Anonym (Nejnej) skrev 2023-02-02 11:01:50 följande:
Men låna inte om ni egentligen har råd! Det gör ju allt betydligt dyrare. I din ålder hade jag möbler från loppis, grovsoprum, gåvor och arvegods. Inget kul, men man får rätta mun efter matsäck,
Du resonerar konstigt om pengar i mitt tycke och att ha normala löner men inget över trots att det finns barn i hushållet är väldigt oansvarigt.
Och varför reser ni när ni inte har råd med möbler till barnet? I synnerhet med en flytt man inte heller har råd med i en snar framtid. Ni verkar inte ha något långsiktigt planerande.
Om han inte betalar sin del av ett gemensamt bolån åker du på att betala hela skiten. Jag hade inte tagit den risken.
Ring kommunens budgetrådgivare och gå dit utan din kille. Lägg alla kort på bordet och be om råd.
För säkerhets skull, läs på om ekonomiskt våld. Det låter dramatiskt, men det finns ju gråzoner. Med en sån kille behöver du vara uppmärksam.
https://kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/
Barnet har möbler? Men eftersom vi hyr möblerat har vi ju inget annat är varsina sängar och sängbord.
Sen ser inte jag att jag ska ha nån direkt skyldighet att förse barnet med materiella ting sålänge det inte går någon nöd på barnet?
Jag har alltid kunnat spara pengar.
Så kag vet inte varför min syn över pengar är dålig?
Det är han som betalt sina räkningar, haft onödiga utgifter och spenderat dom på annat.
Jag har inte brytt mig vad han gör med sina pengar han har kvar utöver de som måste betalas🤷?♀️
Man kan ju aldrig lita på någon att den kommer betala sin del, det är ju alltid en chansning man får göra.
Men eftersom han har in mer pengar än som fast går ut och inte sitter på skulder.
Hade ju gällt densamma om vi hyr en lägenhet?
Sköter han inte sin del får jag väl besluta om att flytta därifrån då.
Har han klarat det innan med en ännu mer oansvarig mamma till barnet så tror jag nog att vi kommer ro ihop det tillsammans.
Jag vill undvika att hamna i det läget att jag har införskaffat allt och han inget.
Så hur ni tolkar det att VI är fattiga och inte har råd för att han sitter utan sparkapital vet jag inte?
Handlar mest om att jag är ovillig att spendera mina pengar på saker vi bör köpa gemensamt.🤷?♀️