Anonym (Pappis) skrev 2023-03-18 22:12:20 följande:
Hur mycket ska min sambo bidra?
Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.
Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.
Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.
Vad tycker ni är rimligt?
Du skriver att ni har småbarn. Hur mycket har hon varit föräldraledig med barn och när? Och när har du varit föräldraledig? Ekonomin senaste åren beror ju mycket på hur ni gjort med den uppdelningen. Och har hon inte jobb så kan väl inte barnen vara särskilt mycket på förskolan heller?
Sen kan man ju rent krasst aldrig bestämma över den andra. Man kan däremot önska. Sen får man själv se under vilka villkor man är beredd att stanna i förhållandet.
I vanliga fall tycker jag att man såklart ska stötta sin partner ekonomiskt när man har barn ihop. Även om lönerna inte är samma. Men när en inte vill anstränga sig för att hitta ett jobb kan jag förstå att viljan att vara generös tryter.