• Anonym (Pappis)

Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Pappa) skrev 2023-03-19 21:14:00 följande:
    Är du säker på att det är hennes inkomst det är fel på och inte era utgifter? 
    Hon får in 8000 i bidrag per månad (inte lön), du tycker inte det är fel?
  • Anonym (Pappa)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-19 22:00:10 följande:
    Hon får in 8000 i bidrag per månad (inte lön), du tycker inte det är fel?
    Eftersom det enda jag vet om TS sambo är att TS tycker atg hon betalar gör lite så har jag ingen vidare åsik om huruvida det är fel. Däremot så anser jag att det är lätt vansinnigt att ha 30 papp i utgifter när man har 35 in.

I en ideal värld gör alla vad de kan för att försörja sig själva och din familj och har då pass låga utgifter att familjen klara dig på en sjuklön i ett par månader. Vi lever inte i en ideal värld. Delar av TS utsagor verkar inte stämma något vidare, vare dig det är ha eller hans sambo som döljer något, och blir TS sjuk kommer det bli kärvt. Det ligger lika mycket på att de lever med för höga utgifter som att TS sambo inte har mer inkomster. Egentligen borde deras utgifter matchad till hennes låga inkomst, inte hans höga. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Pappis) skrev 2023-03-19 20:10:33 följande:
    Utgifterna ligger på i snitt närmare 30000 kr varje månad. Hon är arbetslös dels för att hon saknar utbildning men också för att hon blev utmattad under föräldraledigheten. Så hon har inte orkat ta något arbete säger hon. Hon har varit arbetslös i omgångar i 7-8 år. Mellan dessa har hon pluggat och varit föräldraledig. 
    Vad gör hon åt sin situation? Är barnen bebisar eller har det gått ett bra tag sedan hon födde barn? Är hon deprimerad? Går hon i terapi? 

När du förklarar hur ni fördelar uppgifterna hemma låter det som att hon bara göra lite mer än dig och alltså inte är någon hemmafru ni bestämt med tydlig fördelning. Så om hon inte har någon ursäkt tycker jag att det låter som att hon utnyttjar dig lite. Inte på det sättet att hon gift sig för pengar nödvändigtvis men att hon blivit lite för bekväm och tar dig för givet. Hon vet att hon inte måste anstränga sig för mycket för att hon alltid kan falla tillbaka på dig. 

Jag tycker inte att det är orimligt att hon ska betala 3000 kr på något sätt. Men är du okej med denna fördelning där hon är hemma utan att jobba och bidra ekonomiskt? För det är ju något båda behöver vara okej med. Och isåfall sätta upp tydliga roller av vad som förväntas av er båda, t.ex. hur ni ska göra så hon får pensionssparande, se till att hon gör tillräckligt mycket hemma osv.

När hon gnäller på kostnaderna, vad är det hon vill ha mer pengar till exakt? 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Pappa) skrev 2023-03-19 22:09:49 följande:
    Eftersom det enda jag vet om TS sambo är att TS tycker atg hon betalar gör lite så har jag ingen vidare åsik om huruvida det är fel. Däremot så anser jag att det är lätt vansinnigt att ha 30 papp i utgifter när man har 35 in.

I en ideal värld gör alla vad de kan för att försörja sig själva och din familj och har då pass låga utgifter att familjen klara dig på en sjuklön i ett par månader. Vi lever inte i en ideal värld. Delar av TS utsagor verkar inte stämma något vidare, vare dig det är ha eller hans sambo som döljer något, och blir TS sjuk kommer det bli kärvt. Det ligger lika mycket på att de lever med för höga utgifter som att TS sambo inte har mer inkomster. Egentligen borde deras utgifter matchad till hennes låga inkomst, inte hans höga. 
    De har 43 000 kr in och 30 000 kr i utgifter. De sparar 10 000 kr varje månad och har alltså en buffert. 
  • FuckGoggleAskMe

TS sambo försöker inte dra in mer pengar genom att söka jobb eller utbildning. Ändå så har hon skaffat två barn att ta hand om. Ansvarslöst! 

Om de ska leva efter hennes budget får de glömma radhuset, bilarna etc. Trots att de skulle ha råd med detta om bara hon kunde uppbringa en normal lön.

Utgifterna blir höga om bara en av parterna drar in pengar. Hon låter sig försörjas och har tydligen varken självaktning eller sinne för rättvisa. 
  • Anonym (Ines)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-19 22:26:13 följande:
    TS sambo försöker inte dra in mer pengar genom att söka jobb eller utbildning. Ändå så har hon skaffat två barn att ta hand om. Ansvarslöst! 

Om de ska leva efter hennes budget får de glömma radhuset, bilarna etc. Trots att de skulle ha råd med detta om bara hon kunde uppbringa en normal lön.

Utgifterna blir höga om bara en av parterna drar in pengar. Hon låter sig försörjas och har tydligen varken självaktning eller sinne för rättvisa. 
    Säger du så till andra som, av en eller annan anledning, inte kan arbeta pga sjukdom? Att de är ansvarslösa och har varken självaktning eller sinne för rättvisa? 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ines) skrev 2023-03-19 23:06:55 följande:
    Säger du så till andra som, av en eller annan anledning, inte kan arbeta pga sjukdom? Att de är ansvarslösa och har varken självaktning eller sinne för rättvisa? 
    Nej. Varför tror du jag skulle säga samma sak om friska och sjuka? 
    TS sambo är frisk, jag svarar enligt det. 
  • Anonym (Abc)

Aktivitetsstöd ges väl bara till de som har nedsatt arbetsförmåga men ingenting av det du skriver tar upp det. Har du och din sambo någon dialpg alls kring vad hon kan göra och i vilken utsträckning?

• Anonym (Pappis)

Var har jag sagt att jag tycker att hon betalar för lite? Jag undrade bara vad som var rimligt då hon klagar fast jag sagt att hon bara behöver ge mig 3000 kr. Sen har vi som sagt 43000 kr in och i 30000 kr är även en del icke fasta kostnader inräknade.
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (Abc) skrev 2023-03-20 07:25:32 följande:

Aktivitetsstöd ges väl bara till de som har nedsatt arbetsförmåga men ingenting av det du skriver tar upp det. Har du och din sambo någon dialpg alls kring vad hon kan göra och i vilken utsträckning?

Du blandar nog ihop det med aktivitetsersättning. Aktivitetsstöd får man när man deltar i arbetsförmedlingens program. 
Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?