• Ceczev

Köpa bostadsrätt med sambon

Hej.
    Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt tillsammans nu.
    Jag har pengar för kontantinsatsen. Han har inga pengar för den.

Såååå hur skulle ni göra? 
    Hur skriver man ett rättvist utifrån att det faktiskt är mina pengar jag kämpat att spara.
    Vill inte bli utan dom om saker skulle skita sig senare.

Hur skulle ni göra möbelmässigt? Kolla med banken om vi får låna lite extra för sånt så vi båda betalar?
    Eller betalat allt o varit nöjda?
    Främst en viktig sak är en säng till hans son. 

Behöver ett bästa tips och hjälp om var jag ska vända mig?
    Vem hjälper med sånt?

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon
  • Anonym (Nejnej)
    Ceczev skrev 2023-02-02 10:26:18 följande:
    Lånet krävs inte för att ha råd. Bara en tanke om att det skulle bli lika från båda håll om man köper nytt.
    Det skulle väl bli närmare 30 000 isåfall.
    Normala och goda löner är för mig samma sak.
    Ingen av oss jobbar nom lågavlönade jobb utan mer normalt. 
    Eftersom vi flyttar så pass snart har han inte hunnit spara nått direkt då läget förändrade sig lagom inför jul och vi varit iväg som då också kostat pengar. Varför han inte gjort det innan vet jag inte.
    Menar du 30 000 kr för möbler? Det är väldigt mycket pengar att lägga på sånt i er sits. 
  • Jemp
    Lånet krävs inte för att ha råd. Bara en tanke om att det skulle bli lika från båda håll om man köper nytt.
    Eftersom vi flyttar så pass snart har han inte hunnit spara nått direkt då läget förändrade sig lagom inför jul och vi varit iväg som då också kostat pengar. Varför han inte gjort det innan vet jag inte.
    Det låter helt galet att välja så dyra möbler när man inte har råd. En barnsäng, ett bord och en byrå får du på ikea för typ 4000, begagnat lär gå på mindre än hälften. Självklart finns det dyrare alternativ men man får ju hålla sig till den budget man har. 
    Att lägga pengarna på resor istället för att barnet ska ha en säng är ju också oansvarigt. Det är ju iaf 3 löner från besked till flytt. 
    Använd inte konsumtionslån för att ge en jämnare fördelning av er ekonomi. Det blir en förlustaffär iom räntan.

Vad har ni för uppdelning av ekonomin idag? Gemensam eller separat? Räddar du honom från utgifter även sen innan? Har ni diskuterat detta? Och varför ska du ta lån på din halva för att han inte kan planera ekonomin?
  • Anonym (Sofia)

Ekonomi verkar inte vara er starkaste sida Låter det som. Ni har alltså inte bott ihop tidigare eftersom ni inte har några möbler. OM du skulle betala för lite möbler kan inte sambon betala hälften till dig när han får lön? Ingen i er omgivning har kunnat berätta hur kontantinsats, handpenning och lån fungerar? 

• Anonym (aaa)
    Ceczev skrev 2023-02-01 22:07:17 följande:
    Skulle vi sälja bostaden dyrare än vad vi köpte för så kommer ju kontantinsatsen bli  högre än när vi köpte.
    Har ni skrivit fast summa ( den som var när ni köpte? eller den % som de innebär?
    Vill ju inte begära mer än jag gav med säljs det lägre är ju % det rätta. 

Tyvärr behöver vi ju byråer för kläder en säng och ett köksbord samt en soffa för att kunna bo. 
    Vi har ingenting sånt just nu och det är ju inget som är enkelt att ströhandla.

Tar man de på bolånet kommer ju vi båda betala. 
    Annars kommer det ju vara mina pengar som går rätt ner i sjön bara för möbler tappar ju rejält 🙄
    Vi har skrivit en fast summa utifrån vad det var vid köpet. Blir det vinst om vi skulle sälja så kommer vi ju dela på vinsten. Blir det förlust så är jag ändå skyldig den summan vi skrev i avtalet. 

Det här med möblerna - om ni är så fattiga att ni inte kan köpa möbler, hur kan ni ha råd med huslån? 
    Möbler kan man köpa billigt på myrorna eller röda korset och man får köpa det viktigaste först och ta det andra sen. 
  • Ceczev
    Jemp skrev 2023-02-02 10:37:42 följande:
    Det låter helt galet att välja så dyra möbler när man inte har råd. En barnsäng, ett bord och en byrå får du på ikea för typ 4000, begagnat lär gå på mindre än hälften. Självklart finns det dyrare alternativ men man får ju hålla sig till den budget man har. 
    Att lägga pengarna på resor istället för att barnet ska ha en säng är ju också oansvarigt. Det är ju iaf 3 löner från besked till flytt. 
    Använd inte konsumtionslån för att ge en jämnare fördelning av er ekonomi. Det blir en förlustaffär iom räntan.

