Inlägg från: Anonym (Never enough) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Never enough)

    Jag är en misslyckad högintelligent, fråga vad du vill

    Jag har gjort tre intelligenstest hos psykolog, ett som barn, ett som tonåring, ett som vuxen. WISC och WAIS. Jag fick "väldigt högt" på dem. Ändå sitter jag här totalt misslyckad. Fråga vad du vill. 

  • Svar på tråden Jag är en misslyckad högintelligent, fråga vad du vill
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (ram) skrev 2023-03-14 20:38:08 följande:

    1. Vad fick du för resultat mer specifikt?

    2. Är din begåvningsprofil ojämn - dvs. stora skillnader mellan olika subskalor?

    3. Vad är din egen förklaring till att det gått så dåligt för dig som du säger?


    1. På barn testen finns/fanns bara nivåer och jag fick "väldigt hög" båda gångerna. På WAIS fick jag 145+. 

    2. Förmodligen. Det var ett tag sen och jag fick aldrig papper i handen så att säga, jag fick bara veta resultatet under ett samtal.

    3. Det bottnar säkert i att jag aldrig varit bra på andra sätt. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-14 20:43:11 följande:

    Många som har rätt höga tankar om sig själva kan jag tycka.....


    Inte jag. Jag har inte höga tankar om mig själv. Men till de som har det kan jag bara gratulera för de har säkert lyckats bättre i livet. 
  • Anonym (Never enough)
    Carolatom07 skrev 2023-03-14 20:46:34 följande:

    Högintelligenta människor som inte blir sedda eller bekräftade hamnar ofta i ofrivilligt utanförskap. Det beror mycket på vilka sociala sammanhang man sökt sig till under sitt liv. Jag kände en kille som var verkligt begåvad och insiktsfull, men som oturligt nog hamnade i missbruk för att folk i hans omgivning var avundsjuka på honom och hans begåvningar, och därför försökte motarbeta hans ambitioner att bli något och göra något konstruktivt av sitt liv

    Den svenska avundsjukan har tryckt ner många, som annars skulle kunnat nå oanade höjder. Istället uppmuntras folk som lever inrutade svensson-liv, följer program som Paradise Hotel och Farmen slaviskt och som mest bara lever för att äta, gotta sig och ha sex.

    Ur led är tiden.


    Jo, mitt liv har kantats av utanförskap och mobbing. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-14 20:53:48 följande:

    På vilket sätt anser du dig vara "högintelligent"?
    Många rätta svar på Jeopardy?
    Att vara intelligent betyder ju sällan att man passar i samhället--- tyvärr


    Som jag skrev i ts, men visst fick jag många rätt på Jeopardy på den tiden jag tittade på det, som barn. . Min mamma tröttnade på att titta på det med mig för jag var ju inte kul. Även spel som TP fick jag inte spela mer efter ett tag. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Ampere) skrev 2023-03-14 21:27:28 följande:

    Här har vi ännu en högintelligent som inte heller lyckats. Så du är inte ensam. 


    Tror att det nog är vanligare än folk får för sig. 

    Det är tråkigt att du inte heller lyckats, samtidigt skönt på sätt och vis att inte vara ensam. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-14 21:54:06 följande:

    Varför är det så viktigt att vara s.k högintelligent?
    Har du problem med att hävda dig?
    Känner du dig bättre eller sämre bland " vanligt folk"?
    Uppenbarligen har ju inte din intelligens nått längre än ett inlägg på forumet.


    Vem har sagt att det är viktigt? Förutom vård och skola, då, som utför dessa test. Det är inte som att jag bad om att få göra tester.

    Jag har aldrig känt behov av att hävda mig. Tvärt om hatar jag att stå i centrum irl. 

    Absolut sämre. Att vara intelligent långt över snittet har aldrig hjälpt mig eller gjort mig till en bättre människa. 

    Nej? Det är ju det hela tråden går ut på, att jag är misslyckad, trots att jag är högintelligent. 
  • Anonym (Never enough)
    Aviga skrev 2023-03-14 22:10:51 följande:

    Vad menar du med att lyckas?

    Lyckas med studier?

    Lyckas i arbetslivet?


