Anonym (sådär) skrev 2023-04-03 22:36:22 följande:
Är det bättre att folk kommer in sjuka och smittar ner resten av kollegorna så har man 10 sjuka istället för en?
Självklart inte.
Men ingen människa är smittsamt sjuk en dag i veckan. Då är det något annat problem och bör lösas för allas skull. För den som är sjuk, för kollegorna och för arbetet.
Det måste vara jättejobbigt att må så dåligt att man förlorar 4 karensdagar varje månad, att kollegor känner att det är ohållbart osv.
Om det går att lösa med tex andra arbetstider, jobba hemifrån, sjukskrivning en viss procent, gå ner i tid, byta arbetsuppgifter osv osv så är det ju det man ska göra. Som arbetsgivare och arbetstagare.
Mår man inte bra över sitt jobb har man också ansvar över sig själv att kanske byta jobb. För sin egen skull.
Jag var på väg in i väggen på mitt jobb. Kände mig ledsen, arg, bitter osv. Lösningen var inte sjukskrivning eller att vara borta konstant. Jag var borta litegrann. Sen tänkte jag över situationen och skolade om mig. Jag visste att det aldrig skulle bli bra igen på arbetsplatsen. Så för min egen skull valde jag att gå därifrån.