• Challenger

    När man inte har råd att åka på semester

    Läste denna artikel i Expressen.

    www.expressen.se/amelia/premium/jag-ar-sa-ledsen-for-att--mina-barn-inte-far-resa/
    Vi har väl alla olika förutsättningar och kanske framförallt har vi olika värderingar.

    Kan ändå tycka synd om barn vars föräldrar aldrig har råd att åka på semester, eller kanske göra så mycket aktiviteter i överhuvudtaget. 

    Vi har inte heller rest på sportlovet. Dottern i nedre tonåren känner det som jobbigt när andra barn lägger upp bilder på sociala media osv från resor till alperna, fjällen, men även varmare resmål. 

    Jobbigt när barnen kommer tillbaks till skolan efter lov och andra barn frågar vad barnet gjort på "semestern". Det förutsätts på något vis att man tar semester när det är lov. 

    På frågan som kommer känns det jobbigt för barnet att svara "ingenting". Jag förstår det. 

    Läste lite kommentarer på facebook om denna artikel i Expressen och den är fylld av nedlåtande kommentarer gentemot mamman av typen; "Var glad att du har mat på bordet". "När jag var barn åkte vi aldrig på semester" . 

    "Folk är så bortskämda" "Livet är inte rättvist". "hon borde sparat mer när räntan var låg". Visst, det är ju fritt att tycka så, men det hjälper ju inte henne och framallt hjälper det inte hennes barn.

    Hur ska det hanteras? Vad säger man till sitt barn?

  • Svar på tråden När man inte har råd att åka på semester
  • Challenger
    Anonym (Älskar resor) skrev 2023-03-06 15:39:08 följande:
    Vi har bott i stuga i Björnrike och sen gått vandringsleder däromkring, Storhogna, Vemdalen, besöka vattenfall osv. Superfint Och väldigt avkopplande att bo i stuga. 

    men sen har vi bott på hotell i Åre, tog kabinbanan upp och sen gick vi upp till toppen. Fantastiska vyer. och hotell, bad, restaurang osv ger ju en annan typ av semester. 
    Jag tycker det låter jättehärligt, men frågan är om barn i nedre tonåren känner likadant. Kanske finns det de som skulle uppskatta det, men väldigt många gör det nog inte. 
  • Fröken Allvar
    Challenger skrev 2023-03-06 15:16:42 följande:
    Ja, någonting borde man förstås kunna hitta på. Mycket av det du föreslår tror jag dock bara uppskattas av lite yngre barn. För en 12-15 åring är det kanske inte jätteroligt att hänga på ett lekland, eller leka på en experimentverkstad?

    Tror det finns en förväntansbild hos många att det måste hända saker på loven. Att bara ligga i sängen och slappa, se en film osv, ses som lite fattigt och att man saknar ambitioner. 
    Vänta bara tills en kritisk massa av befolkningen inte längre har råd. Då börjar de snart lyfta fram fördelarna med att "sakna ambitioner" . Men då kanske din tjej är stor? Var öppen med henne och resonera kring vad som är möjligt att göra med nuvarande budget?
  • Citronella
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-06 14:51:42 följande:
    Tror inte många 14-åringar t ex vill gå på ett lokalt museum istället för att åka skidor. Det är bara så det är. Sedan kan man förklara att man inte har råd, men att tro att de vill åka bussen till ett museum är helt enkelt inte sant för de allra flesta.

    Nu pratade jag om mindre barn inte om tonåringar. Som jag sa är det underförstått att man anpassar aktivitet efter ålder. De flesta 14- åringar är hellre med kompisar än hänger med föräldrarna. 


    Du har redan på förhand bestämt dig för att det kommer bli pisstråkigt och att det är pest och pina att inte kunna åka på semester det kommer smitta av sig på barnen. Sannolikheten är stor att de tar efter din sinnesstämning. 

  • Challenger
    Fröken Allvar skrev 2023-03-06 15:53:40 följande:
    Vänta bara tills en kritisk massa av befolkningen inte längre har råd. Då börjar de snart lyfta fram fördelarna med att "sakna ambitioner" . Men då kanske din tjej är stor? Var öppen med henne och resonera kring vad som är möjligt att göra med nuvarande budget?
    Ja, ungefär som att folk kan demonstrera i Friday for Future. Protestera mot klimatförändringarna (som om det hjälper), för att nästa helg sätta sig på ett flyg till Thailand tor... , bara en sådan resa kostar lika mycket Co2 som ett helt års bilkörning för en normalbilist som kör 1500 mil per år. 
  • Anonym (Delad glädje)

    I min familj är vi ekonomiska dessutom har vi tur som har jobb och billigt boende.
    så när vi åker till fjällen kan våra ungdomar ta med en kompis.
    Kostnaden för en extra unge är liftkort och ev skidor, detta upplever jag att flera föräldrar lättat betalat för alla andra älskar inte att resa.
    Allt handlar inte om pengar utan om vad man prioriterar.

