• Anonym (Pappis)

Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?
  • Anonym (Sw)
    Anonym (87) skrev 2023-03-19 12:14:46 följande:

Hälften av allt om ni äger de ihop. De tar hälften om man går isär .

De är inte gifta.
  • MrsPJ

Okej så hon lyckas alltså inte få jobb och har så inte gjort på X antal år. Om hon deltar i program på AF så har hon max 450 dagar hon kan få aktivitetsstöd. Så när dessa dagar är slut blir det ännu mindre. Rättvis fördelning bör vara att ni, eller ja du då för hon verkar inte kunna, räknar ut procentuellt vad ni ska betala. 

• Fiona M
    Anonym (Sw) skrev 2023-03-19 11:51:55 följande:
    Om man bestämmer sig för att leva ihop och skaffa gemensamma barn, då bör man leva på samma nivå. Vill man inte det så låter man bli att skaffa familj med någon utan inkomst.
    Det du kommenterade det på var iofs att den ene skulle jobba och den andre bara gå hemma. Det har inget med att leva på samma nivå att göra.
    Citerade du fel?
  • Fiona M
    Anonym (Sw) skrev 2023-03-19 12:07:58 följande:
    Precis det jag skrev. TS har själv valt detta.
    Det vet jag inte om jag tycker han har, och man får dessutom ändra sig. Är hon inte villig att ändra något kan de dela på sig, och det är TS som klarar sig bäst ekonomiskt.
  • Fiona M

Är hon sjukskroven eller har någon diagnos som bidrar till att hon inte har jobb?

• Anonym (Ui)

Hur kan du inte veta vilken typ av inkomst hon har??

Har man barn anser jag att man har lite mer gemensam ekonomi än hur man kanske hade det innan. Däremot verkar hon ju inte vilja göra något åt sin inkomst och då fattar jag att du inte vill stå för fiolerna. 

• Anonym (ME)
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-18 22:12:20 följande:
    Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

Du skriver att ni har småbarn. Hur mycket har hon varit föräldraledig med barn och när? Och när har du varit föräldraledig? Ekonomin senaste åren beror ju mycket på hur ni gjort med den uppdelningen. Och har hon inte jobb så kan väl inte barnen vara särskilt mycket på förskolan heller?

Sen kan man ju rent krasst aldrig bestämma över den andra. Man kan däremot önska. Sen får man själv se under vilka villkor man är beredd att stanna i förhållandet.

I vanliga fall tycker jag att man såklart ska stötta sin partner ekonomiskt när man har barn ihop. Även om lönerna inte är samma. Men när en inte vill anstränga sig för att hitta ett jobb kan jag förstå att viljan att vara generös tryter.
  • Aniiee
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-19 00:14:19 följande:

Hon får aktivitetsstöd. Summan är låg för att hon varit arbetslös i många år.

Bostadstillägg är ju bara för de med funktionsnedsättning.

Jag är mycket tveksam till att hon skulle få det bättre ekonomiskt om hon bodde ensam. Vi har aldrig problem med ekonomin då vi har runt 10000 kr över varje månad. Jag vet många ensamstående mammor som har stora bekymmer nu med ekonomin.

Förutom det skulle hon ju tvingas bo i en liten lägenhet (bostadsbidrag ger max 6500 kr i månaden) eller lägga mer av inkomsten på hyra. Hon kanske skulle kunna gå till socialtjänsten och få bidrag. 

Men visst. Hon skulle få mer pengar på sitt konto än vad hon har idag. Skillnaden är att hon skulle få betala mycket mer också.

Men skulle hon vilja bo i ett stort radhus och ha bil så som idag så skulle hon knappast ha det bättre ekonomiskt som ensamstående...

Är du säker? Om hon varit arbetslös i många år så borde dagarna vara slut för länge sen, och innan de skulle summan sjunka till endast en handfull tusenlappar före skatt (5? minns inte exakt). Och som sagt så stämmer summan bättre överens med aktivitetsersättning.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Sw)
    Fiona M skrev 2023-03-19 12:24:09 följande:
    Det vet jag inte om jag tycker han har, och man får dessutom ändra sig. Är hon inte villig att ändra något kan de dela på sig, och det är TS som klarar sig bäst ekonomiskt.
    Menar du att han är tvingad att leva med henne? Han kan lämna när som helst, de bor i Sverige.

Men om han vill fortsätta leva med sin familj så tycker jag att båda ska ha det ungefär lika bra, hon ska inte behöva snåla eller tigga om pengar. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Sw) skrev 2023-03-19 18:09:43 följande:
    Menar du att han är tvingad att leva med henne? Han kan lämna när som helst, de bor i Sverige.

Men om han vill fortsätta leva med sin familj så tycker jag att båda ska ha det ungefär lika bra, hon ska inte behöva snåla eller tigga om pengar. 
    Så han ska försörja henne?
    Det hade jag vägrat.
Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?