    Samma som de flesta andra menar med att vara lyckad som människa. Inte en enskild sak utan en samlad bild. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Jz) skrev 2023-03-14 22:26:18 följande:

    På vilket sätt är du misslyckad?
    Ingen partner, ingen utbildning, dåligt betalt jobb...? Vad är det som du vill ändra?


    Lägg till alla andra plan också så nosar du på något. 
  • Anonym (Never enough)
    Goneril skrev 2023-03-14 22:35:32 följande:

    Social kompetens, "driv" och arbetskapacitet är det som räknas. Man ska "leverera", oavbrutet. Ditt höga IQ måste du hantera på rätt sätt. Jag vet nu inte vilka uttryck det tar sig, fotografiskt minne eller förmågan att ligga "steget före" i en konversation, men om omgivningen upplever att du föreläser och inte samtalar på normalt vis blir du inte populär, vare sig i sällskapslivet eller på arbetsplatsen.                                                                 Vet man med sig att man har förmågor utöver de vanliga måste man, tyvärr, dämpa sig lite. Vi får inte glömma Jante, upplevs man som skrytsam reser man hinder för sig själv.
    .


    Så är det. Flera saker där som jag saknar. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (K) skrev 2023-03-14 22:37:27 följande:
    Vad är det du saknar?
    Alltihop. 
  • Anonym (Never enough)
    Aviga skrev 2023-03-14 22:49:46 följande:
    Tror att de allra flesta känner sig misslyckade i perioder. Det beror på vad man anser vara en lyckad person.

    Vad anser du vara en lyckad människa?
    Handlar inte om vad jag anser utan om vad samhället anser. Att säga att du inte vet är bara fånerier för även om du inte håller med då är alla medvetna om vad som anses vara en misslyckad människa, och att det är en glidande skala från den evige arbetslöse singeln till missbrukaren på gatan. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (1234) skrev 2023-03-15 00:32:14 följande:

    Varför har du gjort IQ-test hos psykolog?


    De har två första pga skolgången inte fungerade, den tredje ingick i diagnosutredning som min dåvarande samtalskontakt skickade mig på. Fick ingen diagnos. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (concerta) skrev 2023-03-15 01:59:52 följande:

    På vilket sätt är du misslyckad anser du?


    Oh, du. På alla sätt som går. Det enda sätt jag väl inte är misslyckad är väl att jag inte är knarkande uteliggare. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-03-15 03:12:12 följande:
    Det vill hen inte svara på. Osäkert om det är en självupplevd misslyckande. Tycker att det borde vara en av grundfrågorna i en ?fråga mig-tråd?
    Det handlar inte så mycket om att jag inte vill, det handlar mer om att jag inte kan. Jag har svårt att förklara självklarheter, hjärnan låser sig. Alla vet vad en misslyckad människa är, enligt samhällets syn, och att det finns en skala på misslyckade. Frågan gör mig mest irriterad och frustrerad, vilket naturligtvis ligger på mig. 
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Intressant) skrev 2023-03-15 11:08:29 följande:

    Hej TS!

    Du kanske kan berätta lite hur ditt liv ser ut?
    Hur bor du? Hur ser ditt sociala liv ut?
    Utbildning? Försörjning?
    Fysik/hälsa?
    Vad har du för fritidsintressen?

    Jag tror jag förstår vad du pratar om.
    Min erfarenhet från närstående och i viss mån mitt eget liv är att det är svårt att ligga högt i intelligens, i alla fall när det sker på bekostnad av andra förmågor.

    Du säger att du inte fick någon diagnos, samtidigt finns en tydlig korrelation mellan hög intelligens och autism i någon mån. Även om utredningen inte ledde till en diagnos i ditt fall kan du ha en del drag som leder till problem för dig. I alla fall i dina egna ögon.

    Det kan vara rimligt och finnas olika orsaker till att man känner sig misslyckad utifrån dessa omständigheter.

    Först och främst grundläggs det redan när man är liten, jämnåriga begriper inte allt som man pratar om då man ser saker på ett annat sätt. Det påverkar det sociala tidigt, vänner blir kortvariga och man kan bli (och känna sig) ganska ensam. Man känner sig annorlunda men förstår inte riktigt varför.

    I skolan kan man lätt bli uttråkad och ha svårt att motivera sig för det extremt lätta skolarbetet. Tyvärr saknas ofta kompetens om särbegåvning i skolan och lärare kan tolka problemen som inlärningssvårigheter, något som förvärrar.

