• Ceczev

Köpa bostadsrätt med sambon

Hej.
    Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt tillsammans nu.
    Jag har pengar för kontantinsatsen. Han har inga pengar för den.

Såååå hur skulle ni göra? 
    Hur skriver man ett rättvist utifrån att det faktiskt är mina pengar jag kämpat att spara.
    Vill inte bli utan dom om saker skulle skita sig senare.

Hur skulle ni göra möbelmässigt? Kolla med banken om vi får låna lite extra för sånt så vi båda betalar?
    Eller betalat allt o varit nöjda?
    Främst en viktig sak är en säng till hans son. 

Behöver ett bästa tips och hjälp om var jag ska vända mig?
    Vem hjälper med sånt?

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon
  • Ceczev

Fast 10% är ju av bostadens pris. Ska vi då låna 85% av bostadens pris ska vi ju få låna dom 10% som åker till handpenning också även om vi ska betala de innan? 
    Bör ju isåfall prata med banken. Men jag antog att det var så då vi kom överens på 85% och inte 75%😅

Alla vitvaror är max 2 år. Så förhoppningsvis tä ker de inte gå sönder de första de gör.

Vi måste flytta därifrån vi bor nu, skitsvårt med hyreslägenheter så vi har inte jättemycket val. 
    Finns ändå buffert om nån händer från min sida. Vettigare att lägga de pengarna på en kyl eller frys om den pajjar än massa möbler🤷?♀️

• Jemp
    Ceczev skrev 2023-02-01 22:07:17 följande:
    Skulle vi sälja bostaden dyrare än vad vi köpte för så kommer ju kontantinsatsen bli  högre än när vi köpte.
    Har ni skrivit fast summa ( den som var när ni köpte? eller den % som de innebär?
    Vill ju inte begära mer än jag gav med säljs det lägre är ju % det rätta. 

Tyvärr behöver vi ju byråer för kläder en säng och ett köksbord samt en soffa för att kunna bo. 
    Vi har ingenting sånt just nu och det är ju inget som är enkelt att ströhandla.

Tar man de på bolånet kommer ju vi båda betala. 
    Annars kommer det ju vara mina pengar som går rätt ner i sjön bara för möbler tappar ju rejält 🙄
    Nja, kontantinsatsen blir ju inte högre, däremot blir det mindre andel om man säljer med vinst. Vi har skrivit i kronor, dvs sambon tar del av samma vinst men även förlust eftersom vi äger lika mycket. 

Du kan inte låna mer än 85% av bostadens värde på bolånet, möbler eller ej. Låter tight med ekonomin, sånt kostar ju max ett par 100 begagnat? 
  • annabellelee
    Anonym (Avvakta) skrev 2023-02-01 23:31:27 följande:

Har din sambo inga marginaler allls? Har alltså inte råd att köpa en säng på Ikea för 2000 kr? Då skulle jag fundera ett varv till om det är en bra ide att köpa en lägenhet tillsammans.

Hur ska ni göra när frysen går sönder? 

Måste säga att jag håller med. Om sambon inte ens har några tusen till en byrå och en säng, är det en varningsflagg. Saker händer i livet, saker går sönder, man blir sjuk, vad som helst. 

Speciellt som förälder måste man ha sparat undan lite, så man inte står helt handfallen.

Sedan håller jag med övriga, har ni inte pengar till det, så köp inte nytt. Men vad har ni kläderna i nu? Kan ni inte ta byrån med er?
  • Anonym (Vänta?)

Varför har han inga pengar? Är det inte bättre att vänta så han får ihop ett sparkapital först? Men det gör du förstås som du vill.

Om du vill att din kontantinsats ska följa bostadsmarknaden så kan ni ju skevfördela ägandet på huset istället. Då går du in med 15+42.5% och han med 42.5%. Om ni lånar 85%. Glöm inte ta höjd för kostnaden för lagfart och pantbrev.

• Anonym (Vänta?)
    Anonym (Vänta?) skrev 2023-02-02 07:51:57 följande:

Varför har han inga pengar? Är det inte bättre att vänta så han får ihop ett sparkapital först? Men det gör du förstås som du vill.

