• Anonym (D)

Sjukfrånvaro

Jag har praktik på en arbetsplats. Och har en kontaktperson på kommunen som fixat platsen och som även ska hjälpa mig få jobb när det är dags.

Jag sa till honom att jag känner mig redo att börja arbeta med vanlig anställning. Då fick jag en uppläxning kring att min närvaro är för låg och att det är Normalt att endast ha 1-2 sjukdagar per år. Jag har problem med ångest och det gör att jag har lite frånvaro. 

Stämmer det att ni som arbetar på vanlig anställning bara är sjuka 1-2 dagar per år?

• Svar på tråden Sjukfrånvaro
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-03 21:05:39 följande:

På en arbetsplats jag var på för länge sen var det en kollega med hög ströfrånvaro, skulle uppskatta att han var borta närmare 20%, och alltid bara en dag. I stort sett varje vecka alltså. Detta skapade stor irritation bland kollegorna och cheferna gjorde noll, zip, zero. Problemet fick bara flyta ut över övriga. 
    Är det bättre att folk kommer in sjuka och smittar ner resten av kollegorna så har man 10 sjuka istället för en?
  • Anonym (Sims)
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-03 22:36:22 följande:
    Är det bättre att folk kommer in sjuka och smittar ner resten av kollegorna så har man 10 sjuka istället för en?
    Självklart inte.

Men ingen människa är smittsamt sjuk en dag i veckan. Då är det något annat problem och bör lösas för allas skull. För den som är sjuk, för kollegorna och för arbetet.

Det måste vara jättejobbigt att må så dåligt att man förlorar 4 karensdagar varje månad, att kollegor känner att det är ohållbart osv.

Om det går att lösa med tex andra arbetstider, jobba hemifrån, sjukskrivning en viss procent, gå ner i tid, byta arbetsuppgifter osv osv så är det ju det man ska göra. Som arbetsgivare och arbetstagare.
    Mår man inte bra över sitt jobb har man också ansvar över sig själv att kanske byta jobb. För sin egen skull.

Jag var på väg in i väggen på mitt jobb. Kände mig ledsen, arg, bitter osv. Lösningen var inte sjukskrivning eller att vara borta konstant. Jag var borta litegrann. Sen tänkte jag över situationen och skolade om mig. Jag visste att det aldrig skulle bli bra igen på arbetsplatsen. Så för min egen skull valde jag att gå därifrån.
  • Anonym (Hjärta)

Innan jag fick barn var jag hemma 1-2 dagar per år. Nu har jag barn, så nu kommer vabb på det. Under corona vabbades d t mycket, senaste året kanske 2-4 vabbdagar på ett år (jag har förskolebarn, men ganska friska barn).

• Anonym (Mini)

Det kan säkert vara normalt för en del av befolkningen med 1-2 sjukdagar. Ung och fullt frisk i övrigt.
    Särskilt de utan barn, någon grundsjukdom eller dylikt. Beror också vad man arbetar inom. Träffar man mycket folk, sjukt folk ja större risk för sjukdom. T ex sjukhus eller fsk. 

Har själv migrän, och en annan kronisk sjukdom som blossar upp ibland. 1-2 dagar sjuk per år låter som en dröm. 

Jag har vänner som vabbar ca varannan vecka minst. Som ändå är två som delar. Sedan ofta egen sjukdom efter. Så din chef verkar ha dålig koll på verkligheten i ett större sammanhang. 
    Säger nog mest så för att försöka "peppa" dig. Lite dåligt och stressande sätt dock. 

• Anonym (Frisk)
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-03 22:36:22 följande:
    Nej. Däremot bör man söka hjälp om man är förkyld så ofta. Min kollega hade problem av mer psykisk sort och det bör man också söka hjälp för istället för att låta kollegorna ta smällen. 
  • Anonym (Strödagar)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-04 07:16:18 följande:
    Nej. Däremot bör man söka hjälp om man är förkyld så ofta. Min kollega hade problem av mer psykisk sort och det bör man också söka hjälp för istället för att låta kollegorna ta smällen. 
    Allt går inte att bota eller göra bättre. Det är inte bara att söka hjälp så kommer vården med sitt magiska trollspö. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sims) skrev 2023-04-04 06:11:41 följande:
    Självklart inte.

