• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (Tack)

Den egoistiska partnern som ångrat sig kanske inte vill prata så mycket utan bara stoppar huvet i sanden och hoppas på att den andre ska bara stanna och lyda. För så gör vissa, de ändrar överenskommelsen utan att prata som du förordar här, de bara struntar i att fortsätta leverera för förhållandet. Då kan man inte rimligen längre förvänta sig trohet heller men dessa egoistiska personer vill bara ha och ha, på sina egna villkor. 

Anonym (jaha) skrev 2023-04-19 15:19:26 följande:
    Tycker du man kan likställa skilsmässa med otrohet?

Hur brukar man göra när man kommit överens om något och sen ångrar sig?

1) Man pratar med varandra och ser om man kan komma fram till en ny deal och om man inte kan komma överens så går man skilda vägar

2) Man struntar i att prata med varandra och gör lite som man vill fast i smyg, alternativt man pratar med varandra och kommer man inte överens så gör man som man vill ändå fast i smyg.
  • Anonym (Gråzoner)

Jag tänker inte enbart på egoismen gentemot den svikna partnern, utan främst egoismen mot de gemensamma barnen som inget hellre vill än att ha båda föräldrarna tillgängliga alla dagar i veckan. Skiljer barn på föräldrars otrohet och föräldrars skilsmässa?

• Anonym (Dömer men förmår inte förklara)
    Anonym (Gråzoner) skrev 2023-04-19 16:57:24 följande:

Jag tänker inte enbart på egoismen gentemot den svikna partnern, utan främst egoismen mot de gemensamma barnen som inget hellre vill än att ha båda föräldrarna tillgängliga alla dagar i veckan. Skiljer barn på föräldrars otrohet och föräldrars skilsmässa?

Jag vågar tro att barnen känner sig mera svikna och drabbas oändligt mycket hårdare av en skilsmässa,
    än av att otrohet har förekommit och hanterats av de inblandade på ett moget sätt med barnens bästa för ögonen.

Beakta då också att otrohet faktiskt ofta förblir okänd och då inte ens på det allra lilla minsta vis drabbar barnen.
    Det är ju självklart.
    Ställt i relation till skilsmässa blir ju skillnaden för barnen himmelsvid.
  • molly50
    Anonym (omöjligt ämne här) skrev 2023-04-19 10:37:36 följande:

hoppar rakt in i tråden

Det finns ett sånt överskott av bittra, skadade offer här att ett nyanserat samtal runt otrohet är en omöjlighet. Man kan tycka vad man vill om det men detta är faktum.

Så fort frågan kommer upp finns ett antal (många) som tar det personligt, som ser det som ännu en personlig kränkning. Topplocket går oftast redan i första meningen och det är omöjligt att se, förstå och acceptera att livet, relationer kan se olika ut för olika individer.

Allt handlar om MIG och JAG måste nu få upprättelse.

Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal

Jag håller absolut med om att man ska försöka lyssna på andra och deras förklaringar till varfr t ex otrohet kan ske.
    Och att man ska försöka att göra det utan att döma.
    Men är det inte lika illa att döma de som blivit bedragna som vissa gör?
    Att t ex som du gör här,kalla dessa personer för bittra och skadade offer istället för att försöka lyssna på dessa personer och få veta varför de känner så?
    När det kommer till fördömande så ska det väl gälla båda sidor lika mycket?
  • ClumsySmurf
    Anonym (omöjligt ämne här) skrev 2023-04-19 10:37:36 följande:
    Sluta dömma

hoppar rakt in i tråden

Det finns ett sånt överskott av bittra, skadade offer här att ett nyanserat samtal runt otrohet är en omöjlighet. Man kan tycka vad man vill om det men detta är faktum.

Så fort frågan kommer upp finns ett antal (många) som tar det personligt, som ser det som ännu en personlig kränkning. Topplocket går oftast redan i första meningen och det är omöjligt att se, förstå och acceptera att livet, relationer kan se olika ut för olika individer.

Allt handlar om MIG och JAG måste nu få upprättelse.

Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal2Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal

"Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal"

Kanske det men den som börjar med "överskott av bittra, skadade offer" kan omöjligt själv vara intresserad ett sansat samtal sansat samtal (topplocket går oftast redan i första meningen)
    Är detta inlägg också något försök till omvänd psykologi?

• Anonym (Piggsvin)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-19 13:41:39 följande:
    Att välja att skaffa familj med någon man inte är sexuellt kompatibel med  och sen använda det som ursäkt för att knulla andra är väldigt egiostiskt.
    Du förutsätter då att man inte utvecklas sexuellt över en livstid, och jag är ledsen men det stämmer bara inte. Dock krävs kanske lite fler år på nacken och en riktigt lång relation för att inse detta.

Man kan ha ett bra samliv i vardagen men kanske bara har ett bredare spann av saker man vill göra sexuellt, och partnern är inte öppen för det alls.
  • Anonym (Piggsvin)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-19 13:46:09 följande:
    Det verkar som de otrogna inbillar sej att de är mest omtänksamma och moraliskt överlägsna.
    Verkar inte som att någon försöker argumentera för TS sak eftersom dumma argument har motsatt effekt.
    Jag är helt på det klara med att jag moraliskt sett är en sopa. 
    Det blev bara omöjligt att inte ta chansen när den gavs.

Livet är kort? Ålderskris? Vem vet.

Jag kommer att bära varje minne till min grav (om jag inte blir upptäckt) och känna att jag har levt lite mer bara.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Piggsvin) skrev 2023-04-19 19:10:39 följande:
    Du förutsätter då att man inte utvecklas sexuellt över en livstid, och jag är ledsen men det stämmer bara inte. Dock krävs kanske lite fler år på nacken och en riktigt lång relation för att inse detta.

Man kan ha ett bra samliv i vardagen men kanske bara har ett bredare spann av saker man vill göra sexuellt, och partnern är inte öppen för det alls.
    är det du som förändrats och sen tycker att det är rätt att knulla med andra för att partnern inte utvecklats lika så är du egoisktisk.

• Anonym (Lilla My)

Nu var ju det ju inte otroheten som sådan som som denna tråden skulle ta upp utan varför man dömer  dem som skriver om otrohet.  Men här verkar man börja jämställa otrohet  med skilsmässa och hur de påverkar familjen. 

För det första är det väldigt få som känner sina partners så väl innan de gifter sig att de vet att de kommer att vara kompatibla resten av livet. 

Förr i tiden var skilsmässor ovanligare än idag av den enkla anledningen att det var ett stort socialt stigma  att vara skild från sin partner. På den tiden stannade man i äktenskap trots otrohet, misshandel, missbruk mm. Idag slutar 50% av alla äktenskap i skilsmässor.  Vart annat par skiljer sig alltså av ena eller andra anledningen.

Om vi vänder på det så lyckas trots allt 50% att hålla ihop livet ut. 

Enligt RSFU:s undersökning har var tredje svensk varit otrogen det senaste året.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLxel2/var-tredje-svensk-ar-otrogen-pa-nagot-satt

Man kan nog med fog säga att tvåsamhet inte är lätt. 

30% av befolkningen över 30 år uppger att de är singlar.  Alltså av de kvarvarande 70% ingår de i någon typ av förhållande Hälften av dessa kommer att separera och var tredje vara otrogen.

Vi bör kanske ha detta med i diskussionen 

• Anonym (?)
    Anonym (Tack) skrev 2023-04-19 15:38:11 följande:

Den egoistiska partnern som ångrat sig kanske inte vill prata så mycket utan bara stoppar huvet i sanden och hoppas på att den andre ska bara stanna och lyda. För så gör vissa, de ändrar överenskommelsen utan att prata som du förordar här, de bara struntar i att fortsätta leverera för förhållandet. Då kan man inte rimligen längre förvänta sig trohet heller men dessa egoistiska personer vill bara ha och ha, på sina egna villkor. 

Varför stannar man då kvar hos någon som är så egoistisk?
Svar på tråden Sluta dömma