Vad har ni för uppdelning av ekonomin idag? Gemensam eller separat? Räddar du honom från utgifter även sen innan? Har ni diskuterat detta? Och varför ska du ta lån på din halva för att han inte kan planera ekonomin?
    Eftersom att det finns råd?
    Men barnet har självklart en säng idag. Men han gillar den inte. Då har ännu mindre motivation till att sova ensam. Han kommer varje natt och jag störs så mycket av det. När vi flyttar kommer jag ha möjlighet att lägga mig nån annanstans isåfall.

Eftersom han inte ens gillar tänkte vi köpa en ny han kan ha tills han blir äldre. Han fyller 8.

Vi betalar våra egna utgifter. Delar på boende och mat.
    Planen när vi flyttar är att vi ska ha mer eller mindre gemensamt med de pengar som kommer in.
    Att vi ska spara tillsammans för olika ändamål och att boende kontot ska få tillräckligt så det sparas där inför höst vinter som vi räknar med kan bli dyrare.

Eftersom resorna varit för min del så har jag stått för det mesta och han då betalat mat och hotell när vi är iväg. 
  • Anonym (Nejnej)

Men låna inte om ni egentligen har råd! Det gör ju allt betydligt dyrare. I din ålder hade jag möbler från loppis, grovsoprum, gåvor och arvegods. Inget kul, men man får rätta mun efter matsäck, 

Du resonerar konstigt om pengar i mitt tycke och att ha normala löner men inget över trots att det finns barn i hushållet är väldigt oansvarigt. 

Och varför reser ni när ni inte har råd med möbler till barnet? I synnerhet med en flytt man inte heller har råd med i en snar framtid. Ni verkar inte ha något långsiktigt planerande. 

Om han inte betalar sin del av ett gemensamt bolån åker du på att betala hela skiten. Jag hade inte tagit den risken. 

Ring kommunens budgetrådgivare och gå dit utan din kille. Lägg alla kort på bordet och be om råd. 

För säkerhets skull, läs på om ekonomiskt våld. Det låter dramatiskt, men det finns ju gråzoner. Med en sån kille behöver du vara uppmärksam. 

https://kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/

• Jemp
    Ceczev skrev 2023-02-02 10:51:34 följande:
    Eftersom att det finns råd?
    Men barnet har självklart en säng idag. Men han gillar den inte. Då har ännu mindre motivation till att sova ensam. Han kommer varje natt och jag störs så mycket av det. När vi flyttar kommer jag ha möjlighet att lägga mig nån annanstans isåfall.

Eftersom han inte ens gillar tänkte vi köpa en ny han kan ha tills han blir äldre. Han fyller 8.

Vi betalar våra egna utgifter. Delar på boende och mat.
    Planen när vi flyttar är att vi ska ha mer eller mindre gemensamt med de pengar som kommer in.
    Att vi ska spara tillsammans för olika ändamål och att boende kontot ska få tillräckligt så det sparas där inför höst vinter som vi räknar med kan bli dyrare.

Eftersom resorna varit för min del så har jag stått för det mesta och han då betalat mat och hotell när vi är iväg. 
    Har man råd behöver man inte ta lån. 
    Ska ni dela på alla inkomster och utgifter sen är det ju skit samma om du betalar möbler eller lån. Du kommer ju ändå stå för mer när han inte kan hålla i pengarna. 

Som sagt, en 90säng på ikea kostar runt 1700. 
  • Anonym (Nejnej)
    Anonym (aaa) skrev 2023-02-02 10:46:58 följande:
    Vi har skrivit en fast summa utifrån vad det var vid köpet. Blir det vinst om vi skulle sälja så kommer vi ju dela på vinsten. Blir det förlust så är jag ändå skyldig den summan vi skrev i avtalet. 

