• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (Tack)
    Anonym (?) skrev 2023-04-20 10:01:47 följande:
    Ja, jag fattar inte varför man är kvar hos en person man inte kan ha ett fungerande förhållande med, och att denna person beter sig egoistiskt är inget skäl till att också bete sig illa genom att vara otrogen.
    Du har redan fått svar, att alternativet skulle vara värre, hur kan du inte förstå varför någon väljer det minst dåliga alternativet?
  • Anonym (?)
    Anonym (Tack) skrev 2023-04-20 10:12:19 följande:
    Du har redan fått svar, att alternativet skulle vara värre, hur kan du inte förstå varför någon väljer det minst dåliga alternativet?
    Jag förstår ärligt talat inte varför alternativet skulle vara värre.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tack) skrev 2023-04-20 10:12:19 följande:
    Varför skulle alternativet vara värre?
    Och värre för vem?
  • Anonym (Tack)
    Anonym (?) skrev 2023-04-20 10:23:33 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte varför alternativet skulle vara värre.
    Och jag förstår ärligt talat inte vad det har för betydelse för poängen i det som jag inledningsvis skrev?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tack) skrev 2023-04-19 15:38:11 följande:

Den egoistiska partnern som ångrat sig kanske inte vill prata så mycket utan bara stoppar huvet i sanden och hoppas på att den andre ska bara stanna och lyda. För så gör vissa, de ändrar överenskommelsen utan att prata som du förordar här, de bara struntar i att fortsätta leverera för förhållandet. Då kan man inte rimligen längre förvänta sig trohet heller men dessa egoistiska personer vill bara ha och ha, på sina egna villkor. 

Skillnaden är ju att det ena sker öppet och ger den andra en chans att förhålla sig till det och välja medan otrohet sker bakom ryggen och ger inte den andra en chans att förhålla sig till det och välja. 

Jag tycker absolut att man kan förvänta sig ärlighet och öppenhet från sin partner även när personen är missnöjd. Det är ju inte ok att gå bakom ryggen och ljuga för andra bara för att man är missnöjd över något i något annat sammanhang, varför skulle parrelationer vara ett undantag?
  • Anonym (Tack)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-20 10:38:47 följande:
    Skillnaden är ju att det ena sker öppet och ger den andra en chans att förhålla sig till det och välja medan otrohet sker bakom ryggen och ger inte den andra en chans att förhålla sig till det och välja. 

Jag tycker absolut att man kan förvänta sig ärlighet och öppenhet från sin partner även när personen är missnöjd. Det är ju inte ok att gå bakom ryggen och ljuga för andra bara för att man är missnöjd över något i något annat sammanhang, varför skulle parrelationer vara ett undantag?
    Nej, det stämmer inte, det skedde inte alls öppet då man valde att satsa ALLT på denna personen.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-20 01:52:25 följande:
    Ja, varför ska man döma någon överhuvudtaget? Varför inte bara lyssna ?
    Funkar det så i samhället i övrigt? Sitter andra (tex media) och bara lyssnar och stryker folk som gjort nåt dumt (tex korrupta politiker, företags, etc) medhårs eller framförs det kritik? Varför skulle just FL och otrohet vara ett undantag där kritik inte för förekomma?

Om ingen någonsin dömde eller kritiserade andra utan bara lyssnar och stryker medhårs, hur ska folk då förstå att det man gör inte är ok?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tack) skrev 2023-04-20 10:42:53 följande:
    Nej, det stämmer inte, det skedde inte alls öppet då man valde att satsa ALLT på denna personen.
    Om det inte sker öppet hur kan man då öht vara medveten om att man har ett problem och välja otrohet som lösning?
  • Anonym (Tack)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-20 11:02:24 följande:
    Om det inte sker öppet hur kan man då öht vara medveten om att man har ett problem och välja otrohet som lösning?
    Fel och åter fel...vart skrev jag att det är ett problem? Det skedde inte öppet då det var relevant. Helt värdelös öppenhet när det redan är för sent.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tack) skrev 2023-04-20 11:17:38 följande:
    Fel och åter fel...vart skrev jag att det är ett problem? Det skedde inte öppet då det var relevant. Helt värdelös öppenhet när det redan är för sent.
    Det skulle kanske vara lättare att förstå om du beskrev vad det var som hände?
Svar på tråden Sluta dömma