• Anonym (Anonymledsen)

Nipt visa pojke

fick igår resultatet på nipt och det visa att det är en pojke där inne och vi båda vart så besvikna vet det är dumt men kan ju inte ändra hur vi känner, sambon har alltid velat ha en tjej sedan han va liten och hållt fast vid just ett namn han älskar, och jag har alltid sätt mig själv som en flickmamma töntigt kanske men vi mår verkligen dåligt över detta och skulle så vilja höra om det är andra som också känt såhär ? förstår Ju såklart man vänjer sig vid det och att det just nu bara känns fel men hade behövt höra andra som upplevt detta och som kan säga hur långtid det tog tills ni inte kände så mer, känner oss som hemska människor och förstår om folk också tycker det :(

• Svar på tråden Nipt visa pojke
  • Anonym (fialotta)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-10 22:17:41 följande:

Jag ledsnar också ur snart på alla dessa trådar om besvikna blivande föräldrar som får en son och inte en dotter. 

Stackars pojkar, vad i allsin  dar är grejen? Har en son själv som är världens finaste underbaraste roliga lilla människa. Älskar honom något enormt.

Vad är grejen med att döttrar verkar vara mer önskade? 

Jag håller med, verkligen. Jag spyr på alla skittrådar med blivande föräldrar som lipar över sin besvikelse för att de ska få en pojke.

Sen inser jag att jag var likadan, fast tvärtom. Jag ville ovillkorligen ha pojkar. Dock finns en anledning till detta, en diagnos som bara kan ärvas av flickor.
    Även om jag nog helst velat ha pojkar oavsett.

• Anonym (Nej)
    Anonym (fialotta) skrev 2023-03-11 14:13:35 följande:
    Jag håller med, verkligen. Jag spyr på alla skittrådar med blivande föräldrar som lipar över sin besvikelse för att de ska få en pojke.

Sen inser jag att jag var likadan, fast tvärtom. Jag ville ovillkorligen ha pojkar. Dock finns en anledning till detta, en diagnos som bara kan ärvas av flickor.
    Även om jag nog helst velat ha pojkar oavsett.

Jag blir iaf upprörd. Och sen klagas det på att pojkar ska vara så hårda och inte visar känslor. Nä, men tacka sjutton om de föds till familjer som innan de ens existerar redan är säkra på att de kommer vara sämre att visa känslor, att de inte kommer ha kontakt längre fram, etc. 

• Anonym (H)

Kan inte rå för att jag provoceras av denna typ av "problematik". Tänker på alla som inte kan få barn, barn som blir sjuka, missfall, barn som dör....... Hoppas ni besinnar er snart och jag hoppas inte det dåliga samvetet tär när er prins anländer

• Anonym (Gravid)

Man VILL INTE känna så

precis som en kvinna som kan få anknytningsproblem mot sin vilja så har vissa dessa känslor mot sin vilja.
    man vill såklart vilja ha båda könen och sen när man är gravid så väcks en känsla i en att man vill ha ett visst kön. jag vet inte varför det är så men det kanske har med hormoner att göra?

en mamma som avskyr sitt barn när de är fött och önskar att det inte fötts mm pga förlossningsdepression är accepterat men att man kanske har dessa känslor ang kön MOT SIN VILJA är så otroligt hemskt. man kan inte hjälpa att man känner så och Man vill inte känna så. om man kunnat ändra känslorna så hade man ju gjort det. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-03-11 19:08:38 följande:

Man VILL INTE känna så

precis som en kvinna som kan få anknytningsproblem mot sin vilja så har vissa dessa känslor mot sin vilja.
    man vill såklart vilja ha båda könen och sen när man är gravid så väcks en känsla i en att man vill ha ett visst kön. jag vet inte varför det är så men det kanske har med hormoner att göra?

en mamma som avskyr sitt barn när de är fött och önskar att det inte fötts mm pga förlossningsdepression är accepterat men att man kanske har dessa känslor ang kön MOT SIN VILJA är så otroligt hemskt. man kan inte hjälpa att man känner så och Man vill inte känna så. om man kunnat ändra känslorna så hade man ju gjort det. 

Fast det är inte så det brukar låta på FL. Det är oftare ?jag har alltid velat ha x?. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-11 20:51:59 följande:
    Fast det är inte så det brukar låta på FL. Det är oftare ?jag har alltid velat ha x?. 

