Inlägg från: Maymom |Visa alla inlägg
  • Maymom

    Bf november

    pinkv0dka skrev 2023-11-15 08:55:18 följande:
    Jag hoppas också det är möjligt att få bada under förlossningen. Förlossningsställningar känner jag mig öppen kring och att dom får guida mig till det som känns bäst. 

    Ja jag har fattat att det förhoppningsvis är så kort stund med ring of fire och då är man så nära på att få träffa sin bebis. Ska bli mäktigt att uppleva krystvärkarna. Jag vet ju knappt hur vanliga värkar känns eller nånting då jag inte upplevt det😅

    Ja det är nog bra att testa olika. Vet inte om jag vill testa pall men stå på knä i sängen känns värt att testa och sist gillade jag att ligga på sidan. Har skrivit i förlossningbrevet att de får komma med tips.

    Eventuellt vill jag ta emot honom själv, ångrar lite att jag inte gjorde det sist. Kände en gång på huvudet när det började komma ut, väldigt speciellt.😅😁

    Ja i efterhand tänker jag på det som en väldigt kort stund iallafall, tiden var svår att hålla koll på när krystvärkarna började, innan dess hade jag stenkoll.😅
    Hade räknat ut när han skulle komma utifrån att jag läst att man öppnar sig ca 1 cm/timme som förstföderska.😊


    mitt sf-mått hade inte hänt så mycket med heller denna veckan men blir nog en till kille över 4,5 kg här.🙈

  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-15 13:45:45 följande:

    Det känns skönt att ha fått ett datum och även att det ändå har hänt något där nere. Har ju haft på känn att det har varit förvärkar som inte kickar igång ordentligt. 


    Om det blir igångsättning så kommer det först att göras En läkarkontroll innan de bestämmer hur.


    Nu har jag jättemycket molvärk, hoppas så att det går över till ordentliga värkar!


     


    Hoppas!!
    Kör på alla tips du fått för att öka det nu.😊
  • Maymom

    Vaknat mitt i natten och fått nån låsning i höften eller om bebis klämmer på nån nerv så ena benet värker. 


    Så ligger vaken med telefonen😅
    Hittade ett tips om att ta microlax för att få igång värkarna. Tänkte dela med mig om nån vill testa.😊

  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-16 08:24:58 följande:

    Vaknade med molande värk i rygg och nedre mage samma känsla som jag haft förut med magknip och en känsla av att behöva gå på toa men inget händer.
    Är nog lite förstoppad så ska absolut testa microlax men behöver åka till Ica och handla så börjar nog med det, brukar alltid få känningar av att köra den där tunga kundvagnen.


    Känt nåt mer under dagen?

    Här är det bf idag, men verkar inte hända nåt.
    Har haft huvudvärk vilket tydligen är rätt vanligt innan det drar igång, så får se om nåt händer i helgen..
  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-18 09:15:19 följande:

    Vecka 40+0 BF idag
    Igår vid 22 släppte lite av min slempropp och hade såna ilningar/tryck neråt innan. Så det märktes att livmodertappen grejade med något😅 Haft lite mensvärk sen dess men rätt minimalt, hade släppt lite mer av slemproppen när jag vakna nu. Min är helt genomskinlig med några vita strimmor i, släpper inte så mycket i taget heller så lätt att missa.


    Vet ju att det inte behöver betyda att nånting sker nu men blir ändå glad över att kroppen gör nånting. Efter frukost blir det långpromenad och kanske en färdknäpp. Hur går det för  andra?


    Åh spännande!
    här händer inget😅
  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-19 08:36:08 följande:

    Det är jättekonstigt, har haft jätteont i nedre delen av magen och ryggen till och från hela natten. Har varit och kissat flera ggr och fått rosa slem på pappret varje gång. 


    Men sen händer det inget mera igen. Min kropp samarbetar inte och verkar inte fatta. Bara att stå ut två dagar till, kommer att vara gråtfärdig när jag kommer till förlossningen på tisdag morgon. 


    Låter ju som att det är på gång. Segt att det lugnar sig på dagen. Försök att vila upp dig inför ev igångsättning så du har ork till det. Men förhoppningsvis kommer det igång innan, låter ju som att det är nära att gå in i latensfas. 


