• Ceczev

Köpa bostadsrätt med sambon

Hej.
    Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt tillsammans nu.
    Jag har pengar för kontantinsatsen. Han har inga pengar för den.

Såååå hur skulle ni göra? 
    Hur skriver man ett rättvist utifrån att det faktiskt är mina pengar jag kämpat att spara.
    Vill inte bli utan dom om saker skulle skita sig senare.

Hur skulle ni göra möbelmässigt? Kolla med banken om vi får låna lite extra för sånt så vi båda betalar?
    Eller betalat allt o varit nöjda?
    Främst en viktig sak är en säng till hans son. 

Behöver ett bästa tips och hjälp om var jag ska vända mig?
    Vem hjälper med sånt?

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon
  • Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-02 11:16:00 följande:
    Barnet har möbler? Men eftersom vi hyr möblerat har vi ju inget annat är varsina sängar och sängbord. 
    Sen ser inte jag att jag ska ha nån direkt skyldighet att förse barnet med materiella ting sålänge det inte går någon nöd på barnet?

Jag har alltid kunnat spara pengar.
    Så kag vet inte varför min syn över pengar är dålig?
    Ja du måste faktiskt "förse barnet med materiella ting" utöver en säng. T ex leksaker, gärna ett litet skrivbord och annat som hör till normal levnadsstandard. Eller vad menar du? Ingen tvingar dig att köpa en Iphone t ex men barnet har rätt till en viss nivå av levnadsstandard ändå, det är din skyldighet som förälder.
  • mammatill6
    Ceczev skrev 2023-02-02 11:16:00 följande:
    Barnet har möbler? Men eftersom vi hyr möblerat har vi ju inget annat är varsina sängar och sängbord. 
    Sen ser inte jag att jag ska ha nån direkt skyldighet att förse barnet med materiella ting sålänge det inte går någon nöd på barnet?

Jag har alltid kunnat spara pengar.
    Så kag vet inte varför min syn över pengar är dålig?

Det är han som betalt sina räkningar, haft onödiga utgifter och spenderat dom på annat.
    Jag har inte brytt mig vad han gör med sina pengar han har kvar utöver de som måste betalas🤷?♀️

Man kan ju aldrig lita på någon att den kommer betala sin del, det är ju alltid en chansning man får göra.
    Men eftersom han har in mer pengar än som fast går ut och inte sitter på skulder.

Hade ju gällt densamma om vi hyr en lägenhet?
    Sköter han inte sin del får jag väl besluta om att flytta därifrån då.
    Har han klarat det innan med en ännu mer oansvarig mamma till barnet så tror jag nog att vi kommer ro ihop det tillsammans.

Jag vill undvika att hamna i det läget att jag har införskaffat allt och han inget.
    Så hur ni tolkar det att VI är fattiga och inte har råd för att han sitter utan sparkapital vet jag inte?

Handlar mest om att jag är ovillig att spendera mina pengar på saker vi bör köpa gemensamt.🤷?♀️
    Det är inte ditt ekonomiska tänk som ifrågasätts utan mer din sambos och att du väljer att köpa lägenhet med en som inte ens har sparat ståndet räcker till lit möbler? O h att i sång läge köpa lägenhet i dessa osäkra tider. jan Borde visa att han kan spata Innan ni köper nåt. Inte efter. med era inkomster borde ju kunna köpa möbler ändå. 
    och att du resonerar att ni tar lån istället för att du betalar är ju idioti. I slutändan blir det ju du som betalar om han inte gör det. Varför då inte att du betalar så betalar han dig på ett par månader min son lön? ingen ränta?..
  • Ceczev

Barnet har ju det han behöver och ryms just nu och det han har användning för?
    Förstår inte vad det problemet är?
    Vi ville satsa på en säng han hellre föredrar då han gärna bara vill ligga i vår säng utan att någon är där och förhoppningsvis kan börja dra sig in till sin egen säng isåfall.

Ja jag hade ju önskat att hade sparat men vi kommer inte direkt billigare undan med att hyra just nu heller då det även där handlar elpriser också. 
    Hade givetvis kunnat lägga mer än 15% på kontantinsatsen men jag känner att jag vill ha ordentligt med pengar kvar om elen skjuter snabbt i höjd som den gjorde i december bland annat eller om bilen skulle gå sönder. 

Vi kommer inte köpa en bostad för 5 miljoner direkt. Så lånet sticker inte iväg speciellt mycket.

