• Heloma023

Alkohol och planerar barn

Hej. 

ska försöka fatta mig jättekort?

vad anser ni om att dricka alkohol vid speciella tillfällen som bröllopp under tiden man försöker bli gravid? 

min sambo är lite kontrollerande i vår relation och nu har vi fastnat i en diskussion där vi är jätte osams angående alkohol. 

jag ska på möhippa och bröllopp (vi ska dit tsm). 

han anser att det är jättedumt att dricka 1-2 glas vin vid dessa tillfälllen. 

vi dricker aldrig typ, och nu börjar jag känna mig mentalt störd angående detta. Jag kan inte skilja på om han försöker kontrollera mig vid möhippan, observera har han bråkat med mig angående möhippan i 3 mpnader nu, för att vi ska vidare på klubb. Jag går aldeig På klubb för att jag har passerat den åldern Känner jag, detta är ett undantagsfall.

vad anser ni?

• Svar på tråden Alkohol och planerar barn
  • Anonym (S)

Det låter väldigt kontrollerande ja, att i 3 månader diskutera vad du ska göra på en möhippa. 
    Vad spelar det för roll om du ska på klubb eller inte...

Du funderar på om han är kontrollerande eller inte...bara den frågan, den känslan säger nåt om ert förhållande, att du börjar tvivla på ditt omdöme.

Det finns massa forskning om att bli gravid och alkohol och han kan säkert hitta siffror om han vill men det är knappast poängen...poängen blir ju att han verkar vilja bestämma över dig och vad du gör...Det är inte fullt friskt att fastna i ett kvartal om detta....

• Core

Haha, vet inte om du ska omvärdera att skaffa barn med denna person. 

Nu kanske denne är bra i övrigt, men baserat på vad du skriver finns risk för ett progressivt kontrollbehov

• Anonym (Bea)

Var han väldigt charmig, givmild och hjälpsam i början av förhållandet? Även det är i så fall en varningssignal. 

Det är vanligt att kontrollbeteendet eskalerar i samband med graviditet. 

• Anonym (Bea)

Och tänk på att du i princip aldrig blir av med en man du fått barn med. Om hans kontrollbeteende förvärras (vilket det ofta gör i samband med att det kommer barn) och du vill lämna honom så innebär det att du förmodligen kommer att behöva lämna dina barn ensamma med honom. 

• Heloma023

Anonym (bea)

han är ej narcissist, han är omtänksam och har empati. :/ så det kan uteslutas.

till er andra: 

han har barn sedan tidigare, och är en bra förälder. han tar sitt ansvar och sköter sina dagar han har barnen. På så sätt litar jag på att jag kan lämna mitt barn. 

Jag har satt ner foten, han brukade kommentera mina kläder också. När jag har u ringning etc trots att jag klär mig vårdat. 

Jobbig situation alltså, jag vill verkligen ha barn då vi båda är 30+ och 35+

min äggreserv är dålig och därav svårt att bli gravida?

• Anonym (Bea)

Jag har inte skrivit att han är narcissist utan att han verkar kontrollerande. Att han har åsikter om dina kläder är, som du vet, också ett varningstecken. Har han haft åsikter om vem du pratar och umgås med någon gång? 

Har han en bra relation till sitt ex? 

• Heloma023

Anonym (bra) 

förstår, tänkte på det du skrev om att han var charmig och givmild i början av relationen. 

men han har inte så bra relation med exen, 2 barn med 2 olika kvinnor. Men samarbetet kring barnen är ok. 

Han har haft åsikt om en vän jag haft under min studietid, men Annars nej. 

han har dock åsikter om massa annat, tex bikini, att jag haft manliga kunder på mitt jobb då jag jobbar med skönhet, och han blir ofta besvärad om jag ska göra något speciellt. 

• Anonym (Bea)

:( 
    Men du, det låter faktiskt inte alls som att han är snäll mot dig. Det är inte kärlek att bete sig så. Jag förstår att du gärna vill ha barn, men det du skriver att han gör är verkligen inte ok. 

• Tow2Mater
    Heloma023 skrev 2023-01-14 11:09:19 följande:

Anonym (bea)

han är ej narcissist, han är omtänksam och har empati. :/ så det kan uteslutas.

till er andra: 

han har barn sedan tidigare, och är en bra förälder. han tar sitt ansvar och sköter sina dagar han har barnen. På så sätt litar jag på att jag kan lämna mitt barn. 

Jag har satt ner foten, han brukade kommentera mina kläder också. När jag har u ringning etc trots att jag klär mig vårdat. 

Jobbig situation alltså, jag vill verkligen ha barn då vi båda är 30+ och 35+

min äggreserv är dålig och därav svårt att bli gravida

Så han kanske bara är orolig for allt som kan påverka fertiliteten.
Svar på tråden Alkohol och planerar barn