    Här händer inget. Drömde att det var supernära trots att jag inte känner nåt, att huvudet typ gick att känna och att skulle det bara komma igång skulle han komma ut på första värken😅

  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-19 13:21:06 följande:

    Haft värkar sen midnatt, ungefär 1 värk var 8-10 minut, ihållande 1 min. Lyckades äntligen somna strax efter kl 10 och nu har värkarna klingat av. Har bara molande mensvärk igen. Slemproppen har släppt mer idag, brunt slem. 


    Tror ni det är något på g snart? Vet ju att denna fas kan vara ett tag för förstföderskor speciellt. 


    Ja det låter ju verkligen som att nåt är på gång. Hoppas det drar igång igen snart.

    Min slempropp gick vid min igångsättning, den var brun och slemmig, som en mördarsnigel😅
    Hittills har jag inte märkt att slemproppen lossat nåt, men har förstått att den ofta är mer ljus/genomskinlig.

    är förkyld och supertrött idag, så får gärna dröja nån dag till här.
    enligt sista mens skulle jag ha bf 21a så får se om det stämmer bättre än 16e enligt Kub, 23e hade ju blivit ett snyggt personnummer annars  😊
  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-19 16:16:10 följande:

    Ja det ser verkligen ut som en mördarsnigel som kommer ut i omgångar😅 Värkarna kom tillbaka men sen avtar dom lite igen allt ifrån 10-30 min emellan men gör ont som fan när dom kommer. Hoppas det blir tätare snart och mer regelbundet annars känns det som man blir rätt slutkörd snabbt. 


    Jag har också bf 21a nov enligt sista mens men blev 18e på RUL. 


    Hoppas du hinner bli frisk tills det drar igång!


    Ja hoppas de tätar till sig eller att du får en paus och kan sova inatt innan det drar igång. Men låter ju som att latensfasen är igång nu när de både gör ont och kommer några i timmen.😊
  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-19 16:40:44 följande:

    Jag är inställd på att det blir igångsättning, märkligt när det inte behövts med syskonen. Det är BF+10 idag och efter hur senaste månaden har varit så är jag slutkörd nu, det blir inget annat än vila. Blir lite orolig av att anstränga mig när blodtrycket legat så högt senaste veckan. 


    Jag hoppas att ni andra har mindre envisa bebisar och slipper den här långa väntan. 


    Brukar man inte säga att trean är lite lurig? Brukar inte alltid vara som tidigare förlossningar.

    nu vet du ju iallafall att bebis kommer på tis-tor nån gång. Väntan är snart över!
  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-19 20:42:48 följande:

    Varit inne på förlossningen då jag fick ännu intensivare värkar och 2-3 st på 10 min. Öppen 2 cm men fortfarande bakåtlutad tapp och inte helt utplånad. Ctg visar värkar men fortfarande oregelbundna ibland. Vi fick stanna om vi ville men valde att åka hem med sovdos och hoppas jag får lite sömn. Bm på förlossningen sa att det är svårt att veta hur lång tid det tar innan det kommer igång mer. 


    Hoppas du får lite sömn och att det drar igång imorgon. Spännande!!
  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-20 00:40:42 följande:
    Hann inte sova så mycket innan jag vakna av en olustig känsla och så sa det splash när jag ställde mig upp, där gick vattnet 
    Spännande, nu ser man fram emot din nästa uppdatering!! 👏🏻👏🏻
  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-20 06:49:05 följande:
    Hoppas att allt går bra 😊
    Hur går det för dig? Hänt nåt nytt idag eller blir det igångsättning imorgon?
  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-20 18:34:57 följande:
    Trycker som bara den mellan benen idag, känns som att han ska trycka sig ut, fortsätter molvärk Rygg ochh slemmiga flytningar. Har tillkommit fruktansvärda ilningar i ljumskarna också 😝 
    Om inget händer inatt så blir det igångsättning imorgon bitti, försöker ladda upp mig för det. 
    Blir det så kommer det gå jättebra, känns ju som att du kommit långt och är nära nu att det drar igång ändå, så en liten extra knuff är nog allt som behövs!
  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-21 10:55:21 följande:

    Häftigt, hoppas att det går bra! Uppdatera senare hur det går. 
     


    Får berömma min lilla kille att han tog hinnorna själv efter att jag skrev att det vore ett drömscenario om deltar dem. 


