• Anonym (Pappis)

Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (Abc) skrev 2023-03-20 08:31:01 följande:
    Aha, ok. 

I så fall så tycker jag faktiskt att du borde ställa högre krav på att hon ska göra mer för att öka sin inkomst. Och nästa gång hon klagar och säger att hon skulle ha mer pengar om hon levde själv så säg åt henne att i så fall så kan hon ju leva själv och leva loppan för de pengar hon kommer få då. 

Eller så kanske du ska sätta dig ned och förklara hur mycket du faktiskt betalar varje månad och vilken stress det ger (för det antar jag att det gör) att vara ensam ansvarig för att familjen ska klara sig ekonomiskt. 
    Jag har haft sådana samtal med henne för det ger mig mycket stress och har gjort det i flera år. Men hon har svårt att hantera kritik så hon vill inte ha sådana samtal längre.
  • Fiona M
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 10:29:18 följande:
    Hon blev slutkörd under föräldraledigheten och hon saknar utbildning.
    Slutkörd som i extra trött eller som i utbränd?
  • Fiona M
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 10:31:30 följande:
    Jag har haft sådana samtal med henne för det ger mig mycket stress och har gjort det i flera år. Men hon har svårt att hantera kritik så hon vill inte ha sådana samtal längre.
    Nähä, det vill hon inte. Men är hon vuxen utan bakomliggande sjukdom så är det dags att kamma sig och växa upp. (Nej, jag fattar att det inte är så enkelt som att du bara kan säga det till henne, men?)
    OK, så vad vill hon egentligen?
    Hur ser hon framtiden om 10 år? Ser hon er tillsammans? Vad ser hon sig själv syssla med?
  • Mandel
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 10:31:30 följande:

Ni kanske skulle söka en samtalskontakt och försöka reda ut era bekymmer. Man kan ju inte bara komma undan sina ansvar som vuxen bara för att man inte tål "kritik" och sedan skita i hur det ev påverkar en partner. 
    Misstänker mer att det är bekvämare för henne att stoppa huvudet i sanden än att ta tag i sitt liv. Hon har det bra som hon har det egentligen. Och hon vet att du blir stressad av samtalen så du ställer därför heller inga ordentliga krav på henne och hon behöver inte förändra sig. Snarare att ju mer hon beklagar sig över sin sits så kommer du troligen vika ned dig och ge henne ännu mindre ansvar för er ekonomi än vad hon har idag.

Om hon inte ens klarar av att samtala om att ta tag i sitt liv med utbildning och jobb utan att ta det som kritik så kanske hon ska söka vård för utredning för diagnos och sedan se vart det landar. 
    Friska människor kan hantera samtal som rör hemmet, familjen, ekonomin osv utan att få panik...
    Lite samma taktik som jag kört med mot barnen. Har man upprepade problem så får man kanske söka hjälp av vården för att reda ut dem än att hela tiden använda det som ursäkt för att slippa saker och ting och vips så är det inte längre ett problem konstigt nog... För till doktorn kan man ju så klart inte gå med nonsensproblem man kör med för att slippa undan och det vet ju till och med minsta barn.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Pappa)
    Fiona M skrev 2023-03-20 10:49:33 följande:
    Tidigare i tråden var det utbränd, och TS har inte svarat på ur länge sen det faktiskt var eller när barnen är födda. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-03-19 22:09:49 följande:
    Eftersom det enda jag vet om TS sambo är att TS tycker atg hon betalar gör lite så har jag ingen vidare åsik om huruvida det är fel. Däremot så anser jag att det är lätt vansinnigt att ha 30 papp i utgifter när man har 35 in.