Men ingen människa är smittsamt sjuk en dag i veckan. Då är det något annat problem och bör lösas för allas skull. För den som är sjuk, för kollegorna och för arbetet.

Det måste vara jättejobbigt att må så dåligt att man förlorar 4 karensdagar varje månad, att kollegor känner att det är ohållbart osv.

Om det går att lösa med tex andra arbetstider, jobba hemifrån, sjukskrivning en viss procent, gå ner i tid, byta arbetsuppgifter osv osv så är det ju det man ska göra. Som arbetsgivare och arbetstagare.
    Mår man inte bra över sitt jobb har man också ansvar över sig själv att kanske byta jobb. För sin egen skull.

Jag var på väg in i väggen på mitt jobb. Kände mig ledsen, arg, bitter osv. Lösningen var inte sjukskrivning eller att vara borta konstant. Jag var borta litegrann. Sen tänkte jag över situationen och skolade om mig. Jag visste att det aldrig skulle bli bra igen på arbetsplatsen. Så för min egen skull valde jag att gå därifrån.
    Men få människor är bara sjuka 1-2 dagar om året. Folk blir ju sällan friska på 1-2 dagar.

Tycker du en arbetsgivare som har max 1-2 dagars sjukfrånvaro som gräns är en bra arbetsgivare?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Frisk) skrev 2023-04-04 07:16:18 följande:
    Så ofta? Du tror alltså på allvar att vara sjuk 1-2 dagar i veckan är norm?

Vet du hur ofta småbarnsföräldrar blir sjuka när deras ungar börjar på dagis och drar med sig alla möjliga fina grejer hem?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-04 16:36:42 följande:

Vet du hur ofta småbarnsföräldrar blir sjuka när deras ungar börjar på dagis och drar med sig alla möjliga fina grejer hem?
    1-2 dagar om året ska det stå
  • Anonym (Frisk)
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-04 16:36:42 följande:

Jag har tre barn, tack. Vabba tycker jag är en helt annan sak än att vara sjuk själv. Hos oss är det en normal frånvaro i alla fall.
  • Anonym (x2y)

Det är alltså praktik, där arbetsgivaren har dig gratis och inte betalar ett öre? Får varningssignaler. Som någon sa,  de kommer inte leda till ert arbete. Om du bara varit sjuk väldigt lite. Kan förstå om man varit sjuk ofta. Eftersom de ändå ska "visa" hur du sköter dig och hinna lära dig lite på arbetsplatsen.

Men om din arbetsgivare klagar redan nu, låter det mer som försöker hitta på ursäkt. Backa upp med, när du inte får jobb. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel angående det. Att du får jobb snart. Praktik är ingen lösning. Bättre att människor får riktiga jobb och lön istället.  Det går bra klaga på folk som lever på bidrag. Men själva kan många ta emot bidrag själva, genom lönebidrag etc och massa gratis praktik. Ironiskt om något. 

• Anonym (Sims)

Sådär, läs alla mina inlägg innan du lägger ord i min mun. Var har jag skrivit att endast 1-2 sjukDAGAR om året är en ok gräns för arbetgivare?

Jag har väl snarare skrivit tvärtom, plus att de som är borta mycket ska få hjälp av sin arbetsgivare att kunna jobba med att titta på vad personen har för behov.

För många som är borta så mycket jobbar tyvärr i slitsamma låglöneyrken och att ha 4-5 dagars karens i månaden är ju inte optimalt för någon.

Är man borta mycket behöver man hjälp, inte att folk bara rycker på axlarna och sura kollegor.

Kanske behöver man gå ner i tid istället, eller sjukskrivning eller ändrade arbetsuppgifter.

Som sagt, inget av mina inlägg säger att jag tycker ag ska ha en slags gräns för sjukdagar. Vi lever inte i USA. Läs en persons inlägg innan du svarar tack.

Svar på tråden Sjukfrånvaro