Så våra boendeutgifter skulle se lika ut om vi köper nu eller om vi skulle hyra något om man tittar vad lägenheter kostar i hyra. Som dessutom är mindre.

Jag har inte sagt att vi SKA ta lån till möbler. Utan mer bara en tanke för det skulle bli jämnt. Men jag har ju fått ett tydligt svar på den. 

Igårkväll kom jag ju faktiskt på att många möbler klarar sig på vindan där det faktiskt ryms och vi har annat inför flytten. Så det blir i första hand begagnat.  Det som går att få tag på.
    Innan tänkte jag att " vi rymmer ju inte att köpa hem något innan vi har flyttat"

• mammatill6
    Ceczev skrev 2023-02-02 12:10:29 följande:

Barnet har ju det han behöver och ryms just nu och det han har användning för?
    Förstår inte vad det problemet är?
    Vi ville satsa på en säng han hellre föredrar då han gärna bara vill ligga i vår säng utan att någon är där och förhoppningsvis kan börja dra sig in till sin egen säng isåfall.

Ja jag hade ju önskat att hade sparat men vi kommer inte direkt billigare undan med att hyra just nu heller då det även där handlar elpriser också. 
    Hade givetvis kunnat lägga mer än 15% på kontantinsatsen men jag känner att jag vill ha ordentligt med pengar kvar om elen skjuter snabbt i höjd som den gjorde i december bland annat eller om bilen skulle gå sönder. 

Vi kommer inte köpa en bostad för 5 miljoner direkt. Så lånet sticker inte iväg speciellt mycket.

Så våra boendeutgifter skulle se lika ut om vi köper nu eller om vi skulle hyra något om man tittar vad lägenheter kostar i hyra. Som dessutom är mindre.

Jag har inte sagt att vi SKA ta lån till möbler. Utan mer bara en tanke för det skulle bli jämnt. Men jag har ju fått ett tydligt svar på den. 

Igårkväll kom jag ju faktiskt på att många möbler klarar sig på vindan där det faktiskt ryms och vi har annat inför flytten. Så det blir i första hand begagnat.  Det som går att få tag på.
    Innan tänkte jag att " vi rymmer ju inte att köpa hem något innan vi har flyttat"

Du missar hela poängen med det som folk skriver. Ingen ifrågasätter att det är bra att köpa lägenhet eller att skaffa ny säng. Utan att du gör det i en situation de sambon inte har pengar sparade till en säng. Du skriver om Eleonora bilen? Hur ska sambon kunna betala om det inträffar något kostsamt? du skriver att du inte har en aning om var han gör av sina pengar, kanske läge att ta reda på det? Ni tjänar ungefär lika men du har massa sparat, han har 0. Vart tar hans pengar vägen, det är nog det viktigaste att ta reda på.
  • Ceczev

Han får vara utan sin bil om den går sönder helt enkelt🤷?♀️ 

Jag förstår bara inte skillnaden att köpa bostaden eller att hyra en dyrare bostad i vårat läge?

Jag har sparat sen jag började tjäna pengar. Han har inte haft en möjlighet att spara en krona innan han flyttade ifrån sitt ex. 

Nu vet jag vad de flesta pengar tagit vägen. Men ifrågasatt ingenting förns nyligen när de börjat bli läge att packa vidare.

Då har vi gått genom allt grundligt och sett över och pratat om vad de faktiskt kommer att innebära och vad för förväntningar som finns.
    Och även att han går med på att byta bil / samåka osv för vi ska få ner kostnaderna och även att jag ska göra vad jag kan för att få hästen närmre för att slippa bränslekostnader.

Eftersom det inte är något tjafs eller att det verkar omständligt osv och att det inte vart ett problem hittills så känner jag ändå att det ska funka. 

Har man levt knapert i flera år förstår jag det är lätt att lägga pengarna på precis det man känner för utan att tänka på att det kommer en annan verkligheten sen. Korkat ja. Ångrar han sig? Ja

• Anonym (Att välja sina strider)

Eftersom ni flyttar in i ett boende med avsikt att bo där tillsammans kommer sambolagen vara aktuell.

I mina ögon låter du naiv och omedveten om vad det innebär. Även om det är din insats, så kommer det vara så att din partner får rättigheter vid separation.

Det du beskriver får mina varningsklockor att ringa. Lägg lite pengar på att tala med en jurist om samboavtal!

