Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

    Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?

    Ja, du har kallat mig för Lodis ett par gånger. 

  • Fröken Allvar
    Anonym (Signatur) skrev 2023-03-09 12:21:44 följande:
    Ojdå, då ber jag om ursäkt. Jag tycker själv att uttrycket är lite kul, men en del tar sånt på allvar.
    Det gör inget. Jag visste för lite om dig då, och svarade dig på ett sätt som inte fungerar. 
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-03-09 13:07:05 följande:

    Några tankar och reflexioner kring "pajkastningen" utifrån egen erfarenhet här på FL. 
    Eftersom jag både i mitt yrke och privat har erfarenhet av relationer har jag läst och kommenterat några av trådarna RELATIONER & OTROHET och slås av hur man demoniserar okända människor, utan att känna till något om bakgrunden slänger man ur sig moralfloskler kallar kvinnor horor och män svin. 

    Jag skulle inte säga något om det var en uppriven trådstartare som ville få ut sin frustration men det är svaren som upprör mig. 

    Nu är det väl kanske så att en del trådar läggs ut för att provocera men VAD FÅR MAN UT AV DETTA?


    Du är ju ännu mer ny än jag, men mina initiala näsbrännor är tillräckligt färska för att jag ska kunna relatera till vad du skriver här. 
    Stycke 1 och 2, jag håller med dig helt. Stycke 3, jag har också funderat. Jag tror att det finns personer här som är uttråkade i vardagen och skulle må bättre av att skriva noveller än trolliga trådstarter. Men det är förmodligen personer med för stort bekräftelsebehov för att kunna sitta och pula i sin ensamhet med texter och funderingar kring andra människor. Om de gjorde det tror jag att det vore bättre för dem. De skulle se att det de hittat på inte håller för granskning. Vissa trollstarter håller högre kvalitet än annat, men själva skådespeleriet efter trådstarten lämnar en del övrigt att önska. På sistone har flera trollstarter fått väldigt fina svar, så det är ett sätt att hantera det. Att bara vara vänlig, som om det vore på riktigt. Men det är riskabelt. Själv svarar jag ytterst sällan på de här provokativa trolltrådarna numera. Du kommer att lära dig att känna igen dem. 
  • Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2023-03-09 15:29:03 följande:

    Det folk vinner är att de får tillhöra en gemenskap. 

    Det handlar inte i huvudsak om vare sig dålig uppfostran, dåligt mående eller anonymitet utan om ett grundläggande mänskligt beteende. Att tillhöra och stärka en grupp genom att agera elakt emot en yttre fiende och väldigt få individer vill/klarar av att medvetet ställa sig vid sidan om genom att exempelvis ha en avvikande uppfattning. 

    Det sker helt öppet under folks riktiga namn på Twitter och Facebook. Det sker med anonyma signaturer på Familjeliv. Inget ämne är för obetydligt för att det inte skall bildas grupper och pekas finger och kallas saker: Från Rysslands invasion av Ukraina till Facebookgrupper för hunduppfödning och folkmusik. Du hittar fenomenet överallt. Det går att bråka om allt. 

    Samma typ av grälsjuka och otrevligheter och baktalande fanns förstås också innan internet. Det var bara inte lika synligt för oss alla.  

    .

    Sedan, att det är så pass illa som det är på just Familjeliv, det beror ju helt och hållet på att det saknas en fungerande och konsekvent moderering av forumet.


    Väldigt bra sammanfattning, det där med att inget ämne är för obetydligt för att det ska bildas grupper. 

    Jag tänker precis som du att samma typ av grälsjuka och otrevligheter och baktalande fanns innan internet, och att det inte var lika synligt för oss alla. Jag tror att sociala medier har gjort oss mycket mer ensamma. Eller så utgår jag mest från mig själv, men sociala medier tydliggör hackordningen, och om man då har svårt att acceptera att man själv alltid är den som lajkar och aldrig får något tillbaka så vill man inte ha med de personerna att göra i verkligheten heller.

    Det var ett sidospår. Anledningen till att jag har tid att skriva och engagera mig här så mycket är naturligtvis att jag har ett relativt litet umgänge i verkligheten, och det gör att jag förstår att det är precis samma sak för Kaffedraken och de andra som är här så mycket att det stör andra. 