Det här med möblerna - om ni är så fattiga att ni inte kan köpa möbler, hur kan ni ha råd med huslån? 
    Möbler kan man köpa billigt på myrorna eller röda korset och man får köpa det viktigaste först och ta det andra sen
    Detta. Jag bodde ett litet tag (iofs utan barn) med en madrass på golvet, en stol, ett bord och en klockradio. 
  • Ceczev
    Anonym (Nejnej) skrev 2023-02-02 11:01:50 följande:

Men låna inte om ni egentligen har råd! Det gör ju allt betydligt dyrare. I din ålder hade jag möbler från loppis, grovsoprum, gåvor och arvegods. Inget kul, men man får rätta mun efter matsäck, 

Du resonerar konstigt om pengar i mitt tycke och att ha normala löner men inget över trots att det finns barn i hushållet är väldigt oansvarigt. 

Och varför reser ni när ni inte har råd med möbler till barnet? I synnerhet med en flytt man inte heller har råd med i en snar framtid. Ni verkar inte ha något långsiktigt planerande. 

Om han inte betalar sin del av ett gemensamt bolån åker du på att betala hela skiten. Jag hade inte tagit den risken. 

Ring kommunens budgetrådgivare och gå dit utan din kille. Lägg alla kort på bordet och be om råd. 

För säkerhets skull, läs på om ekonomiskt våld. Det låter dramatiskt, men det finns ju gråzoner. Med en sån kille behöver du vara uppmärksam. 

https://kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/

Barnet har möbler? Men eftersom vi hyr möblerat har vi ju inget annat är varsina sängar och sängbord. 
    Sen ser inte jag att jag ska ha nån direkt skyldighet att förse barnet med materiella ting sålänge det inte går någon nöd på barnet?

Jag har alltid kunnat spara pengar.
    Så kag vet inte varför min syn över pengar är dålig?

Det är han som betalt sina räkningar, haft onödiga utgifter och spenderat dom på annat.
    Jag har inte brytt mig vad han gör med sina pengar han har kvar utöver de som måste betalas🤷?♀️

Man kan ju aldrig lita på någon att den kommer betala sin del, det är ju alltid en chansning man får göra.
    Men eftersom han har in mer pengar än som fast går ut och inte sitter på skulder.

Hade ju gällt densamma om vi hyr en lägenhet?
    Sköter han inte sin del får jag väl besluta om att flytta därifrån då.
    Har han klarat det innan med en ännu mer oansvarig mamma till barnet så tror jag nog att vi kommer ro ihop det tillsammans.

Jag vill undvika att hamna i det läget att jag har införskaffat allt och han inget.
    Så hur ni tolkar det att VI är fattiga och inte har råd för att han sitter utan sparkapital vet jag inte?

Handlar mest om att jag är ovillig att spendera mina pengar på saker vi bör köpa gemensamt.🤷?♀️
  • Jemp
    Ceczev skrev 2023-02-02 11:16:00 följande:
    Barnet har möbler? Men eftersom vi hyr möblerat har vi ju inget annat är varsina sängar och sängbord. 
    Sen ser inte jag att jag ska ha nån direkt skyldighet att förse barnet med materiella ting sålänge det inte går någon nöd på barnet?

Jag har alltid kunnat spara pengar.
    Så kag vet inte varför min syn över pengar är dålig?

Det är han som betalt sina räkningar, haft onödiga utgifter och spenderat dom på annat.
    Jag har inte brytt mig vad han gör med sina pengar han har kvar utöver de som måste betalas🤷?♀️

Man kan ju aldrig lita på någon att den kommer betala sin del, det är ju alltid en chansning man får göra.
    Men eftersom han har in mer pengar än som fast går ut och inte sitter på skulder.

Hade ju gällt densamma om vi hyr en lägenhet?
    Sköter han inte sin del får jag väl besluta om att flytta därifrån då.
    Har han klarat det innan med en ännu mer oansvarig mamma till barnet så tror jag nog att vi kommer ro ihop det tillsammans.

Jag vill undvika att hamna i det läget att jag har införskaffat allt och han inget.
    Så hur ni tolkar det att VI är fattiga och inte har råd för att han sitter utan sparkapital vet jag inte?

Handlar mest om att jag är ovillig att spendera mina pengar på saker vi bör köpa gemensamt.🤷?♀️
    Du kommer spendera dina pengar på saker ni införskaffar gemensamt oavsett. 
    Ska han/ni betala får ni anpassa er till det han har råd med= inga 30 000 kr. 
    Ska ni ta lån för det kommer era gemensamma inkomster gå till lån+ränta istället för sparande. 

Det låter som att du har koll på din egen ekonomi men med lite underlig syn på lån, budget och som att du löper stor risk att bli utnyttjad här. 
Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon