singel eller med det sagt vill jag bara poängtera att det är kvinnor med ansvar och ingen som är singel. Det stör mig mest?. 

jag hade förstått om jag är en person som älskar att festa mycket och varje helg, det hade stört mig om det var tvärtom. Men jag går ALDRIG ut, har hänt några drinkar och då har vi gått tsm, dock aldrig klubb. 

Fast varför skulle du inte få gå på klubb om du ville?
  • Ocdmänniska

Men tänk innan du skaffar barn med en sådan man.. du kommer med ursäkter bara nu,oftast är folk inte helt genom dum eller dålig, men det betyder inte att det andra beteende är okej. 

• Drottningen1970
    Anonym (Är han verkligen kontrollerande eller bara förståndig?) skrev 2023-01-14 15:14:08 följande:

Och hur tänker du att en bikini eller en vän från studietiden  påverkar en eventuell graviditet?

Allt detta som beskrivs är ett sjukt och obehagligt beteende. Graviditeten som ännu ej finns är bara ett svepskäl.

Normaliseringsprocess som det ylas om i tid och otid handlar om alla kvinnor som tidigt i relationer VÄLJER att ignorera röda flaggor som är rätt uppe i fejset och viftar sen påstår man att man var maktlös när man ligger där med avsparkat käkben och sprucken mjälte. 

Det provocerar mig oerhört att man väljer att blunda.

• Hope12

Jag har inte läst alla svar så jag vet inte om du kommit fram till något. 

När jag och min man planerade graviditet hade jag också både möhippa och bröllop att gå på. Möhippan ägde rum mellan ÄL och BIM, bröllopet precis innan ÄL. Jag valde att dricka alkoholfritt på möhippan, jag tror inte att det var någon större risk men OM det skulle hända något, om barnet skulle födas med en hjärnskada tex, ville jag inte fundera på om det kunde bero på mig. När vi gick på klubb köpte jag drinkar till mig/oss så inte alla skulle märka att jag var nykter. På bröllopet drack jag de alkoholhaltiga drycker som serverades till maten och ett glas bubbel senare under natten, totalt 3-4 glas.

Det vissa skrivit om att det är en kontrollerande sambo du har skulle jag inte ta åt mig av, om det inte är mer än det som står i ts, men snarare att han är noga eftersom han bryr sig om sitt framtida barn. Jag hoppas att han också är avhållsam med alkohol eftersom även det påverkar. Det kan dessutom kännas lättare att det är någonting man gör tillsammans (även om jag tänker att mannen får tillräckligt med inskränkningar i sitt liv under graviditeten pga hormoner, cravings och graviditetsbesvär).

Alla gör som de själva vill men spontant tänker jag att det är en sund inställning sambon har. 

Svar på tråden Alkohol och planerar barn