    Det är påfallande ofta inte speciellt trevligt att vara på Familjeliv, även om det ska vara trevligt att vara på Familjeliv. Men i den här tråden har jag haft ganska trevligt för en gångs skull. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Lätt) skrev 2023-03-09 15:36:57 följande:
    Det är alltid samma användare som samlas i den här typen av trådar. Utan undantag. Det som slår mig är att de ofta verkar se på sig själva som lite bättre än övriga användare. Det framgår inte minst i den här tråden när en i tråden beskriver människor som ondingar och godingar. Ändå läser jag då och då inlägg från flera här som är långt ifrån "goda". Men på något sätt upplever ni er själva som bättre. Mycket märkligt tycker jag. Jag kan själv bita från i trådar och jag kan vara stöttande, precis som ni kan. Jag är varken ond eller god. Det är inte ni heller.
    Men varför tar du åt dig? Jag tror att du syftade på att Eurydike skrev om godingar. 

    Såhär tycker jag: Att skriva till en annan person utan grund att de åkt fast på Dumpen, och att dens liv "blir allt mindre avundsvärt" då tycker jag att man har gått över anständighetens gräns på ett sätt som är irreversibely. Jag kommer inte att förlåta denna person och fattar inte att den här flerbarnsföräldern får behålla kontot. 

    Både jag och Eurydike har erfarenheter av att bli mobbade. Jag tror att det är därför vi är intresserade av ämnet. Men man är inte en bättre person för att man har varit mobbad. Däremot är man nog rejält mycket mera känslig för att se andra bli utsatta för det, och det kan vara det du uppfattar som att vi tycker att vi är bättre än alla andra? 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Lätt) skrev 2023-03-09 16:59:23 följande:
    Jag tar inte åt mig, men för att använda Kaffedrakens ord, så konstaterar jag hur det ser ut. Har sett de flesta, om inte alla, i den här tråden slänga iväg en känga när debatten går het (mig själv inbegripen).

    Och nej, det är inte känsligheten jag syftar på. Det jag syftar på är att man ena dagen skriver en taskig kommentar till eller om om någon för att man är irriterad, och att nästa dag sitta i en tråd om pajkastning och tycka att det är skönt att vissa andra inte är här. Jag får en lite dålig smak i minnen av vissa (ganska självgoda) kommentarer i den här tråden. Sedan att man bortförklarar dessa kommentarer med att man är extra känslig eller på att man själv tycker att ord som lodis är "roligt", nej det köper jag inte.
    Ok
  • Fröken Allvar
    Eurydike skrev 2023-03-09 16:34:04 följande:
    Vet inte om du syftar på det jag skrev? I så fall får du gärna låta bli att byta ut ord och förvanska det jag skrev. Ordet elakingar (som syftar tillbaka på det vi skrev om innan, om människor som väljer att använda dig av elaka påhopp och nedlåtande och förlöjligande kommentarer) var det ord som användes, som motpol till ordet godingar. Ordet ond och ondingar har för mig en helt annan betydelse, som syftar på människors empatiska förmåga, tankar och uppsåt. Om någon skriver någonting elakt utgår jag inte från att den är ond och skulle aldrig kalla andra människor för ondingar. Utom möjligtvis personer som Hitler, som har gjort omänskligt grymma handlingar. Att förvrida det någon säger och lägga ord i munnen på den är en vanlig härskarteknik. Att vi i den här tråden ser oss själva som godingar och bättre stämmer inte heller. Både jag, Fröken Allvar, Kaffedraken och Carolatom07 har tagit upp och kritiserat vårt eget beteende. Jag har skrivit att jag kan vara elak ibland. Fröken Allvar att hon kan attackera som en noshörning i vissa lägen. Kaffedraken att han är trött på sitt ältande och sina egna kommentarer ibland. Han har till och med bett om ursäkt för att ha kallat Fröken Allvar för Lodis. Carolatom07 skriver att han numera försöker att inte ryckas med när det blir en elak jargong (vilket han då antagligen anser att han gjorde förut). Jag avslutar med att skriva att vi får se till att godingar motverkar det som elakingar skriver. Inte att VI är godingar, utan genom att uppmuntra användare på forumet till att stötta personer som blir utsatta i den mån man orkar och kan, för att motverka mobbning. Att försöka utmåla människor som diskuterar i en sådan här tråd som personer som ser sig som bättre och förmer, ser jag bara som ett sätt att försöka få stopp på en fungerande diskussion som faktiskt behövs på forumet. Hoppas inte människor låter sig avskräckas och fortsätter att diskutera ämnet i tråden. Som jag ser det behöver man våga prata om hur klimatet på forumet ser ut, utan att bli påhoppad och anklagad för att se sig själv som bättre än andra.
    Jag håller med om allt du skriver. Jag tycker också att det är skönt att kunna diskutera varför det blir på vissa sätt och samtidigt slippa att någon blivit svårt mobbad i den här tråden. Det finns ett gäng användare som alla mobbar Kaffedraken och jag själv har mina belackare som har kallat mig hundra nyanser av "jävla kärring". De personerna har jag ett noshörningshorn i sidan till vid det här laget. Sedan förstår jag att även andra kan ha åsikter om mig beroende på vad jag skriver. 
  • Fröken Allvar
    Eurydike skrev 2023-03-09 17:23:23 följande:
    Jag har själv blivit kallad för Moder Teresa, Big Mama (med stort B och M) och för att bedriva ett korståg. Det är ingenting som rör mig i ryggen, men det betyder inte att de elaka kommentarerna är okej eller hör hemma här på forumet.
    Jävla kärring är åtminstone lättare att leva upp till än Big Mama! 😄
  • Fröken Allvar

