• Ceczev

Köpa bostadsrätt med sambon

Hej.
    Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt tillsammans nu.
    Jag har pengar för kontantinsatsen. Han har inga pengar för den.

Såååå hur skulle ni göra? 
    Hur skriver man ett rättvist utifrån att det faktiskt är mina pengar jag kämpat att spara.
    Vill inte bli utan dom om saker skulle skita sig senare.

Hur skulle ni göra möbelmässigt? Kolla med banken om vi får låna lite extra för sånt så vi båda betalar?
    Eller betalat allt o varit nöjda?
    Främst en viktig sak är en säng till hans son. 

Behöver ett bästa tips och hjälp om var jag ska vända mig?
    Vem hjälper med sånt?

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon
  • mammatill6
    Ceczev skrev 2023-02-02 04:39:14 följande:

Fast 10% är ju av bostadens pris. Ska vi då låna 85% av bostadens pris ska vi ju få låna dom 10% som åker till handpenning också även om vi ska betala de innan? 
    Bör ju isåfall prata med banken. Men jag antog att det var så då vi kom överens på 85% och inte 75%😅

Alla vitvaror är max 2 år. Så förhoppningsvis tä ker de inte gå sönder de första de gör.

Vi måste flytta därifrån vi bor nu, skitsvårt med hyreslägenheter så vi har inte jättemycket val. 
    Finns ändå buffert om nån händer från min sida. Vettigare att lägga de pengarna på en kyl eller frys om den pajjar än massa möbler🤷?♀️

Tror du behöver ta ett samtal med banken så du har koll. Känns som du blandar kontantinsats o handpenning. Du måste lägga 15%själv och kan endast låna 85%. Handpenningen kommer inte tillbaka, det är ju en del av priset. Kontantinsatsenr 15 % av det ni betalar och ju en fast summa. Säljer ni med vinst är det ju samma summa du lagt o. Du ska få tillbaka.

sen när ni väl köper måste ni betala 10% i handpenning. Men det betalar ni ju av de 15% ni har själva. Sen när köpet är klart betalar ni de sista 5 och baken de 85%ni Lånat.
  • Anonym (Nejnej)
    Ceczev skrev 2023-02-02 09:16:57 följande:

Vi hyr just nu sambons mammas hus. Men blev lite drastiska saker som hände i höstas så hon vill ju självklar flytta hem igen.

Barnet finns redan ja. 
    Vi har god inkomst men han har lagt pengar på allt man kan lägga pengar på  så därför har han inte sparat något.

Vi har råd med möbler så sätt.  
    Men jag vill ju inte betala allt själv såklart. 

Vi har inbyggda garderober nu och somsagt finns inga garderober i lägenheten.

Utbudet begagnat här är extremt dåligt och vi har inte plats inne att förvara. Meeen jag kom ju somsagt på att vissa möbler klarar lite fukt sålänge så de kan stå på vindan Vi har lite mer än en månad på oss att införskaffa det nödvändigaste för stunden.

Har ni inte uppsägningstid på huset? En månad är ju jättekort? 

Kan ni dela huset med mamman tills ni hittat ngt ni har råd med? 

Och det viktigaste - är det här verkligen en bra kille att bilda familj med? Du själv tänker väldigt klokt om att inte stå för utgifterna ensam mm. Han verkar ha en superslarvig syn på pengar - trots att han är förälder. Kommer du att må bra av detta i längden? Jag hade inte stått på samma bolån som honom. Tänk på risken du utsätter dig för. 

Kläder kan ni förvara i flyttlådorna. Tejpa ihop dem med silvertejp så får ni hyllor. Man kan bygga en säng av dem på samma sätt, om ni har en madrass. Även bord och pallar. En kompis till mig byggde skitsnygga möbler av flyttlådor som student (krävdes mer arbetsinsats än bara silvertejp för det dock). 