Det är möjligt. Jag är ny här.
    jag har två bonusbarn som jag älskar högt som är pojkar. Jag trodde aldrig att denna känsla skulle infinna sig i mig, att jag inte vill h en son. Känns helt sjukt!
    jag har ju googlat för att försöka hitta andra som känt så men som sen ändrat sig, eller för att hitta orsaker på varför jag känner såhär, är det vanligt?
    jag tror många som skriver om sin känslor kring det här tycker att det är sjukt jobbigt att känna så och de försöker att hitta tröst och hopp genom att hitta andra som känner eller känt så, och där de sen ändå blivit bra!
    kanske även tips på hur andra har handskat med känslorna och hur de har lyckats vända dem! 

Men det är så tabu att känna så. Man får inte söka hjälp utan att bli påhoppad att man inte borde skaffa barn och man är hemsk .

ingen skriver väl här för att SKRYTA om att de känner så? rimligtvis skriver man för att man vill höra andras erfarenheter och därmed känna ?det kommer ordna sig?

det är sjukt tungt och ensamt att gå med dessa tankar och känslor som man inte vill ha.
    självklart vill man vara glad åt sin graviditet och glädjas att där är ett barn!! Inte känna ångest över kön. 

det är en sjuk känsla som lägger sig som en våt handduk över hela graviditeten.

sluta skamma mammor för dessa känslor som de inte kan rå för 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-03-11 22:25:18 följande:

Det är möjligt. Jag är ny här.
    jag har två bonusbarn som jag älskar högt som är pojkar. Jag trodde aldrig att denna känsla skulle infinna sig i mig, att jag inte vill h en son. Känns helt sjukt!
    jag har ju googlat för att försöka hitta andra som känt så men som sen ändrat sig, eller för att hitta orsaker på varför jag känner såhär, är det vanligt?
    jag tror många som skriver om sin känslor kring det här tycker att det är sjukt jobbigt att känna så och de försöker att hitta tröst och hopp genom att hitta andra som känner eller känt så, och där de sen ändå blivit bra!
    kanske även tips på hur andra har handskat med känslorna och hur de har lyckats vända dem! 

Men det är så tabu att känna så. Man får inte söka hjälp utan att bli påhoppad att man inte borde skaffa barn och man är hemsk .

ingen skriver väl här för att SKRYTA om att de känner så? rimligtvis skriver man för att man vill höra andras erfarenheter och därmed känna ?det kommer ordna sig?

det är sjukt tungt och ensamt att gå med dessa tankar och känslor som man inte vill ha.
    självklart vill man vara glad åt sin graviditet och glädjas att där är ett barn!! Inte känna ångest över kön. 

det är en sjuk känsla som lägger sig som en våt handduk över hela graviditeten.

sluta skamma mammor för dessa känslor som de inte kan rå för 

Du skriver utifrån ditt  eget perspektiv, men många inlägg här är just av typen att man verkligen inte vill ha en pojke för de är så dåliga som vuxna, man får ingen kontakt med banrbarn ovh allt vad det brukar finnss för fördomar. Och det vänder jag mig mot.

Att skaffa barn, då är det ju typ 50/50 att få en kille, och har man såna fördomsr och känslor får man kanske jobba med dem innan man blir gravid med.

Stackars dessa små oskyldiga söner annars.
  • Anonym (Eli)

Detta är en sak som är så tabu. Ändå skapas det åtskilliga trådar o vi är så många som känner längtan efter dotter. Låt oss göra det. Låt oss se sanningen. Att det finns många exempel på pojkar som har en jättegod relation till sin mamma men kolla er omkring. I er egna vänskapskrets, på idrotten o förskola . Alla är olika individer o idag har vi förmånen att behandla alla könsneutralt. Ändå ser jag så många exempel på det vi skriver om. Flickor som får välja vad de vill att leka med leker ändå oftast med dockor, pärlar mm o de är oftast lite lugnare. Men långt ifrån alla men i det stora hela. Jag har jobbat på förskola 20 år nu. En förskola där alla ha samma förutsättningar o alla behandlas exakt lika. Ni får bli hur arga ni vill.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Eli) skrev 2023-03-12 01:14:34 följande:

Detta är en sak som är så tabu. Ändå skapas det åtskilliga trådar o vi är så många som känner längtan efter dotter. Låt oss göra det. Låt oss se sanningen. Att det finns många exempel på pojkar som har en jättegod relation till sin mamma men kolla er omkring. I er egna vänskapskrets, på idrotten o förskola . Alla är olika individer o idag har vi förmånen att behandla alla könsneutralt. Ändå ser jag så många exempel på det vi skriver om. Flickor som får välja vad de vill att leka med leker ändå oftast med dockor, pärlar mm o de är oftast lite lugnare. Men långt ifrån alla men i det stora hela. Jag har jobbat på förskola 20 år nu. En förskola där alla ha samma förutsättningar o alla behandlas exakt lika. Ni får bli hur arga ni vill.