    Jag tror inte att det går att få bort elaka kommentarer helt, men man kan dela med sig kring erfarenheter av härskartekniker, vilket Carolatom07 så klokt beskrev som något man använder för att värna integriteten, och erfarenheter av mobbning, hur det känns att vara utsatt. Man kan också dela med sig av hur förvirrande det kan vara att se någon som vanligen är på ett sätt plötsligt blir på ett annat. 

  • Fröken Allvar
    Eurydike skrev 2023-03-09 17:48:08 följande:
    Ja, jag förstod inte ens vad det innebar. Förstår det nog inte riktigt nu heller 🤔
    Om jag ska gissa så är det din omhändertagande sida som uppfattas vara för mycket: Big Mama. 
    Jag tolkar dig som att du på grund av dina erfarenheter vill vara på ett visst sätt mot andra människor och att det sätt du valt uppfattas närmast provokativt av den som fungerar annorlunda?
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-03-10 04:14:42 följande:
    Precis. Och det gäller minst varannan tråd på Familjeliv. Vissa har kronisk tjafssjuka.
    Vad som behövs för att en tråd ska fungera och hålla sig till ämnet är att majoriteten av trådens deltagare är intresserade av trådens frågeställning och av att hålla sig till ämnet. Om majoriteten av trådens deltagare istället är intresserade av att på olika sätt berätta för TS att tråden inte borde skapats från första början så brukar TS lämna tråden.
    Sedan finns det ett annat intressant fenomen, och det är att en eller flera av dem som lämnat tjafstråden startar egna, nya trådar i närliggande ämnen, antingen för att försöka få medhåll den vägen eller för att försöka göra narr av ursprungstråden. Jag har sett en del sådana narrtrådar. De brukar bara få någon enstaka kommentar eftersom man behöver förstå vad som ska vara roligt för att tråden överhuvudtaget ska vara begriplig. För övriga verkar den bara vara skriven av någon knäppis, vilket också är syftet med tråden. Att låtsas vara som någon man själv tycker är en knäppis. Ett litet internetlajv. 
    Vissa har kronisk tjafssjuka, säger du. Ja, som någon skrev så gissar jag att det finns personer som får ut någonting av att välja ut någon som de vill tjafsa med, för att de tycker att det är roligt. Jag kan, som har synts, också tycka det är roligt för stunden att återgälda förolämpningar där min uppfattning är att ingen annan väg är möjlig. Men det är stor skillnad på att återgälda förolämpningar i stunden och att aktivt söka upp tjafs. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-03-10 09:24:34 följande:
    Tror att det under lång tid funnits en syn hos kvinnor på män som söker sig till yngre som "äckliga". Kvinnor döms kanske inte lika hårt för att det är lite av en tävlan dem emellan att se vem som har mest attraktionskraft, och att då som kvinna 40+, kunna attrahera yngre män ses som att dra vinstlotten, något de kan "bräcka" andra kvinnor med. "Titta vilken hunk jag fått tag på".
    Även om detta inte hör till trådens ämne så vill jag bekräfta att det stämmer. När kvinnor kan bestämma själva och yngre män är mer fogliga och dessutom i vissa fall upplevs mer attraktiva, precis som yngre kvinnor i de flesta fall upplevs mer attraktiva, så kan även kvinnor ta sig en trophy wife. Men det är ovanligt och gäller bara de allra snyggaste och rikaste kvinnorna. Jag läste nyss att kvinnor som skriver först på dejtingappar lyckas sämst. Män vill ha en vacker kvinna de kan uppvakta, oavsett ålder. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Signatur) skrev 2023-03-10 09:41:45 följande:
    Jag har läst på olika ställen att de förhållanden som håller är där kvinnan skrev först.
    Det är mycket möjligt. Om ni vill diskutera ert gemensamma intresse av kvinnor och män vidare i tråden så ska jag ge mitt bidrag med källan till mitt påstående att det går bättre för kvinnor som inte skriver först. Har förstått att många tycker det är viktigt med källhänvisningar i diskussionerna

