• Anonym (Inflyttad)

    Södra delen av Stockholm. Lägre status?

    Kan ni stockholmare förklara den här grejen med södra vs norra delen av storstockholm?

  • Svar på tråden Södra delen av Stockholm. Lägre status?
  • Anonym (Söderbönan)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-02 15:10:16 följande:

    Allt söder om söder är sk*t numer. massa människor med "socioekonomiska problem" som det kallas.
    Ändå är söderort marginellt bättre än västerort iaf. 


    Helt fel. Du har uppenbarligen ingen koll på varken områden eller de som bebor dem. Sydvästra, Västra och nordvästra Stockholm skulle jag säga har de tyngsta orterna med störst problem, men det är väldigt spritt. Järvaområdet tex
    med sitt dåliga rykte  ligger ju insprängt mitt emellan de mest välbärgade delarna som Solna, Bergshama, Ulriksdal, och inte långt från Danderyd österut.

    Och ta fina Enskede söder om söder som delas av Nynäsvägen, där man ser  stor blandning av alla samhällsgrupper på den stora klasskalan med riktigt tunga områden runt både Dalen och Enskededalen. Också de helt insprängda i värsta villaidyllen bland rika kändisar och förmögna åldringar.Sköndal är ett annat område med mycket rika människor i arkitektritade villor med strandutsikt.
    Stockholm är väldigt varierat och det finns mer välbärgade än socioekonomiskt svaga problemområden även om dessa får mer uppmärksamhet pga våldet.
  • Tukt
    Nick Rivers skrev 2023-02-02 23:32:45 följande:
    Kanske. Det kan vara inbillning eller önsketänkande, men jag tycker nog att folk är lite artigare på Östermalm. 
    Så är det nog. Men samtidigt är artig och reserverad något som ligger rätt nära varandra också.
  • LFF
    Fröken Allvar skrev 2023-02-02 15:07:22 följande:
    Jag tycker att det är det. Om man vill hindra någon att flytta till södra sidan av stan för att det rubbar ens cirklar är man inte särskilt öppen. Och den bakelse jag bjöd på ovan är exakt varför jag bojkottar att sitta i samma soffa som folk vilka inte klarar av att jag åkt tunnelbana med samma byxor som hamnar nära dem. Och det gäller både människor här i förorten och människor där borta på Södermalm. 
    Nej, för många (inte alla) är det "värre" att byta sida av stan än att det kommer någon utomsocknes ifrån och flyttar in till Stockholm. Det är inte alls samma sida av myntet med andra ord. 

    Är man född och uppvuxen på ena sidan stan och flyttar till den andre (och gud förbjude föredrar den nya sidan) så är man en "förrädare" helt enkelt. Man dömer dessa "hårdare" än någon som inte är uppvuxen i stan som flyttar runt mellan norr och söder. 
  • Fröken Allvar
    LFF skrev 2023-02-03 08:51:13 följande:
    Nej, för många (inte alla) är det "värre" att byta sida av stan än att det kommer någon utomsocknes ifrån och flyttar in till Stockholm. Det är inte alls samma sida av myntet med andra ord. 

    Är man född och uppvuxen på ena sidan stan och flyttar till den andre (och gud förbjude föredrar den nya sidan) så är man en "förrädare" helt enkelt. Man dömer dessa "hårdare" än någon som inte är uppvuxen i stan som flyttar runt mellan norr och söder. 
    Tack för att du förklarade. Jag instämmer i att det finns en social skiktning där, så att vissa resonerar precis som du beskriver det. 

    Människor från vissa av de orter som tagits upp tidigare har "tillåtelse" att flytta på ett annat sätt. Ingen dömer dig för att du flyttar till södra sidan från Tensta och Rinkeby.

    Nästan hela min bekantskapskrets har bytt från ena sidan stan till den andra, inga problem. Den nya sidan har högre status. 

    Det vore därför intressant om du hade något mer exempel. 
  • me33

    Är inte begreppet norrort områdena Danderyd, Täby, Sollentuna och Åkersberga. Alltså klart vita områden(var så förr åtminstone) 

    Men jag skulle aldrig vilja bo i ett så homogent och tråkigt område som Täby, jag tror att det är bra att uppleva samhällets alla olika fack(utan bli sprängd i luften/skjuten) 
    Kanske svårt att lyckas med det men jag tror ändå det är bra att vara i kontakt med flera olika än av en o samma sorts.

  • Fröken Allvar
    me33 skrev 2023-02-03 09:17:59 följande:

    Är inte begreppet norrort områdena Danderyd, Täby, Sollentuna och Åkersberga. Alltså klart vita områden(var så förr åtminstone) 

    Men jag skulle aldrig vilja bo i ett så homogent och tråkigt område som Täby, jag tror att det är bra att uppleva samhällets alla olika fack(utan bli sprängd i luften/skjuten) 
    Kanske svårt att lyckas med det men jag tror ändå det är bra att vara i kontakt med flera olika än av en o samma sorts.


