• Anonym (Pappis)

Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?
  • Jemp
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-19 19:24:16 följande:
    Jag undrar vad som är rimligt att hon betalar. Hon klagar på att hon har lite pengar över. Jag har inte sagt att hon ska betala mer. Jag sänkte från 5000 kr till 3000 kr när hon klagade första gången. 
    Det är ju massa frågor du inte svarar på. 
  • Jemp
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-19 19:25:34 följande:
    Enda skillnaden är att hon fick föräldrapenning under några år. Så då fick hon lite mindre med pengar. 
    Det är ju inte så "enda" att ta hand om era barn. 
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (X) skrev 2023-03-19 09:33:11 följande:

Vad får du ut efter skatt?

35000 kr 
  • Tow2Mater

Det är inte rimligt att en sambo beter sig som en förvuxen tonåring som bor hemma. Det minsta borde vara att söka jobb och ta det hon kan få, alternativt studera för att efter ett par år kunna bidra ekonomiskt.

Era problem är bortom 3000kr eller 5000 kr.

• Marmite Devil

Aktivitetsstöd kan man ha i 450 dagar. Sedan är det slut. 

Hon har alltså inte aktivitetsstöd. 

• Anonym (Pappis)
    Jemp skrev 2023-03-19 19:26:57 följande:
    Det är ju inte så "enda" att ta hand om era barn. 
    Men är man föräldraledig så är det vad man gör. Ska man ha extra beröm eller något? Jag har också varit föräldraledig i 7 månader. Men då vi fick 13000 mindre varje månad så fungerade det inte i längden... 
  • Jemp
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-19 19:33:14 följande:
    Men är man föräldraledig så är det vad man gör. Ska man ha extra beröm eller något? Jag har också varit föräldraledig i 7 månader. Men då vi fick 13000 mindre varje månad så fungerade det inte i längden... 
    Det är en absolut självklarhet att man delar på inkomsterna under föräldraledigheten. 
  • Jemp
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-19 19:30:36 följande:
    35000 kr 
    Och vad ligger utgifterna på? 
    Och varför är hon arbetslös? Hur länge har hon varit det? 
  • Anonym (X)

Har hon någonsin jobbat heltid under den tid ni varit tillsammans?
    Hur länge har hon jobbat? Pluggat? Varit föräldraledig? Arbetslös?

• Anonym (Pappis)
    Jemp skrev 2023-03-19 20:00:54 följande:
    Det är en absolut självklarhet att man delar på inkomsterna under föräldraledigheten. 
    Ja, vem har sagt något annat? 
Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?