    www.avestatidning.com/2023-03-08/jag-tror-att-feminismen-har-medelalderskris
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-03-10 10:15:25 följande:
    För att vara ett diskussionsforum med småbarnsföräldrar som främsta målgrupp, är det otroligt omoget och väldigt sexistiskt. Jag blir uppriktigt orolig för hur det ska gå för dagens barn när man ser föräldrars beteende här (alla som skriver är  förstås inte småbarnsföräldrar, men när så är fallet). Precis som du upplever jag t.ex. Flashback som mer seriöst idag, trots att det startades som ett undergroundforum och trots att forumet har avdelningar för narkotika och pedofili.
    Det kan bero på vilka trådar man läser, men nya trådar här handlar oftast om sex, otrohet och psykisk ohälsa, eller så är det trolltrådar eller udda trådar. Sedan finns det BF-trådar sedan gammalt med mycket aktivitet. Jag har också uppfattningen av Flashback blivit mer seriöst än tidigare. Snart kanske jag vågar mig in där. De kommer att hata mig mer och vara mer brutala så därför har jag inte skaffat något konto där. Jag läser däremot ofta. Ibland startar någon exakt samma tråd parallellt har jag sett. 
  • Fröken Allvar
    Dr Nail skrev 2023-03-11 20:51:10 följande:
    Jag tycker inte att någon är en idiot, och aldrig hävdat det? Det vore osnällt.
    Har du bra förslag på hur man slutar scrolla är jag intresserad, i övrigt rätt ointresserad av kommunikation om din syn på underhållning (och Anonyms syn på undersköterskor). Blir du uttråkad kan du köra lite humor (eller annat) under bältet med dig själv. 
  • Fröken Allvar
    Dr Nail skrev 2023-03-11 23:04:39 följande:
    Varför? Vill du scrolla så scrolla på, om du tycker att det ger dig nåt och att det du läser/skriver påverkar ditt liv på något sätt....
    Jag har förändrats av halvåret på Familjeliv. De uttryck för vuxenhet jag mött på forumet har påverkat hur jag ser på händelser utanför forumet. De trådar jag haft på forumet har påverkat hur jag förstår människors reaktioner på mig och mitt liv/min person utanför forumet.
    Det jag skriver hög påverkar mig så till vida att jag skriver mindre utanför forumet. Att jag vill sluta scrolla har att göra med att forumet påverkar mitt internetberoende och mitt attention span. Även sömnen har påverkats, även om det finns flera orsaker till det. 
  • Fröken Allvar

    Det jag skriver här, inte hög, men "det jag skriver hög" passar nog några som har den bilden av mig, alltså att jag knarkar framför Mello. 🙂

  • Fröken Allvar
    Eurydike skrev 2023-03-11 23:33:56 följande:
    Jag kan tipsa om två mycket trevliga trådar som jag brukar hänga i! Här är vi alla vänner och Här samlas alla nattugglor. Trådarna kännetecknas av att de har högt i tak och att personerna som skriver i dem håller god ton. Ordet är fritt, så det är bara att trilla in och skriva om vad som helst. Flera av oss har blivit vänner även utanför trådarna, i verkliga livet 😊🦉
    Jag har läst den första tråden för att den trevliga M80 tipsade om den när jag varit här tre veckor. Då kände jag spontant att jag kunde göra bort mig i tråden. Där har jag fått den uppfattning om dig som jag bland annat grundade mina iakttagelser av dig på. Läste även i den andra tråden ibland, bland annat ett helt fantastiskt avväpnande av ett mycket aggressivt konto, för att hålla sig till denna tråds ämne! Därför vågade jag skriva med en av deltagarna i den tråden som jag hade en positiv uppfattning om. Jag tycker om de trådarna men har en tendens att berätta för mycket om mig själv på grund av impulsivitet så jag är en betraktare där, en positivt inställd betraktare. Annars skulle jag säkert bli avväpnad av trevligheten, sänka garden och berätta mer än vad jag är beredd att låta nätet veta. Vilket jag redan gör, i någon sorts önskan om att bli förstådd. Men det var omtänksamt att tipsa. 
  • Fröken Allvar
    Dr Nail skrev 2023-03-12 17:18:29 följande:
    Om det påverkar din sömn så är det väl dags att bryta mönstret och skaffa nya, sundare rutiner. Det finns bara ett effektivt sätt att bli av med ett beroende, och det är att ersätta det med en annan vana. T.ex. brukar jag lägga ifrån mig mobilen och meditera innan läggdags.
    Det var ett bra förslag! 
Svar på tråden Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?