    Så går tiden och man funkar inte i skolan, mår dåligt, får ångest. utreds, kanske får medicinera och i slutändan misslyckas man med skolan trots att det borde vara enkelt. Alla andra får sina betyg och går vidare till gymnasiet men jag står kvar utan fullständiga betyg...

    Kanske hittar jag in till nån utbildning men livet är redan begränsat. Jag kanske har sociala svårigheter eftersom jag inte riktigt kan tolka sociala koder. Människor tråkar ut mig och jag blir allt mer ensam.

    Kämpar på, lyckas kanske hitta nån slags försörjning men långt under det jag vet att jag egentligen skulle ha förmåga till.

    Självkänslan är i botten, jag har varken partner, kanske har jag aldrig haft någon och är oskuld trots att åren går, ett ointressant jobb som bryter ner mig.

    Har svårt att se hur min framtid ska kunna bli särskilt vettig.
    Visst finns de som har det värre men JAG borde kunna gjort något bättre av mitt liv eftersom jag vet att jag bevisligen är intelligent.

    Obs! Detta är inte jag, fullt ut, utan beskriver en slags "livskarriär" som den skulle kunna se ut för någon som är särbegåvad/högintelligent men med bristande sociala förmågor och bristande stöd/förståelse från omgivningen i unga år.

    Det finns en väg ur detta om man ödmjukt börjar försöka förstå sig själv, ta hjälp av vård/habiliteringen och sänker sina egna krav på framgång.

    Något åt det hållet, TS?


    Jag kan försöka. 

    Mitt liv är väldigt tomt. Jag gör inte direkt något om dagarna. Även om jag inte har någon psykiatrisk diagnos så har jag en fysisk som jag är sjukskriven för på 50%, men jag orkar inte jobba de andra 50% heller. Jag har inte pratat med en människa irl sen jag minns inte när, förutom vården. 

    Äh, äta och skriva samtidigt funkar inte. Jag kommer tillbaka.
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2023-03-15 16:05:23 följande:
    Vad hindra dig att gå med en schackklubb eller liknande? 
    Intresse. Vilket är 0 när det kommer till schack. Och människor.Jag har totalt tappat intresset för människor som annat än observationsobjekt. Människor fascinerar mig, men på avstånd.
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-03-15 16:06:10 följande:

    tycker du att samhället borde skänka dig den där icke-misslyckandeheten?


    Tycker du att samhället har rätt eller fel?


    Inte som du tänker. Eller, ja, jag är inte tankeläsare, så jag vet ju inte hur just du tänker. Samhället kan inte ge någon något bortom möjligheter, och samhället bör vara så öppet att alla kan få möjlighet att frodas utefter sina förutsättningar. Det är något jag anser att det svenska samhället är lite halvdåligt på. Eller rent av väldigt dåliga på. Där finns mycket att jobba på, och även många som kommer med förslag på lösningar som ingen lyssnar på. Dövörat slås till av någon anledning. Man kan inte hugga sina egna träd om samhället förvägrar en yxan.  
  • Anonym (Never enough)
    Anonym (Intressant) skrev 2023-03-15 22:03:32 följande:
    återkom när du vill.
    Jag lyssnar/läser gärna.

    Hur har du det med familj? Föräldrar, syskon.. släktingar?
    Ingen familj eller släkt. Jo, de finns, min pappa har 9 levande syskon och de har alla barn, och deras barn är barn. Jag är lite av en mellangeneration, min yngsta kusin på det håller ät 10 år äldre än mig och mitt äldsta kusinbarn är 12 år yngre. Men det spelar inte så stor roll, jag har bara träffat den släkten 2 gånger som barn. Avstånd och att de aldrig gillade min mamma har gjort att jag inte har någon kontakt. Mamma å sin sida var ensambarn, liksom hennes pappa och hennes mammas syskon bodde också en bra bit ifrån, och några till och med på andra sidan atlanten. De flesta dog dessutom före henne. 

    Jag hade aldrig riktiga vänner som barn, men jag blev utnyttjad av en del klasskamrater på olika sätt. 

    Min skolgång var underlig.

    Mitt korta arbetsliv var hysteriskt dåligt.

    Vad mer?
Svar på tråden Jag är en misslyckad högintelligent, fråga vad du vill