Om du vill att din kontantinsats ska följa bostadsmarknaden så kan ni ju skevfördela ägandet på huset istället. Då går du in med 15+42.5% och han med 42.5%. Om ni lånar 85%. Glöm inte ta höjd för kostnaden för lagfart och pantbrev.

Oj, insåg att jag skrev hus men det är ju lägenhet ni eventuellt ska köpa! Då behöver ni såklart inte betala för lagfart. 
  • Anonym (Nejnej)

Alltså, har ni det så knapert att ni inte har råd med en byrå kan ni ju inte köpa en lägenhet. Tänk om frysen går sönder, eller spisen? Så kan ni ju inte leva. Äger man sitt boende (eller rätten att använda boendet, som det ju rör sig om i ert fall) måste man ha en större buffert än när man hyr. Eftersom ni inte har mer att lägga in än kontantinsatsen (!) kommer ni ju också ha ett stort lån, antar jag. Räkna på räntorna! 

Men även som hyresgäst behöver man en buffert. Tre månadslöner på banken tycker jag är ett bra riktmärke som minimum. Då klarar man sig under tiden FK strular om man blir sjuk. 

Ni har inte råd helt enkelt. Låna absolut aldrig till något annat än bostad eller studier (eller bil om den är absolut nödvändig för att ta er till jobbet).

Vad är det för fel på er nuvarande bostad? 

• Anonym (Nejnej)

Och hur tänkte ni med barn om ni inte har råd med en byrå? Barn kostar väldigt mycket mer än så (främst i förlorad arbetsinkomst). 

Stämmer det att du är 24 år? Sätt dig inte i en skuldfälla så ung! Både barn och bostadsköp får vänta tills ni faktiskt har råd med det. 

Efter vårt första barn fötts var jag sjukskriven och pappan föräldraledig några månader. Räkna på om ni klarar det scenariot plus höjda räntor innan ni köper något eller går vidare med barnplanerna. 

• Jemp
    Anonym (Nejnej) skrev 2023-02-02 08:42:48 följande:

Och hur tänkte ni med barn om ni inte har råd med en byrå? Barn kostar väldigt mycket mer än så (främst i förlorad arbetsinkomst). 

Stämmer det att du är 24 år? Sätt dig inte i en skuldfälla så ung! Både barn och bostadsköp får vänta tills ni faktiskt har råd med det. 

Efter vårt första barn fötts var jag sjukskriven och pappan föräldraledig några månader. Räkna på om ni klarar det scenariot plus höjda räntor innan ni köper något eller går vidare med barnplanerna. 

Barnet finns ju redan. Men har tydligen ingen säng. 
  • Ceczev

Vi hyr just nu sambons mammas hus. Men blev lite drastiska saker som hände i höstas så hon vill ju självklar flytta hem igen.

Barnet finns redan ja. 
    Vi har god inkomst men han har lagt pengar på allt man kan lägga pengar på  så därför har han inte sparat något.

Vi har råd med möbler så sätt.  
    Men jag vill ju inte betala allt själv såklart. 

Vi har inbyggda garderober nu och somsagt finns inga garderober i lägenheten.

Utbudet begagnat här är extremt dåligt och vi har inte plats inne att förvara. Meeen jag kom ju somsagt på att vissa möbler klarar lite fukt sålänge så de kan stå på vindan Vi har lite mer än en månad på oss att införskaffa det nödvändigaste för stunden.

• Anonym (Nejnej)
    Jemp skrev 2023-02-02 08:48:27 följande:
    Barnet finns ju redan. Men har tydligen ingen säng. 

Oj. :( 
    Missade det. Det stod i TS presentation att de planerar barn. Men då är det kanske ett gemensamt de planerar, trots att pappan inte riktigt verkar ha råd ens med det han redan har. 

TS, så här kan ni ju inte ha det. Be om hjälp hur ni ska tänka kring er ekonomi, tex hos kommunens budgetrådgivare. Hen kan hjälpa er att lägga upp en plan. 

Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon