Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

    HÖG RISK PÅ KUB, NU PANIK

    svansmamman skrev 2023-03-13 20:38:05 följande:

    Först av allt, vilket vidrigt bemötande av barnmorskan! Om ni orkar borde ni ta det vidare med mottagningen då det där bemötandet absolut inte är okej. 


    Jag förstår att siffrorna 1:155 kan låta dåligt i jämförelse med typ 1:20000, men försök komma ihåg att 1) 1:155 betyder att av 155 barn har 1 en avvikelse, dvs 0,6% har avvikelser och 99,4% har inte det, och 2) siffrorna säger inget om er eller om er graviditet utan endast vad sannolikheten, dvs oddsen, är att någon med samma utgångsläge som du får ett barn med en avvikelse. Ålder, övervikt, rökning, spontan graviditet/IVF etc spelar in där. 

    Helt ärligt förstår jag inte varför KUB fortfarande erbjud då det inte säger något om graviditeten men skapar en massa onödig oro. Jag tycker man helt ska ta bort det, eller i vart fall vara VÄLDIGT tydlig med vad resultatet defacto innebär. 


    Så jag tänker såhär. Jag förstår att ni oroar er, men om vi nu ska prata sannolikhet är det mest troliga att allt är som det ska med bebis och att inga avvikelser hittas. Försök landa i att ni har oddsen på er sida, med god marginal, och att de siffror ni fått faktiskt inte är något som helst mått på er graviditet och bebis. Jag är helt övertygad om att resultatet på NIPT kommer visa inga avvikelser! 


    Jag håller ALLA tummar för att allt är bra med bebis och att ni snart slipper oroa er, och istället kan njuta av graviditeten! ❤️


    Så bra och tydligt svar! 
  • Anotherone
    svansmamman skrev 2023-03-16 08:34:31 följande:

    Det är inte KUB-testet som i sig avslöjar att det finns avvikelser, det är bara sannolikheten baserat på parametrar som stämmer in på dig men som inte är dig i kombination med ett ultraljud där nackspalt mäts (en bred nackspalt är dock inte =  avvikelse). Det är test som följer efter KUB som finner och bekräftar eventuella avvikelser.


    När jag menar att jag tycker att man helt borde sluta med KUB är det GIVETVIS med ersättande av exempelvis NIPT, men jag nämner också att om man ska fortsätta med KUB måste vården bli bättre på att förklara vad testet egentligen innebär och hur resultatet ska tolkas. Detta är långtifrån det första inlägg man läser om de som fått ?dåliga? siffror på KUB och som halvt oroar ihjäl sig. Om vården var bättre på att förmedla testets innebörd hade omöjligen så många känt sig förvirrade av det resultat de får. 


    Och ja, givetvis är KUB frivilligt. Tyvärr har otroligt många fel uppfattning eller bild om vad KUB innebär. Även det är något vården delvis får lastas för som inte är bättre på att redogöra för undersökningar de erbjuder. 


    Håller helt med. Det sa vårdpersonal till oss också, det är klart bättre att erbjuda diagnostik som ger resultat som man kan förstå. Inte olika parametrar som tillsammans blir en sannolikhet. 
    NIPT i kombination med ett ultraljud för att kunna se att fostret är så stort som det ska vara för veckan samt att det har ett normalt rörelsemönster. 
Svar på tråden HÖG RISK PÅ KUB, NU PANIK