• Anonym (D)

Sjukfrånvaro

Jag har praktik på en arbetsplats. Och har en kontaktperson på kommunen som fixat platsen och som även ska hjälpa mig få jobb när det är dags.

Jag sa till honom att jag känner mig redo att börja arbeta med vanlig anställning. Då fick jag en uppläxning kring att min närvaro är för låg och att det är Normalt att endast ha 1-2 sjukdagar per år. Jag har problem med ångest och det gör att jag har lite frånvaro. 

Stämmer det att ni som arbetar på vanlig anställning bara är sjuka 1-2 dagar per år?

• Svar på tråden Sjukfrånvaro
  • Anonym (...)

Nej kanske något fler dagar kan det bli, beroende på vad som sker. Får man tex influensa och feber kanske man är hemma en hel vecka vid det tillfället. 

• Jemp

För min del så ja. lite vab utöver det. Men det varierar såklart.
    Har du fått hjälp med strategier för ångesten? 

• Anonym (H)
    Hjärta Förstår din känsla. Men hur ofta är du hemma då? 
  • 567890

Om du har problem med ångest och därför får högre sjukfrånvaro än normalt är det kanske bra att du inte blir anställd än. En anställning kommer ställa högre krav på dig, både vad det gäller närvaro men också effektivitet vilket säkert kan trigga din ångest om den inte är läkt.

Tror du själv att du kommer att vara på din arbetsplats hela veckor? På mitt jobb är människor sjuka kanske 5 dagar på ett år, 1-2 dagar tycker jag låter lågt.

• Citronella

Han menade nog 1-2 tillfällen per år. Min erfarenhet är att sådan praktik du har sällan leder till jobb bara så du är förberedd. 

• Anonym (Olika)

Det beror helt på vilken sorts arbetsplats det är..hur mycket kontakt man har med andra människor och också på vilken sorts immunförsvar man själv har.
    1-2 ggr på år är väldigt lågt , har man inga kroniska sjukdomar är det inte onormalt med att ha någon / några sjukdagar varannan / var tredje månad så 4-6 tillfällen / år är inte onormalt påmålat sätt ?framför allt inte om man själv har barn eller jobbar nära småbarnsföräldrar 

• mammatill6

Han menade nog tillfällen och det kanske är ganska normalt.  Hat man mer än 4 tillfällen på 6 månader eller 6 tillfällen på ett år blir vi kallade till rehab-samtal. Antal tillfällen kan variera mellan företagen men de har en skyldighett att följa upp upprepande frånvaro.

Hir många gånger har du varit borta?

• Anonym (Em)

Ja det stämmer ganska bra. 0-2 tillfällen om året och då hemma 2-3 dagar. Det är ju om jag har feber eller är magsjuk i princip. Det brukar hända 0-2 gånger om året. Så i snitt blir det väl 0-6 dagar om året som jag har sjukfrånvaro. 

• Anonym (S)

I princip noll frånvaro. Var hemma en vecka pga covid  -21. Sen dess inga sjukdagar. 

• Anonym (Sims)

Vad som är normalt beror ju på.
    Jag har kollegor som varit borta 1-2 gånger på tio år.
    Själv har jag väl ca 5-6 sjuktillfällen på 10 år.
    Har kollegor som är borta 1-2 gånger varannan månad och kollega som är borta typ hälften av tiden.

Det finns de som är borta pga blir jättelätt sjuka för dåligt immunförsvar, finns de som är borta pga ryggproblem och de som är borta pga psykiskt mående.

På mitt jobb får man rehab-samtal efter 4e sjuktillfället varje år men det brukar mest vara att chefen måste kolla så att det inte är jobbrelaterat och har med arbetsmiljön att göra. Det händer liksom inget mer. Någon som är borta väldigt mycket kan behöva lämna in sjukintyg från första dagen, det är allt.

Svar på tråden Sjukfrånvaro