    Jag hann bara vända hemma och fick åka tillbaka med intensiva värkar. Vid 5-tiden föddes en stor krabat på 4385gr och 54,5cm, så han har haft det bra där inne i magen.


    Åh grattis!!
    En lång liten kille.😊
    Vad snabbt det gick när han väl bestämde sig, skönt.

  • Maymom
    barnlängtan2021 skrev 2023-11-21 10:37:04 följande:

    Kl 4 imorse föddes vår tjej, väldigt snabb förlossning! Och allt har gått bra. Hur går det för er andra? 


    Ja låter som att det gick väldigt snabbt! 


    Hann ni in till förlossningen?
    Grattis!!

    Här händer ingenting 😅
    men hoppas förkylningen ska ge vika innan det drar igång. Har fått tid för igångsättning nästa vecka så vi får se om det går så långt...

  • Maymom
    barnlängtan2021 skrev 2023-11-21 11:41:01 följande:

    Anonym (Emma) skrev 2023-11-21 10:56:22 följande:
    Såg inte att du hade skrivit, stort grattis. Är din tjej en timme äldre än min lilla kille 👦 

    Tack och grattis själv 😊 Vår tjej vägdes in till 3850 g och 51 cm. 


    Haha det var gränsfall, var på förlossningen i 10 minuter 


    Haha, svettigt! Men skönt att få göra så mycket av jobbet hemma kan jag tänka mig.
  • Maymom
    Mimoosalut skrev 2023-11-21 12:53:59 följande:

    Även här har det kommit en liten plutt. Dock inte med någon drömförlossning..
    14 dagar över tiden men fick värkar när vi åkte till igångsättning. Blev därför direkt till förlossning där vi spenderat 30 timmar innan bebis kom.
    Lycka till för er andra och hoppas att det går snabbt och smidigt för er.


    Grattis!! Bra kämpat, vilket maratonlopp!
    många som verkar komma igång precis innan igångsättningen. 
  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-22 15:59:23 följande:

    Bebis kom igår 5:40 efter en först lång utdragen latensfas efter att vattnet gick. Hemska värkar och öppnade mig inget. Fick heller inte åka hem pga av att vattnet hade gått. Till slut öppen 4 cm och får komma ner till förlossningen för att få smärtlindring och får då frossa efter ett tag och värkstimulerande dropp sätts. 39 graders feber och stressad bebis så blir prat om snitt och sedan sugklocka. Hinner inte med värkarna när dom pressar med värkstimulerande men till slut kommer han. Kvar på bb fortfarande pga av den här misstänka infektion jag fått under förlossningen troligtvis pga av för lång tid mellan vattenavgång och förlossning. Vi hoppas få åka hem imorgon om jag slipper antibiotika iv. Absolut inte den förlossningen jag hade tänkt mig från att det starta natten mellan lördag-söndag men bebis mår bra och jag blir omhändertagen. 


    3752 g och 53 cm lång 3 dagar efter bf
    Nu får vi njuta av våra bebisar 


    Åh bra kämpat!! Kämpigt att genomgå förlossning med så hög feber. Starkt av dig att klara det!!
    vad bra att ni är kvar och att de har extra koll på dig.
    Njut av lillkillen nu!!
  • Maymom

    Nu har även jag äntligen fått ut min lille bamsing.
    Blev igångsättning i v41+5. var bara en cm öppen vid första kontrollen. Fick tabletter varannan timme. Sen tog man hål på hinnorna och sen gick allt i en väldig fart. 3 timmar från första värken till att han låg på mitt bröst. Fick krystvärkar när jag bara var 4 cm öppen och lite panik att allt skulle spricka, men verkar bara ha blivit några små ytliga bristningar. Mycket varma handdukar mot mellangården och urinröret var skönt under tiden.

     Fantastiska barnmorskor! En som blev så glad att hon  fick ta hål på hinnorna och att det hände nåt, lugn dag för dem i övrigt. Och sen nästa som klev på strax efter värkarna börjat och som var lugnet själv. 
    Mycket mer intensivt än första igångsättningen eftersom det gick så fort, fördelen var ju att jag slapp ha värkar hela natten.
    Matchvikt: 4,9 kg....😅

  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-30 22:49:57 följande:

    Stort grattis! 


    Var ju till och med tyngre än min stora kille, de har haft det gott i magen 🙂 


    Tack!😊

    Ja verkligen, trivts bra där inne.😅
Svar på tråden Bf november