  • Challenger
    Anonym (Delad glädje) skrev 2023-03-06 16:42:14 följande:

    I min familj är vi ekonomiska dessutom har vi tur som har jobb och billigt boende.
    så när vi åker till fjällen kan våra ungdomar ta med en kompis.
    Kostnaden för en extra unge är liftkort och ev skidor, detta upplever jag att flera föräldrar lättat betalat för alla andra älskar inte att resa.
    Allt handlar inte om pengar utan om vad man prioriterar.


    Fas det där är ju lätt att säga om man har pengar. Har man inte ett välbetalt jobb och/eller sitter med ett dyrt boende som man kanske inte har råd med pga dåligt avlönat jobb blir det ju lite värre. 
  • Anonym (Delad glädje)
    Challenger skrev 2023-03-06 16:48:46 följande:
    Fas det där är ju lätt att säga om man har pengar. Har man inte ett välbetalt jobb och/eller sitter med ett dyrt boende som man kanske inte har råd med pga dåligt avlönat jobb blir det ju lite värre. 
    Okej, men jag menade mer att om jag tar med 2 ungdomar/år till fjällen så slipper deras familjer allt besvär med en resa som tex syskon som inte vill/kan följa med, djur som behöver tas om hand, mycket att göra på jobbet den veckan.
    Just den ekonomiska biten är ofta en fråga om prioriteringar.
    Mina barn har jobbat extra från typ 14år inte för att vi inte har tillräckligt med pengar utan för att de ska kunna lära sig värdet av pengar och jobb.
  • Anonym (Lina)
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-06 15:38:27 följande:
    Det är väl mer så att de saker som äldre barn helst vill göra kostar lite mer pengar. Öva på instrument kan de göra vilken dag som helst. Åka till närliggande stad, åka på läger mm kostar ju pengar - likt en skidresa. 

    Jag menade inte att alla endast vill åka skidor. Men ofta skriver folk exempel på aktiviteter som passar yngre barn och dessa aktiviteter är inte lika populära när barnet börjar närma sig tonåren. Och det är väl då denna ständiga jämförelse med andra kompisar börjar på riktigt. Det gäller ju inte bara semestrar, utan kläder, boende mm. Det blir en press på föräldrarna och frågan i tråden är väl hur man tar upp det med barnen på ett bra sätt och får dem att förstå hur läget är just nu. 

    Det har gått väldigt fort utför den senaste tiden när det gäller ekonomin och våra barn får ta smällen precis som alla andra. 
    Allt blir inte dyrare för att man blir äldre. Och nu var ju ämnet just att åka på skidsemester på sportlovet, inte att inte ha råd göra någonting öht med sina barn. Har man noll kronor till aktiviteter för sina barn är det synd om dem ja. Men att inte ha råd att åka på skidsemester, som är SVINDYRT för en barnfamilj om alla ska ha utrustning och liftkort, då är det inte synd om dem eftersom det finns så oerhört mycket annat man kan göra som är så väldigt mycket billigare. Vet inte om vi diskuterar olika saker men det är detta som jag diskuterar iaf. Och mina exempel är återigen bara exempel så ingen behöver diskutera dem vidare. Det finns väldigt mycket man kan göra utifrån BARNETS intresse. Och så får man ha lite proportioner. Att inte ha råd med skidsemester innebär inte automatiskt att man lever i fattigdom 
  • Fröken Allvar
    Challenger skrev 2023-03-06 16:00:37 följande:
    Ja, ungefär som att folk kan demonstrera i Friday for Future. Protestera mot klimatförändringarna (som om det hjälper), för att nästa helg sätta sig på ett flyg till Thailand tor... , bara en sådan resa kostar lika mycket Co2 som ett helt års bilkörning för en normalbilist som kör 1500 mil per år. 
    Jag tror inte att folk gör riktigt så, men det jag menade är att tongivande grupper som måste dra ner på något i sin ingrupp stärker varandra i de nya förutsättningarna. Så om man inte har råd att göra aktiviteter kallar man sitt liv enkelt och avskalat, för att ta ett exempel. 

    Hur har det gått med dottern? Något nytt? 
  • Challenger
    Fröken Allvar skrev 2023-03-06 17:47:45 följande:
    Jag tror inte att folk gör riktigt så, men det jag menade är att tongivande grupper som måste dra ner på något i sin ingrupp stärker varandra i de nya förutsättningarna. Så om man inte har råd att göra aktiviteter kallar man sitt liv enkelt och avskalat, för att ta ett exempel. 

    Hur har det gått med dottern? Något nytt? 
    Lite som Räven och Rönnbären? Ja, så kan jag faktiskt tänka mig att en del reagerar och agerar.

