• Anonym (D)

Sjukfrånvaro

Jag har praktik på en arbetsplats. Och har en kontaktperson på kommunen som fixat platsen och som även ska hjälpa mig få jobb när det är dags.

Jag sa till honom att jag känner mig redo att börja arbeta med vanlig anställning. Då fick jag en uppläxning kring att min närvaro är för låg och att det är Normalt att endast ha 1-2 sjukdagar per år. Jag har problem med ångest och det gör att jag har lite frånvaro. 

Stämmer det att ni som arbetar på vanlig anställning bara är sjuka 1-2 dagar per år?

• Svar på tråden Sjukfrånvaro
  • Anonym (Frisk)

Tror inte jag haft sjukdagar på flera år. Men jag blir aldrig sjuk. Mina närmaste kollegor skulle jag säga har max 1-2 tillfällen per år och då nästan uteslutande förkylning. Men jag tror vi är ovanligt friska. Skulle gissa att 2-3 eller kanske 4 sjuktillfällen är rätt normalt. 

• Anonym (Cilla)

För mig har det varierat genom åren med 0 till 4 sjuktillfällen per år där jag varit hemma i 2-5 dagar per tillfälle. Vissa år har det känts som att influensor och förkylningar hoppat på mig från alla håll, andra år har jag bara blivit lite småsnuvig ett par gånger. Och så var det den där gången, för precis tre år sedan, då jag låg hemma och hostade och var andfådd i fyra veckor...

Hur mycket sjukfrånvaro har du haft TS?

• EpicF

1-2 sjukdagar per år är ovanligt skulle jag säga. Men jag antar att han egentligen menar 1-2 sjuktillfällen per år, vilket är mer normalt. Även 3-4 sjuktillfällen per år är inom normalspannet. 

• EpicF

1-2 sjukdagar per år är ovanligt skulle jag säga. Men jag antar att han egentligen menar 1-2 sjuktillfällen per år, vilket är mer normalt. Även 3-4 sjuktillfällen per år är inom normalspannet. 

Tow2Mater skrev 2023-04-02 16:16:14 följande:

Ja 1-2 dagar per år stämmer.

Snarare 1-2 sjuktillfällen per år. 
  • Anonym (ME)

Jag håller med om att det nog är sjuktillfällen som menas.

Och om man inte har barn på förskola eller skola så är det rätt vanligt med max 1-2 sjuktillfällen per år om man inte har någon kronisk åkomma.

• Anonym (Jenny)

Jag är oftast hemma två gånger per år, två-tre dagar per tillfälle.
    Jag har ett jobb där jag träffar människor, och kan inte jobba hemifrån. Mina kompisar som har kontorsjobb och kan jobba hemifrån gör ofta det istället för att sjukanmäla sig 

• Core

Ja ett vanligt år, kanske nån dag mer.

Skulle snarare säga sjukskrivning vid 1-2 tillfällen, med varierande längd beroende vad jag åkt på, är det magsjuka blir det minst tre dagar vid ett tillfälle

Att ofta vara sjukskriven en dag då och då är en stor varningsklocka för en arbetsgivare 

• Anonym (Strödagar)
    Core skrev 2023-04-03 07:39:42 följande:

Ja ett vanligt år, kanske nån dag mer.

Skulle snarare säga sjukskrivning vid 1-2 tillfällen, med varierande längd beroende vad jag åkt på, är det magsjuka blir det minst tre dagar vid ett tillfälle

Att ofta vara sjukskriven en dag då och då är en stor varningsklocka för en arbetsgivare 

Är det så mycket hemskare än att vara sjukskriven vid få tillfällen men många dagar vid de tillfällena? En vecka två gånger per år (10 arbetsdagar) är lika mycket som tio tillfällen (en dag per tillfälle) Jag är oftast sjuk strödagar, feber och förkylning kan jag jobba mig genom men inte svår ångest. 

Jag är INTE ts. 

Svar på tråden Sjukfrånvaro