• Anonym (Pappis)

Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 07:31:29 följande:
    Var har jag sagt att jag tycker att hon betalar för lite? Jag undrade bara vad som var rimligt då hon klagar fast jag sagt att hon bara behöver ge mig 3000 kr. Sen har vi som sagt 43000 kr in och i 30000 kr är även en del icke fasta kostnader inräknade.
    What? Hela tråden handlar ju om att du undrar om 3000 är rimligt eller inte. Om d uvar nöjd med situationen hade du väl inte skriva tråden så det är klart att du inte är hel nöjd? Eller backar du nu och tycker allt är frid och fröjd? 

Och igenom som jag var inne på tidigare. Har ni inte gemensamma konton? Hon "ger" dig 3000 kr, vilket jag tolkar som att hon för över det till dig och sen sköter du alla konton och räkningar - eller ? 
  • Fiona M
    Anonym (Ines) skrev 2023-03-19 23:06:55 följande:
    Säger du så till andra som, av en eller annan anledning, inte kan arbeta pga sjukdom? Att de är ansvarslösa och har varken självaktning eller sinne för rättvisa? 
    Varför drar du in sjukdom i det hela? Är TS sambo sjuk?
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (qqq) skrev 2023-03-20 07:38:25 följande:
    What? Hela tråden handlar ju om att du undrar om 3000 är rimligt eller inte. Om d uvar nöjd med situationen hade du väl inte skriva tråden så det är klart att du inte är hel nöjd? Eller backar du nu och tycker allt är frid och fröjd? 

Och igenom som jag var inne på tidigare. Har ni inte gemensamma konton? Hon "ger" dig 3000 kr, vilket jag tolkar som att hon för över det till dig och sen sköter du alla konton och räkningar - eller ? 
    Jag är inte nöjd för min sambo klagar och säger att hon skulle ha det bättre ekonomiskt om hon bodde själv. Därför ställde jag en öppen fråga om vad som är rimligt att hon betalar mig.

Hon ger mig pengar för att jag står på alla avtal och abonnemang. Tanken att ha gemensamma konton har aldrig slagit mig då jag inte vet någon annan som har det. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 07:34:10 följande:
    Du blandar nog ihop det med aktivitetsersättning. Aktivitetsstöd får man när man deltar i arbetsförmedlingens program. 
    Aha, ok. 

I så fall så tycker jag faktiskt att du borde ställa högre krav på att hon ska göra mer för att öka sin inkomst. Och nästa gång hon klagar och säger att hon skulle ha mer pengar om hon levde själv så säg åt henne att i så fall så kan hon ju leva själv och leva loppan för de pengar hon kommer få då. 

Eller så kanske du ska sätta dig ned och förklara hur mycket du faktiskt betalar varje månad och vilken stress det ger (för det antar jag att det gör) att vara ensam ansvarig för att familjen ska klara sig ekonomiskt. 
  • Deeelicious
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-18 22:12:20 följande:
    Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

Har ni barn ihop och du Älskar och litar på henne så är du rätt märkligt funtad om du anser att hon ska ?bidra? till dig!

Hon sköter allt hushållsarbete, lagar maten och har för fan fött dina BARN! Ha gemensam ekonomi och sluta tjafsa om onödiga saker.

Varför arbetar hon inte?
  • Mandel

Personligen tycker jag att det är fruktansvärt avtändande med människor som inte har någon form av vilja, mål eller önskan med sina liv. Och som heller inte har någon som helst ambition och framåtanda. Bara gå hemma år ut och år in och vänta på vaddå?
    Är man sjuk är det en helt annan sak, men så länge man är frisk så ska man väl bidra både ekonomiskt - lön, och med hemmasysslor. 
    Att bara slå sig till ro och gå hemma och dra och förvänta sig att någon annan ska stå för fiolerna begriper jag inte hur man själv kan tycka är okej.

Vad händer om TS ev skulle falla ned och dö? Hur tänker man klara livet då? 

Hur ställer hon sig till att TS skulle säga upp sig och gå hemma och drälla han med? Varför ska han behöva passa tider och dra in pengar till familjen när hon inte behöver?

Jag tycker att TS för hennes skulle ska ställa mer krav på att hon faktiskt ska utbilda sig eller hitta en egen försörjning - lön, just för framtiden. Hon kommer även att få usel pension om hon inte kommer in i arbetslivet. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Trött)
    Deeelicious skrev 2023-03-20 08:43:07 följande:
    Har ni barn ihop och du Älskar och litar på henne så är du rätt märkligt funtad om du anser att hon ska ?bidra? till dig!

Hon sköter allt hushållsarbete, lagar maten och har för fan fött dina BARN! Ha gemensam ekonomi och sluta tjafsa om onödiga saker.

Varför arbetar hon inte?
    Jaha, så för att man fött någons barn har man sen rätt att leva på parasit på vederbörande för resten av livet? Fräsch kvinnosyn!
  • Fiona M

Varför arbetar hon inte?
    Hon gör mer hemma, men inte allt.
    Ska en vara hemma oavlönat så bör det vara ett gemensamt beslut, inte bara att det ekonomiska ansvaret lassas över på en.
  • Anonym (Pappis)

Varför arbetar hon inte?

Hon ska inte bidra "till mig" utan till vårt hushåll. Och för min del är det fine om hon bara betalar 3000 kr så länge som hon inte klagar (vilket hon gör ibland).

Hon sköter verkligen inte allt hushållsarbete och det är oftast jag som lagar maten.

Vi har gemensam ekonomi men det hanteras via mitt konto.

• Anonym (Pappis)
    Varför arbetar hon inte?
    Hon blev slutkörd under föräldraledigheten och hon saknar utbildning.
Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?