• Sat 18 Mar 2023 11:12
    6487 visningar
    7 svar
    7
    6487

    Räkna kcal som gravid?

    Hej! Jag är gravid i v 6 och funderar på detta med vikt och kcal. Jag var mitt uppe i en viktresa när jag blev gravid och vet nu inte hur jag ska tänka. Vägde in mig på 85 kilo hos min bm till 165 cm så jag har en del övervikt jag vill bli av med samtidigt som jag inte vill utsätta fostret för något som inte är bra. 

    Jag har försökt läsa på om att gå ner i vikt under graviditet men det står så hemskt olika i forskningsrapporter. Vissa skriver att övervikt ökar risken för missfall, fosterskador osv, andra skriver att viktnedgång under graviditet kan orsaka samma saker. 

    Jag tänker inte någon extrem bantning eller svält utan mer äta mkt protein och grönsaker i kombination med motion. 

    Finns det fler överviktiga här som blivit gravida? Hur har ni gjort och tänkt? 

  • Svar på tråden Räkna kcal som gravid?
  • Anonym (Varje gång)
    Sat 18 Mar 2023 11:33
    #1

    Jag var överviktig de tre senare graviditeterna, ca 15 kg, ingen katastrofvikt iofs. Första av de tre gick jag ner i kg fast fostret växte fint. På mitten började jag gå upp. Jag åt som vanligt och bm påpekade inget så jag var ingen riskpatient antar jag. Ingen stor ökning med någon. 
    Men, jag tappade väldigt lite mellan graviditeterna och blev alltså större för varje gång. Det är något jag ångrar, att jag inte tänkte mer på det. En av fyra var en problemfri amning men jag rasade inte i vikt som många påstår. 
    Så nu, 20 år sedan sista så väger jag 100 och min mage är väldigt stor, överarmar likaså. Om jag skulle gå ner önskvärda 30 pannor kommer jag se ut som en hudfärgad plastpåse. 

  • Anonym (165 cm)
    Sat 18 Mar 2023 11:48
    #2

    Jag är också 165 cm lång. Skrev in mig som 72kg vid min första graviditet 2019, gick upp till ca 85 kg i slutet, Min andra graviditet 2022 låg jag på 77 kg vid inskrivning (hade fått ett missfall innan och då dessutom gått upp några kg som jag inte hann gå ner) och slutade på ca 86 kg. BM sa inget om min vikt, förutom att hon konstaterade i efterhand att jag inte gått upp så mycket, Så det är väl mitt tips, sikta inte på att gå ner i vikt utan snarare på att inte gå upp så mycket. Att äta nyttigt och motionera är ju viktigt under en graviditet, så det bör du ju fortsätta med. Sedan behöver man ju inte banta, men äter du nyttigt och motionerar så får du förhoppningsvis inte en så stor viktuppgång, normalt ligger väl runt 10-15 kg. Jag var rädd att gå upp till 100 kg under min graviditet men så blev det inte.

    Du kan via BM få kontakt med en dietist också, jag har vid båda graviditeter fått en broschyr om det. Kanske vore någon att ta kontakt med?

    Idag ligger jag på 75 kg, 8 veckor efter förlossningen. Ingen drastisk viktminskning från amningen för mig heller.

  • Anonym (Mamma­)
    Sat 18 Mar 2023 12:00
    #3
    +2

    Du ska bara äta normalt, inte satsa på viktnedgång alls. Fråga BM och dietist hur en normal kvinna äter under graviditet, portionsstorlekar mm. Många tror att man ska äta extra men ett foster behöver knappt något, en extra macka till em-fikat sa min BM till mig när jag var halvgången.

  • Sat 18 Mar 2023 16:38
    #4
    -1

    Jag vet inte om det är till någon hjälp då jag förvisso inte var eller är överviktig, men jag är också 165 cm och vägde in på 56 kg på inskrivningen. Jag gick ner till typ 44 kg innan det i vecka 20 (?) vände och jag började gå upp i vikt. Viktnedgången var inget aktivt val från min sida utan en kombination av att jag mådde dåligt = åt för lite/dåligt i kombination med att jag motionerade väldigt mycket då jag har extremt aktiva hundar som kräver sitt. Ut kom ändå en fullt frisk pojke på 3785 gram och 51 cm. 


    Trots att jag var tunn från start kunde jag alltså gå ner i vikt utan att det var någon fara för fostret, bebis tar det den behöver och du själv får lida. Men prata med din barnmorska och be om råd där, det är mycket snack om vikt och hälsa vid besöken så det är en naturlig del av samtalen. 


    Lycka till med graviditeten! ❤️

  • Anonym (A)
    Sat 18 Mar 2023 16:45
    #5
    Jacksparrow skrev 2023-03-18 11:12:38 följande:
    Räkna kcal som gravid?

    Hej! Jag är gravid i v 6 och funderar på detta med vikt och kcal. Jag var mitt uppe i en viktresa när jag blev gravid och vet nu inte hur jag ska tänka. Vägde in mig på 85 kilo hos min bm till 165 cm så jag har en del övervikt jag vill bli av med samtidigt som jag inte vill utsätta fostret för något som inte är bra. 

    Jag har försökt läsa på om att gå ner i vikt under graviditet men det står så hemskt olika i forskningsrapporter. Vissa skriver att övervikt ökar risken för missfall, fosterskador osv, andra skriver att viktnedgång under graviditet kan orsaka samma saker. 

    Jag tänker inte någon extrem bantning eller svält utan mer äta mkt protein och grönsaker i kombination med motion. 

    Finns det fler överviktiga här som blivit gravida? Hur har ni gjort och tänkt? 


    Räcker det inta att äta bra mat och motionera? Skippa all skitmat, godis och liknande. 
  • Anonym (A)
    Sat 18 Mar 2023 16:48
    #6
    -1
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-18 12:00:13 följande:

    Du ska bara äta normalt, inte satsa på viktnedgång alls. Fråga BM och dietist hur en normal kvinna äter under graviditet, portionsstorlekar mm. Många tror att man ska äta extra men ett foster behöver knappt något, en extra macka till em-fikat sa min BM till mig när jag var halvgången.


    Fast vad som är normalt varierar, om du menar att man ska äta som vanligt. Har man stor övervikt så är det inte fel att skippa skitmat och tomma kalorier. 
  • Anonym (Numer­a vuxna barn)
    Sat 18 Mar 2023 16:51
    #7

    Jag har varit både normalviktig och överviktig som gravid.
    Försök behålla din nuvarande vikt, ät nyttigt och ta hand om dig.

Svar på tråden Räkna kcal som gravid?