Återigen, det spelar ingen roll. Kan man inte hantera att oddsen är 50% att få en son ska man jobba med det innan man skaffar barn.
    Annars är det fasen synd om den son man får som växer upp med nån som hellre velat ha en dotter.

Egoism.
  • Anonym (@)

Fast i TS fall handlade det om att de hade ett tjejnamn som de ville använda och nu går ju inte det så nu mår de dåligt... Känns det moget och som om de förstår vad ett barn är då? 

Nä, med den attityden är det nog bäst att skaffa en docka att leka med ett par år till och sen skaffa barn. 

• Anonym (@)

Också: här får man ju ställa sig frågan vad som kom först, hönan eller ägget. Kan man förvänta sig att en oönskad son utvecklar en nära relation till sina föräldrar? Nä. Som förälder lägger man själv grunden för sin framtida relation med sina barn, om man konstant markerar att man är missnöjd och inte förväntar sig någon bra relation blir det inte någon sådan heller. 
  • Anonym (Suck....)

Oftast önskar sig folk flickor av dessa anledningar:
    - vill bli mormor
    - vill ha mamma-dotter relation 
    - vill klä min dotter i klänningar och tofsar.
    - har alltid sett mig som en flickmamma
    - döttrar har bättre relation med sina familjer 

Detta är helt fel fokus. Fokusera på att möta ditt barns känslomässiga behov istället för vad DU vill få ut av din dotter. För mig låter det sjukt egoistiskt.

Sen alla dessa fördomar om att pojkar är helt tvärtom och därför vill man inte ha dem, återigen handlar det om dina egna behov, fokusera på barnets behov istället.

Shit, inte så konstigt att nästan alla människor lever med någon sorts barndomstrauman när föräldrar endast tänker på sina behov och vad de vill få ut av sina barn.

• Anonym (Nej)
    Anonym (@) skrev 2023-03-12 05:09:55 följande:
    Också: här får man ju ställa sig frågan vad som kom först, hönan eller ägget. Kan man förvänta sig att en oönskad son utvecklar en nära relation till sina föräldrar? Nä. Som förälder lägger man själv grunden för sin framtida relation med sina barn, om man konstant markerar att man är missnöjd och inte förväntar sig någon bra relation blir det inte någon sådan heller. 
    Exakt det här. Även undermedvetet kan man ju signalera det, särskilt om man också får en flicka och då favoriserar.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Suck....) skrev 2023-03-12 09:08:11 följande:

- vill bli mormor

Detta är helt fel fokus. Fokusera på att möta ditt barns känslomässiga behov istället för vad DU vill få ut av din dotter. För mig låter det sjukt egoistiskt.

Sen alla dessa fördomar om att pojkar är helt tvärtom och därför vill man inte ha dem, återigen handlar det om dina egna behov, fokusera på barnets behov istället.

Shit, inte så konstigt att nästan alla människor lever med någon sorts barndomstrauman när föräldrar endast tänker på sina behov och vad de vill få ut av sina barn.

Jag har aldrig heller fattat varför man hellre vill bli mormor än farmor. Jag hade exakt lika god relation med båda. Det beror ju snarare hur långt bort man bor.
  • Anonym (jo men alltså)
    Anonym (Suck....) skrev 2023-03-12 09:08:11 följande:

- vill bli mormor

Inte en människa får barn för barnets skull väl. Man får barn för sin egen skull. Sen anpassar man sig när de kommer.
  • Anonym (Suck....)
    Anonym (jo men alltså) skrev 2023-03-12 20:21:29 följande:
    Inte en människa får barn för barnets skull väl. Man får barn för sin egen skull. Sen anpassar man sig när de kommer.
    Att skaffa barn för att man vill bilda familj är inte samma som att vilja ha en dotter för att klä henne i klänningar. Ja, man skaffar barn för att man själv vill det men det betyder inte att när du väl har ditt barn så ska du tänka "vad kan jag få ut av mitt barn" utan snarare "hur kan jag möta mitt barns känslomässiga behov och vara en bra förälder" 

Så där finns en stor skillnad.
Svar på tråden Nipt visa pojke