    Vad tänkte du på rörande min dotter? 
  • Anonym (V)

    Vet flera barnfamiljer som lånar pengar för att kunna resa och visa upp på Facebook och instagram att dom minsann har råd att resa och verkar ha det sååå härligt, sedan åker dom hem till sin lägenhet eller pyttelilla hus med ett dyrt lån...
    Inte så härligt va.

  • Fröken Allvar
    Challenger skrev 2023-03-06 19:07:33 följande:
    Lite som Räven och Rönnbären? Ja, så kan jag faktiskt tänka mig att en del reagerar och agerar.

    Vad tänkte du på rörande min dotter? 
    Har jag missuppfattat att du vill ha råd om hur du ska tala om ekonomins begränsningar med henne i denna tråd?
    Jag uppfattade det så, därav min undran. 
  • Anonym (Abc)

    Vi reser mycket och har relativt höga löner. Just i år var vi till alperna på sportlovet, men förra året åkte vi till mormor och bodde 3 stycken i ett sovrum i hennes lägenhet (och ungefär det gör vi varannat år).

    Ena barnet idrottar med barn där familjerna generellt har högre inkomster än oss (baserat på att de bor betydligt dyrare, vet att många föräldrar är ganska högt uppsatta chefer också). Där har ca 2/3 av barnen varit hemma och varit med på träning på sportlovet. Så jag tror faktiskt att det är rätt vanligt att man inte åker på något särskilt alla sportlov även om man har pengar 

  • Anonym (olika barn)

    Men böla!

    Vi hade inte råd att resa när jag var liten, och vet ni det motiverade mig att skaffa en kanonutbildning, ett välbetalt jobb och sen reste vi med vårt barn när han var mindre.

    Nu är han 18, helt mätt på det och vill inte ens följa med på resor som jag hade huggit av min högra hand för som barn. Han sitter hellre hemma vid datorn eller med sina kompisar. (Och ja vi har även rest med vänner med barn och erbjudit att han kan ta med en kompis också så det är inte ens det heller, han bara trivs hemma säger han)

    Man kan aldrig veta vilken sorts barn man får och det enda som är säkert är att generationen efter din egen inte kommer att värdera saker likadant.

  • Mrs Moneybags
    Citronella skrev 2023-03-06 15:55:18 följande:

    Nu pratade jag om mindre barn inte om tonåringar. Som jag sa är det underförstått att man anpassar aktivitet efter ålder. De flesta 14- åringar är hellre med kompisar än hänger med föräldrarna. 


    Du har redan på förhand bestämt dig för att det kommer bli pisstråkigt och att det är pest och pina att inte kunna åka på semester det kommer smitta av sig på barnen. Sannolikheten är stor att de tar efter din sinnesstämning. 


    Jaha, jag tänkte att tråden handlade om äldre barn/tonåringar. 
    Små barn behöver man ju knappast diskutera ekonomi med. De är ofta lika nöjda med enklare aktiviteter. 

    Jag personligen har noll intresse av skidresor eftersom jag inte åker skidor.  
  • Xenia

    Men ofta finns det ju en backe i närheten man kan åka utför. Man kan åka buss dit över dagen. Finns ju t o m i Småland.

    Sen finns det ju badhus med äventyrsbad. Och man kan få pröva på någon ny sport, t ex kampsport. Om man är mer intresserad av fysisk aktivitet.


    Mrs Moneybags skrev 2023-03-06 14:51:42 följande:
    Tror inte många 14-åringar t ex vill gå på ett lokalt museum istället för att åka skidor. Det är bara så det är. Sedan kan man förklara att man inte har råd, men att tro att de vill åka bussen till ett museum är helt enkelt inte sant för de allra flesta.
  • Anonym (Lobe)

    Jag tänker att man säger till barnen att livs-förhållandena ser olika ut. Ingen idé att försköna det. Kanske bor man dyrare än sina barns vänners familjer? Vi bor i hyreslägenhet med 8000 i hyra, och reser friskt. Jag har vänner som bor i radhus och sliter sitt hår just nu för att de har lån, amorteringar och räknar på över 30 lax. Så... Ja... De har ju sin gräsmatta liksom, och vi kan åka till valfritt resmål =) 

    Hade det varit åt andra hållet (för vi har budat på radhus), så hade det varit så jag lagt upp det. Samt att olika yrken tjänar olika mycket, och då har man råd med olika saker. 

  • Citronella
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-07 10:10:01 följande:
    Jaha, jag tänkte att tråden handlade om äldre barn/tonåringar. 
    Små barn behöver man ju knappast diskutera ekonomi med. De är ofta lika nöjda med enklare aktiviteter. 

    Jag personligen har noll intresse av skidresor eftersom jag inte åker skidor.  
    Varför gråter du här då? 
Svar på tråden När man inte har råd att åka på semester