• Ceczev

Vi har gått genom våra utgifter och  sagt upp abonnemang osv som är onödiga.
    Han har gått med på att byta bilen för att komma ner i utgifter. Men det är den utgiften som finns bortsett från mat och försäkringar från hans sida. 
    Så det vi har tillsammans är ett billån. En häst som jag givetvis har försäkrad och eget sparkonto till.
    Att överleva på 2 normal löner ska alla egentligen klara av😅

Jag tycker vi har kunnat samtala om detta bra och han vet vad det innebär då han och xet med barn levt på en lön innan.

Om han måste klarar han det men det är enkelt att spendera pengar om man inte måste lägga dom på annat.
    Min bror funkar likadant. Går liksom inte spara om det blir över.

• Ceczev

Eftersom hans mamma står och trampar och vill flytta in så behöver vi ingen uppsägningstid 😊

• Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-02 09:48:25 följande:

Han har gått med på att byta bilen för att komma ner i utgifter. Men det är den utgiften som finns bortsett från mat och försäkringar från hans sida. 
    Så det vi har tillsammans är ett billån. En häst som jag givetvis har försäkrad och eget sparkonto till.

Jag tycker vi har kunnat samtala om detta bra och han vet vad det innebär då han och xet med barn levt på en lön innan.

Om han måste klarar han det men det är enkelt att spendera pengar om man inte måste lägga dom på annat.

Vill du verkligen leva på marginalerna resten av livet....? Han kommer inte spara en krona utan om någon har en buffert är det du, och då blir det du som får stå för alla större utgifter, han ska bli skyldig dig, det blir en massa tjafs om pengar hit och dit. Låter inte värt det.
  • Ceczev
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-02 09:53:02 följande:
    Vill du verkligen leva på marginalerna resten av livet....? Han kommer inte spara en krona utan om någon har en buffert är det du, och då blir det du som får stå för alla större utgifter, han ska bli skyldig dig, det blir en massa tjafs om pengar hit och dit. Låter inte värt det.
    Eftersom marginalerna ser likvärdiga ut att leva ensam så ser jag inte skillnaden där.
  • Jemp
    Ceczev skrev 2023-02-02 09:48:25 följande:

Ja, att leva på 2 normala/goda löner (du skriver lite olika) ska inte vara några problem, därför är det lite konstigt att inte kunna lägga ett par tusen på möbler utan att ta lån trots ett par månaders framförhållning. 
  • Ceczev
    Jemp skrev 2023-02-02 10:19:45 följande:
    Ja, att leva på 2 normala/goda löner (du skriver lite olika) ska inte vara några problem, därför är det lite konstigt att inte kunna lägga ett par tusen på möbler utan att ta lån trots ett par månaders framförhållning. 
    Lånet krävs inte för att ha råd. Bara en tanke om att det skulle bli lika från båda håll om man köper nytt.
    Det skulle väl bli närmare 30 000 isåfall.
    Normala och goda löner är för mig samma sak.
    Ingen av oss jobbar nom lågavlönade jobb utan mer normalt. 
    Eftersom vi flyttar så pass snart har han inte hunnit spara nått direkt då läget förändrade sig lagom inför jul och vi varit iväg som då också kostat pengar. Varför han inte gjort det innan vet jag inte.
  • Anonym (Nejnej)
    Ceczev skrev 2023-02-02 09:49:30 följande:

Eftersom hans mamma står och trampar och vill flytta in så behöver vi ingen uppsägningstid 😊

Jag tänkte på mammans/värdens uppsägningstid. Har ni besittningsrätt på bostaden eller har ni avtalat bort den? En hyresvärd kan inte tvinga iväg hyresgästen hur som helst, även om jag förstår att ni också vill hjälpa mamman. 

• Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-02 10:12:33 följande:
    Eftersom marginalerna ser likvärdiga ut att leva ensam så ser jag inte skillnaden där.
    Skillnaden är att du lever med någon som du kommer att få försörja. Om du är ok med det så är det ditt val.
Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon