Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

    När lämnade ni er bebis/barn till barnvakt första gången?

    Det är absolut inget plåster som måste ryckas och det finns inga gränser för när det bör eller måste ske. Om ni inte har behov av passning så vänta med det.
    Däremot kan det ju vara smart att låta barnet skapa nära relationer till andra (mormor, farmor, mostrar, farbröder osv) så att man har möjlighet till barnpassning den dagen då behovet uppstår. 
    Vår yngsta son har varit med sina farföräldrar vid två tillfällen på ca 2h per gång. Han är fem år. Att det blivit så pass sällan är dels pga vi inte haft behovet men också för att han varit liten under covid och därför har vi inte kunnat knyta samma täta band till våra föräldrar som vi kunde när hans bror var liten. Trist men sant. 
    Sen också för att han är lite knepig och det är inte alla som kan hantera honom. Hans bror var inte sån utan hade barnvakt och sov över tidigt men alla barn är olika. Jag har alltid känt mig trygg med att lämna mina barn eftersom jag vet att vi sett till att de känner de här andra trygga vuxna. Jag skulle inte lämna dem till vem som helst. Då är det nästan jobbigare att lämna på förskolan, särskilt den yngre, där man kan möta ny personal ganska ofta och utan förvarning. 

Svar på tråden När lämnade ni er bebis/barn till barnvakt första gången?