• Anonym (Nja)
    Ceczev skrev 2023-02-02 12:51:52 följande:

Jag förstår bara inte skillnaden att köpa bostaden eller att hyra en dyrare bostad i vårat läge?

Jag har sparat sen jag började tjäna pengar. Han har inte haft en möjlighet att spara en krona innan han flyttade ifrån sitt ex. 

Nu vet jag vad de flesta pengar tagit vägen. Men ifrågasatt ingenting förns nyligen när de börjat bli läge att packa vidare.

Då har vi gått genom allt grundligt och sett över och pratat om vad de faktiskt kommer att innebära och vad för förväntningar som finns.
    Och även att han går med på att byta bil / samåka osv för vi ska få ner kostnaderna och även att jag ska göra vad jag kan för att få hästen närmre för att slippa bränslekostnader.

Eftersom det inte är något tjafs eller att det verkar omständligt osv och att det inte vart ett problem hittills så känner jag ändå att det ska funka. 

Har man levt knapert i flera år förstår jag det är lätt att lägga pengarna på precis det man känner för utan att tänka på att det kommer en annan verkligheten sen. Korkat ja. Ångrar han sig? Ja

Köpa = han har rätt till halva värdet av bostaden även om han inte betalar en krona. Hyra = båda har betalningsansvar om båda står på kontraktet, annars bara den som står kontraktet.

Han har inte kunnat spara tidigare, det finns inget som tyder på att han kommer att spara mer bara för att ni bor ihop. Tvärtom har han då utrymme att spendera ännu mer på egna nöjen.

Jag tror ärligt talat inte att ni kommer att få lån till en bostad. Har man så dålig ekonomi att man måste samåka med andra så har man inte råd att köpa. Dessutom vore det bra om killen fick ordning på sin ekonomi först och helst sparade ihop till sin del av kontantinsatsen också innan ni funderar vidare. Ni har inte haft tjafs hittills men det beror väl snarast på att du inte har ställa några större ekonomiska krav heller. Vänta du bara, tjafset kommer som ett brev på posten.
  • Anonym (Nejnej)
    Jemp skrev 2023-02-02 11:22:23 följande:
    Du kommer spendera dina pengar på saker ni införskaffar gemensamt oavsett. 
    Ska han/ni betala får ni anpassa er till det han har råd med= inga 30 000 kr. 
    Ska ni ta lån för det kommer era gemensamma inkomster gå till lån+ränta istället för sparande. 

Det låter som att du har koll på din egen ekonomi men med lite underlig syn på lån, budget och som att du löper stor risk att bli utnyttjad här. 

Jag håller med om detta. Fast jag tror att det vi uppfattar som underlig syn kanske mer handlar om okunskap. TS verkar ha skött sin ekonomi bra, men det är en annan sak att vara sambo, äga saker tillsammans och ta lån. I synnerhet när det finns särkullbarn (som jag uppfattat det som). Sambons barn ärver sin pappa när han dör. Då löper TS stor risk att bli av med bostaden. Men står ensam med skulden om lgh inte säljs med vinst. Avtal/testamente är ett måste. 

Man behöver veta vad man ger sig in på om man blir sambo med någon som har barn och man har gemensam egendom/gemensamma skulder. 

Och så en dos naivitet tror jag också angående sambons förmåga att huxflux ändra beteende. Det är ju inte en omöjlighet att han gör det, men jag hade inte delat bolån med någon som hanterar pengar som han verkar göra. 

• mammatill6
    Ceczev skrev 2023-02-02 12:51:52 följande:

Men har han sparat efter han separerade alltså? Trodde han inte hade sparade pengar.
    stor skillnad på att hyra o köpa. Hyr du riskerar du inte att behöva få stora kostnader när spis, frys eller liknande händer.  Du investerar och han får rätt till vinst när ni köper.  
  • Anonym (Avvakta)

Sambon borde ha sparat nu de månader ni bott hos hans mamma iaf, för det var väl aldrig tänkt att ni skulle bo kvar där så länge? Om ni måste flytta ut så skulle jag försöka hyra något i ett halvår för att försäkra mig om att sambon faktiskt har förmågan att spara pengar. 

Det är väldigt ekonomiskt omoget att som förälder inte spara pengar när det finns ekonomiska möjligheter till det. 

• Venenum

Skriv ett samboavtal där ni avtalar om att denna summan ska du återfå i händelse av bodelning. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
Svar på tråden Köpa bostadsrätt med sambon