    Det verkar som om TS bekanta i norrort i så fall tycker att vita områden är bättre än etniskt blandade områden. Det är de inte direkt ensamma om. Det är vanligare nu att människor kommer undan när de säger att för människor är det naturligt att vi vill bo med dem som liknar oss, som om det vore den självklarhet det nog är. Det är därför det blev så konstigt när Magdalena Andersson dömde ut Somalitowns samtidigt som hon själv verkar bo rätt vitt och segregerat i Nacka. Inte för att våldet inte finns där. En fyraåring hittade en pistol i skogen runt Nacka häromdagen. Men bortsett från hur våldet slår olika mot olika orter så undrar jag över det här med "mixen", som en del uttrycker det, jag blir alltmer skeptisk till om de verkligen menar att de önskar sig en blandning. "Mixen" verkar betyda att så länge de flesta där jag bor liknar mig själv så tycker jag även att det är härligt med andra inslag, lite som om de är där just som inslag, och inte som människor i egen rätt. 
  • LFF
    me33 skrev 2023-02-03 09:17:59 följande:

    Är inte begreppet norrort områdena Danderyd, Täby, Sollentuna och Åkersberga. Alltså klart vita områden(var så förr åtminstone) 

    Men jag skulle aldrig vilja bo i ett så homogent och tråkigt område som Täby, jag tror att det är bra att uppleva samhällets alla olika fack(utan bli sprängd i luften/skjuten) 
    Kanske svårt att lyckas med det men jag tror ändå det är bra att vara i kontakt med flera olika än av en o samma sorts.


    Norrort, absolut. Men när man pratar om norra och södra Stockholm så går gränsen i Gamla Stan. Den delen av Stockholm som tillhör Uppland = Norra Stockholm. Den delen som tillhör Södermanland = Södra Stockholm. 

    Det är alltså två helt olika begrepp. 
  • PH76
    me33 skrev 2023-02-03 09:17:59 följande:

    Är inte begreppet norrort områdena Danderyd, Täby, Sollentuna och Åkersberga. Alltså klart vita områden(var så förr åtminstone) 

    Men jag skulle aldrig vilja bo i ett så homogent och tråkigt område som Täby, jag tror att det är bra att uppleva samhällets alla olika fack(utan bli sprängd i luften/skjuten) 
    Kanske svårt att lyckas med det men jag tror ändå det är bra att vara i kontakt med flera olika än av en o samma sorts.


    Det beror lite på hur du bedömer (homogent och tråkigt område). Vi är en mixad familj och bor i Täby och det finns många med utländska föräldrar i våra barns klasser. men visst sen så är det så att alla har en högskoleutbildning och bor i villa, det finns inga radhus eller lägenheter i vårt upptagningsområde.

    Men det är lugnt och skönt, snälla ungar i skolan, sen är vi noga att förklara för barnen när det behövs att alla har inte villa och pool, sommarhus i Sverige eller utomlands och att i vissa delar av Sverige så kan det vara osäkert både på dagar och nätter.

    Barnen blir större och kommer att söka sig utanför Täby själva tids nog.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Söderbönan) skrev 2023-02-03 01:40:05 följande:
    Helt fel. Du har uppenbarligen ingen koll på varken områden eller de som bebor dem. Sydvästra, Västra och nordvästra Stockholm skulle jag säga har de tyngsta orterna med störst problem, men det är väldigt spritt. Järvaområdet tex
    med sitt dåliga rykte  ligger ju insprängt mitt emellan de mest välbärgade delarna som Solna, Bergshama, Ulriksdal, och inte långt från Danderyd österut.

    Och ta fina Enskede söder om söder som delas av Nynäsvägen, där man ser  stor blandning av alla samhällsgrupper på den stora klasskalan med riktigt tunga områden runt både Dalen och Enskededalen. Också de helt insprängda i värsta villaidyllen bland rika kändisar och förmögna åldringar.Sköndal är ett annat område med mycket rika människor i arkitektritade villor med strandutsikt.
    Stockholm är väldigt varierat och det finns mer välbärgade än socioekonomiskt svaga problemområden även om dessa får mer uppmärksamhet pga våldet.
    Det var ju EXAKT DET JAG SKREV. Att söderort börjar fylla med massa socioekomiska problem (jordbro, skogås, trånkan, farsta stran, rågsved, fagersjö, mfl)  men är magniellt bättre (enskede, årsta, gullmars, etc) än västerort (vårby, skärholmen, rinkeby, akalla, hjulsta mfl.).

    Växte själv upp i en söderförort 90talet och såg hur skiten började dras ned i ett slukhål av misär. En gång trevliga radhuskvarter och höghus med skog och en 4h park är numer no-go zon med skottlossningar. Utav de jag gick ut 9an med så har 4 personer universitetsexamen (jag är en av dem) 7 stycken sitter i fängelse och 3 har dött. resterande är nedre under medelklass eller arbetslösa helt. Det var en tydlig nedförsbacke då och fortsätter nedåt nu.
  • Fröken Allvar
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-03 16:15:19 följande:
    Det var ju EXAKT DET JAG SKREV. Att söderort börjar fylla med massa socioekomiska problem (jordbro, skogås, trånkan, farsta stran, rågsved, fagersjö, mfl)  men är magniellt bättre (enskede, årsta, gullmars, etc) än västerort (vårby, skärholmen, rinkeby, akalla, hjulsta mfl.).

    Växte själv upp i en söderförort 90talet och såg hur skiten började dras ned i ett slukhål av misär. En gång trevliga radhuskvarter och höghus med skog och en 4h park är numer no-go zon med skottlossningar. Utav de jag gick ut 9an med så har 4 personer universitetsexamen (jag är en av dem) 7 stycken sitter i fängelse och 3 har dött. resterande är nedre under medelklass eller arbetslösa helt. Det var en tydlig nedförsbacke då och fortsätter nedåt nu.
    Din trovärdighet sjunker lite eftersom du räknar Skärholmen och Vårby till västerort. 
Svar på tråden Södra delen av Stockholm. Lägre status?