Savannah skrev 2023-02-28 12:21:26 följande:
Det är inte min erfarenhet efter ha gjort andra långkok på Fransyska

Min erfarenhet är väl liknande, men högreven kan helt falla i biter.
Medans fransyskan blir lite fastare, men den som är enveten kan även koka isär den.
(Du kanske redan vet, men kvalitén på köttet och dess ålder påverkar koktid rätt mycket, där man tror 1.5h räcka för det räckte förra gången, så alltid testa trycka på bitar och kanske ett smakprov och avgöra om det är mört nog.)
Sen nästa gång kör högrev för denna rätten, det är ju inget fel på fransyska, det är ett gott kött det med.
Men den mustigheten en sådan här gryta ska ha, uppnås bättre med högrev och dess fett.
Enda av dina funderingar på att testa som jag har lite tveksamheter till, det är palsternackan, men det är mest för jag använder inte den så ofta, och du gillar den mycket, så kanske den funkar för dig.
Purjo älskar vin, så den går om du är sugen, men tror den ska i mycket sent, så den har en viss krispighet kvar.
Sen när man tittar på mat från andra länder, så brukar jag söka runt en del och försöka hitta grundrecept.
För det jag har märkt med Svenska recept, det är att dom tagit sig friheter för ofta och gjort om rätten till något annat.
Samma gör jag med alla specifika rätter, som tex carnitas, som jag gör som mexikan brukar göra, enda att jag inte har en sådan koppar gryta, men lägga 10000 på en sådan blir det bara inte :p
Lite som matklubben där jag sökte Gumbo, och sen såg jag alla recepten var precis värdelösa att representera Gumbo, då var det tom helt sorgliga "gumbo"-recept.(Rätterna i sig såg en del goda ut, men nån gumbo var det inte.
Så skrev ihop ett eget och som vilar nästan helt på en Gumbo guro i USA och Emerill Legasse.
Har inte tittat idag om det kommit mer recept som är som det ska vara, men vart uppskattat receptet märkte jag, och en del sade dom var sålda och gjrode om det många ggr.