I en ideal värld gör alla vad de kan för att försörja sig själva och din familj och har då pass låga utgifter att familjen klara dig på en sjuklön i ett par månader. Vi lever inte i en ideal värld. Delar av TS utsagor verkar inte stämma något vidare, vare dig det är ha eller hans sambo som döljer något, och blir TS sjuk kommer det bli kärvt. Det ligger lika mycket på att de lever med för höga utgifter som att TS sambo inte har mer inkomster. Egentligen borde deras utgifter matchad till hennes låga inkomst, inte hans höga. 
    Fast av de 30k kr är hälften av utgifterna hennes. Alltså har han 20k kr kvar när hans del är betald, alltså ligger inte vansinnet på hans utgifter utan hennes inkomst. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ines) skrev 2023-03-19 23:06:55 följande:
    Säger du så till andra som, av en eller annan anledning, inte kan arbeta pga sjukdom? Att de är ansvarslösa och har varken självaktning eller sinne för rättvisa? 
    Jag skulle absolut göra det utefter de förutsättningar som TS nämner, ja! 
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-03-20 10:58:17 följande:
    Tidigare i tråden var det utbränd, och TS har inte svarat på ur länge sen det faktiskt var eller när barnen är födda. 
    Jag har inte skrivit utbränd. Jag skrev utmattad... Du skrev utbränd. Hon har inte fått någon diagnos så vad hon är vet jag inte. Det var ett år sedan. Barnen är i förskoleåldern. 
  • Anonym (Pappis)
    Fiona M skrev 2023-03-20 10:49:33 följande:
    Vet inte. Hon har inte fått någon diagnos. Hon är utmattad varje dag och stresskänslig. Men hon kan vara utbränd egentligen. Tycker hon borde ta kontakt med vården om det men även där går det trögt.
  • Anonym (Hin håle)
    Deeelicious skrev 2023-03-20 08:43:07 följande:
    Har ni barn ihop och du Älskar och litar på henne så är du rätt märkligt funtad om du anser att hon ska ?bidra? till dig!

Hon sköter allt hushållsarbete, lagar maten och har för fan fött dina BARN! Ha gemensam ekonomi och sluta tjafsa om onödiga saker.

Varför arbetar hon inte?
    Oj du slant lite med.tangenterna ser jag, du råkade svära och skriva med versaler. Har du läst TS inlägg i tråden? 
    Frugan sköter enligt utsago långt ifrån allt hushållsarbete, och ekonomi är väl inte onödigt? Gud bevare vilket klassförakt du visar när så många har det så svårt. 
    Du behöver ju inte strö salt i såren på de som går back varje månad bara för att pengar är oviktigt för dig!
  • Fiona M

Hon har aldrig sökt vård för sin trötthet men tycker ändå den är skäl nog att inte jobba?

• Fiona M
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-20 11:43:59 följande:
    Vet inte. Hon har inte fått någon diagnos. Hon är utmattad varje dag och stresskänslig. Men hon kan vara utbränd egentligen. Tycker hon borde ta kontakt med vården om det men även där går det trögt.
    Ta ett snack när ni inte är upprörda. Det är inte rimligt att fortsätta som ni gör; ni mår båda dåligt.

Fråga vad hon vill göra och säg att du kan följa med till läkare, men att det måste hända något.
    Kanske har hon brist på ngt och behöver tillskott, kanske är hon deprimerad och behöver medicin och samtal för att komma ur det, kanske har hon ?bara? fastnat i dysfunktionella tankemönster och behöver hjälp att bryta dem.
    Hon verkar hur som helst inte klara att ta tag i det själv, och kan inte fortsätta sopa det under mattan hur länge som helst.
  • Anonym (Eh..)
    Hon blev slutkörd under föräldraledigheten och hon saknar utbildning.

Om barnen är på fsk numera borde hon ha hunnit vila upp sig lite grann. Saknar utbildning som i vadå, bara gått ut grundskolan? Något slags jobb kan man alltid få ändå. Tycker inte att det låter som att hon är så villig att bidra till hushållskassan alls. Låt henne prova att bo ensam ett tag ska vi se hur bra hon ordnar det för sig.
Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?